Gå till innehåll

Oscars RS 300 G2 & karantän


Oscarhaglund

Rekommenderade inlägg

10 hours ago, Jois said:

Fina koraller. Vad tog de för lobophyllian? 

495.

Mycket för en fragg men det blir ju så när man handlar i butik och jag har letat den här sortens lps rätt länge utan att hitta något trevligt här på guide 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag när jag matade korallerna så stängde jag av alla pumpar och då kom min firefish ut och utforskade hela akvariet. Normalt sett håller den sig till sina hålor, och vågar maximalt ut någon centimeter när det är matdax (brukar inte stänga av alla pumpar).

Så fort en enda pump sattes på så gömde den sig igen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Oscarhaglund skrev:

495.

Mycket för en fragg men det blir ju så när man handlar i butik och jag har letat den här sortens lps rätt länge utan att hitta något trevligt här på guide 

Nja. Det var, enligt mig, ett rätt bra pris på en lobophyllia. 

Jag har nog köpt några som kostade mer än så. 😎

Snyggt jobbat! 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag postade det här på reef2reef och där pekade nån till följande tråd https://www.reef2reef.com/threads/does-prime-actually-detoxify-free-ammonia-nh3.849985/page-2 som visar att seachem prime inte funkar för att kontrollera ammoniak (vilket är vad jag försökt göra).

 

Nu har jag lagt 4 stenklumpar i sumpen för att bygga bakteriefilm så att jag kan använda en av dessa för varje steg i ttm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, Jois said:

Om du inte redan har, skaffa seachem ammonia badge. 

Jag doserar numer endast bakterier. Slutat med Prime. 

Ja jag måste nog se till att skaffa. Sen har jag lagt några tvättsvampar i sumpen också för mer filtrering som jag kan flytta över

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , Oscarhaglund skrev:

Ja jag måste nog se till att skaffa. Sen har jag lagt några tvättsvampar i sumpen också för mer filtrering som jag kan flytta över

Ja, man får hitta den lösning som fungerar bäst för en själv sas. 

 

Jag lägger svampfilter I sumpen, eller så dränker jag dem först i bakterier på flaska. Sedan kopplas dessa till en luftpump vid karantänkaret. 

 

 

Mm, köp "bagden". Då kan du se om tex färgen ändras och ammonium dekteras. Mycket enkelt och effektivt. 

Ändrat av Jois
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här var nytt för mig. Jag hörde hur det skrammlade i mitt karantänskar och när jag tittar dit så är det en av eremiterna som jagar en annan eremit som har en trochus som sitter fast på dess skal. När den jagade eremiten fasnar så fäktar de någon sekund med sina klor innan eremiten hoppar ur skalet och springer iväg. 
Tyvärr är det inget jag hann fånga på film men jag filmade när den efter flera minuter vågade sig tillbaka till sitt skal.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tionde dagen i karantän för blennyn utan att jag sett den äta. Har provat med nori, mysis, mygglarver jag fångat ute och hemagjord blandning. Han verkar väldigt trött och försökte inte ens simma iväg när jag håvade upp honom för att byta kar. Idag har jag plockat upp en sten från min DT som har både gha och filmalger och stoppat ner i hans karantänskar. Förhoppningsvis provar han det iaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillbaka efter fem dagar och min chaeto är nästan helt borta. Mer än hälften har helt fallit sönder och resten flyter inte längre.

vet inte vad det är som hänt, deb har varit ok i många månader nu och det var inte länge sedan jag doserade chaeto gro.

 

85006F8F-3118-40AF-8661-5DF015E2BDC6.jpeg.94902f7f13c9998e8c52606fff908841.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är något som tar död på alla mina trochusar. Jag köpte 9st för två veckor sedan och nu är alla utom en död i karantänen. Jag har stora eremiter där som jag sett ära dem men jag vet inte om de tar död på dem. Trochusarns brukar ju vanligtvis vara på glaset där eremiterna inte når dem.

I display karet så såg jag att alla också verkar dött och där finns inga stora eremiter bara några små eremiter, nassarius (som för övrigt verkar må bra), små fiskar och en putsarräka.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Kom hem igår efter att varit borta 8 dagar. Det mesta såg bra ut förutom att det är ganska mycket GHA som jag fick plocka för hand.
Min nyinköpta sjöborre hade också gjort en del av jobbet, inte nödvändigtvis genom att äta algerna utan genom att ha ett stort knippe som en mössa.

 

Mina utter chaos vill fortfarande inte öppna sig och clavularian verkar vara på väg att retirera.

 

Ändrat av Oscarhaglund
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I morgon blir det ett nytt försök med fiskar från aquariatech. Denna gång har jag lite dekorationer, sten och tvättsvamp från sumpen (nya varje transfer) och lite chaeto från sumpen som förhoppningsvis innehåller lite pods till pink streaken.

 

Jag vet inte hur mycket mer jag kan göra denna gången.

6189AB20-EEF9-472F-B8AF-EFA8A3E9D432.jpeg.250ea8f6db35521c53ea4b62c1802c60.jpeg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr hade de inte fått in någon pink streaked på aquariatech. Men jag fick min carpenteri och one spot foxface iaf.

Köpte samma mat som de gav där och de åt massor så det känns väldigt positivt.

AEC21BB2-F1C7-4AA5-ADCD-1061C95117C5.jpeg.9dc2506df394902f1d3408e0b0f39d7e.jpeg

bytte ut de existerande rören, då jag fick ett tips om att sådana kan vara anti mögel behandlade, mot en del av red sea röret man fick såga av när man installerade rullfiltret

Ändrat av Oscarhaglund
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...