Gå till innehåll

Automatiserad phyto


RiJo

Rekommenderade inlägg

Hallå,

 

Går i funderingar på att starta en automatiserad phytoanläggning med en reaktor + doserpumpar för både matning av phyton och dosering till karet. Något i stil med Grotechs reaktor + doseringspumpar (kan mycket väl bli köp av just denna kombo). En enkel, automatiserad och snyggt packeterad lösning är jag villig att lägga lite pengar på istället för DIY.

 

Några frågor för er som redan experimenterat med detta.

 

1. Räcker en 11 eller 18 liters reaktor typ Grotech för att mata rimlig mängd till ett 350 liters kar? Jag ser många hemmalösningar med totala volymer väl över 20-30 liter ofta fördelat på flera olika burkar men har ingen aning om hur detta skalar mot respektive akvarie osv.

 

2. Vattentillförsel? En automatiserad lösning är det ju frestande att återfylla med vatten från akvariet, i Grotechs lösning skjuter man på med vatten från extern källa eller karet som i sin tur puttar ut phyto. Men hur är det med salthalten? Vad jag sett / läst så rekomenderas en lägre salthalt i odlingen än jag har i karet (1.020 vs 1,026). Funkar det med den högre salthalten? Några nackdelar med tex kontamination av grejor i karet som kan crasha  reaktorn om man tar vatten istället för en ren källa?

 

3. Blanda olika arter phyto i en och samma reaktor? Synechococus framhålls som bra mot cyano (ja tack), andra arter som bra i en komplett näringskedja. Finns det för och nackdelar med att blanda? Konkurerar de aggresivt? Kommer man i slutändan stå där med en monokultur i alla fall?

 

4. Doseringsmängd? Jag har ett litet Cyanoproblem som kommer och går (inget extremt). I övrigt handlar det mest om att jag gillar idén av att fylla glappen i näringskedjorna naturligt. Detta blir ju också då tongivande i punkt 2, om jag tar vatten från en ren källa eller om jag tar från karet. Är det små mängder kan man ju pumpa ut vatten från karet till ett spillkärl och hantera påfyllning / tömning av dessa kärl manuellt.

 

5. Åsikter om Grotechs reaktor specifikt? Några liknande produkter ni kan rekomendera?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Om du är intresserad av detta fasinerande område så skulle jag rekommendera att du tittar på denna bok Plankton culture manual 6th edition av Frank H. Hoff & Terry W. Smell (Eng). Jag skrev ett snabbt boktips för ett tag sedan om den på:

 Fokus ligger på zooplankton men det finns en hel del info även om växtplankton. Man kan i korthet säga att olika plankton har olika krav och är olika känsliga för miljö svängningar och förhållanden. . Sedan kan det vara utmanande att använda akvarievatten utan att koka detta då du riskerar att introducera predatorer och bakterier som kan slå ut din kultur. Detta varierar dock mellan planktonarterna. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...