Gå till innehåll

Hyfsat Nitrit testkit?


GT77

Rekommenderade inlägg

Jag använder just nu två olika Testkit för nitrit: Salifert och JBL. Dessvärre ger dem helt olika resultat. Salifert säger 0,5 ppm vilket är lägre än jag förväntat mig då jag just nu cyklar akvariet, hade väl gissat på något runt 10 ppm.


Mitt JBL test kit kan inte mäta högre än 1 ppm så den visade bara att värdet var högre än så. Därför spädde jag ut vattenprovet med osmosvatten tills jag kunde mäta ett värde som låg ungefär mitt på JBL skalan. Det visade sig krävas ordentligt med utspädning! Med en del akvarievatten och 49 delar osmosvatten fick jag värdet 0,4 ppm. Alltså skulle nitritvärdet i akvariet vara 50 gånger högre: 20 ppm - vilket är långt högre än Salifert testet på 0,5 ppm!

Min fråga är helt enkelt om någon här har en åsikt om Salifert eller JBL nitrit testerna. Anses någon av dem någorlunda tillförlitliga? Eller finns det något annat testkit som anses bättre?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utgå från Salifert. Nitrit är inte lika giftigt i saltvatten. Här är ammonium den farliga boven och som kan vara ett behov att ha koll på i början innan det finns tillräckligt med nitrifierande bakterier på plats. De fall nitrit kan vara intressant att mäta är om man får ovanligt höga nitratvärden, då förekomst av nitrit ofta tenderar att ge förvrängda svar på nitrattest. 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att nitrit i sig inte är särskilt giftigt men det kan vara en indikation på att något annat är fel, t e x förekomst av ammoniak. För att kunna mäta nitrat måste man ju också kunna mäta nitrit då detta påverkar nitrat mätningen i betydande utsträckning. Så jag tycker nog det borde finnas intresse att hitta ett fungerande nitrit test. 
 

Sedan jag skrev mitt förra inlägg har jag införskaffat ännu ett nitrit test, den här gången från Fauna Marin. Resultatet av det testet stämmer väl överens med JBL testet (20 ppm). Salifert som visar 0,5 är alltså det test som avviker. Alla reagensvätskor är inom bäst före datumet och i övrigt vet jag inte riktigt vad som kan gå fel.
 

Generellt verkar Salifert tester ha bra rykte men det samma gäller ju Fauna Marin. Är det verkligen rimligt att den här typen av test kan diffa/fela så här mycket? Någon som haft liknande eller motsatta erfarenheter?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv har jag använt Saliferts nitrit test och varit nöjd med det. En sak som man dock bör vara medveten om är dels att detta är hobby test kit och man kan inte förvänta sig labkvalitet på resultaten. Sedan är 50x en rejäl skillnad. Färgåtergivningen kan vara något fel men detta borde inte ge mer än en eller två stegs fel. Det jag hade tittat på är väl snarare åldern på testet. Jag har gjort tester där jag funnit att Saliferts nitrat test (NO3) föll av vid ca 6 månaders användning kraftigt. Detta innebar att jag fick ett resultat som var faktor 10x lägre. Det intressanta var att det sedan höll sig i ca tre år på samma nivå.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min känsla är dock att Saliferts har bra tester och att så länge som man använder dem innan deras bäst före datum och inte låter dem vara öppna allt för länge (brukar skriva på förpackningen när de öppnades och sedan använda dem inom 6 månader) och följer instruktionen så ger de användbara resultat. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...