Gå till innehåll

Profilux3 skicka E-post


PBM:

Rekommenderade inlägg

Hej

 

har försökt få min Profilux3 och skicka E-post till en gmail adress men inte lyckats…

 

dom inställningar jag har gjort är dessa.

 

är det någon som koll på vad som kan vara fel ?.

 

A8BF7497-CFE8-4B82-A410-9C7C7D669F61.png.9c20417651e517b660b402ac98d8fc7d.png

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar som att gmail är lite speciellt med profilux, du behöver ställa in lite inställningar i din gmails inställningar och generera ett unikt lösenord för bara din profilux. Det finns en kort guide här https://www.aquariumcomputer.com/knowledge-base/how-to-setup-email-and-text-notifications/ rätt långt upp på sidan i en blå ruta. Sidan är författad med Profilux 4 i åtanke men den fungerar nog för trean med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@PBM: ber om utsäkt för att jag kapar lite i din tråd men ville bara fråga hur du sett till att ansluta din P3/P3.1 till internet? Den jag hade/har nedpackad hade inte wifi och enda sättet att komma i kontakt med den var via usb sladded. Har du något wifi kort (expanssion card) eller någon annan lösning? Jag har lekt med tanken att dra igång ett par mindre test akvarium igen och då vore det bra att kunna ha en dator på dem. Jag vill inte dra sladdar/expansion box 2 från min P4.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-05-15 at 18:42, mikoto skrev:

Det verkar som att gmail är lite speciellt med profilux, du behöver ställa in lite inställningar i din gmails inställningar och generera ett unikt lösenord för bara din profilux. Det finns en kort guide här https://www.aquariumcomputer.com/knowledge-base/how-to-setup-email-and-text-notifications/ rätt långt upp på sidan i en blå ruta. Sidan är författad med Profilux 4 i åtanke men den fungerar nog för trean med.


 

ja det kanske är lite klurigt.. ska läsa igenom guiden så kanske jag kan få igång det.

 

/Tack för hjälpen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

34 minuter sedan, OR20 skrev:

@PBM: ber om utsäkt för att jag kapar lite i din tråd men ville bara fråga hur du sett till att ansluta din P3/P3.1 till internet? Den jag hade/har nedpackad hade inte wifi och enda sättet att komma i kontakt med den var via usb sladded. Har du något wifi kort (expanssion card) eller någon annan lösning? Jag har lekt med tanken att dra igång ett par mindre test akvarium igen och då vore det bra att kunna ha en dator på dem. Jag vill inte dra sladdar/expansion box 2 från min P4.


 

.. jo då den är ansluten till nätverket..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OR20: Vad har du för version av Profilux 3? När jag kollar arkivet på GHLs hemsida verkar alla varianter jag hittat av datorn har en RJ45 kontakt för LAN anslutning som är den PBM använder. Syns på exempelbilden på deras 3.1 sida, rakt ovanför USB kontakten.

 

https://www.aquariumcomputer.com/products/profilux-aquarium-controller/profilux-3-1t/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

91CCB232-6BF9-47AB-B54A-FD06089FAF06.jpeg.6976bd6558d27e5be6852839e620ee8e.jpeg@mikoto det är en Profilux 3.1a om jag inte missminner mig. Du ser den överst på bilden med de röda och gula delarna(den undre ör en profilux 2plus). Jag tror det kan vara så att den är för gammal helt enkelt men ville ändå kolla om någon knäckt ett sätt att ansluta den till nätet. Jag tänkte som sagt dra igång ett par testburkar och tänkte då använda den för att styra temp, salinitet, ph, ljus och flöde. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag läst på lite. Jag har inte stött på 3.1a innan, den har ingen inbyggd webbserver till skillnad från de andra Profilux 3 modellerna. Så du kan inte få tillgång till internettjänsterna på den, det går inte köpa till ett expansionskort för att lösa det heller. Så dessvärre ör du begränsad på det området med den.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack @mikoto det var det jag misstänkte. Jag har för mig att jag sett att någon kopplat upp den via USB på sin dator och sedan "ringt in" i sin egen dator från distans. Dock är det över mina tekniska kunskaper att göra detta på ett säkert sätt.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...