Gå till innehåll

Hanna checker Kalium (DIY)


OR20

Rekommenderade inlägg

Efter att Hanna introducerade ett marint magnesium test slog det mig att de börjar få ihop en komplett sammansättning av tester. Givet de "ägg" som de redan introducerat så funderade jag på vilka ämnen som återstår och som Hanna kanske har/bör ha i sin pipeline. Min åsikt är att kalium (K) och Strontium (Sr) borde vara två ämnen som skulle kunna komma inom kort. Strontium är komplicerat givet hur nära det ligger flera andra ämnen men Kalium borde vara enklare.

 

Hach har ett test för kalium som baseras på Tetraphenylborate metodiken.  Denna metodik borde gå att använda i en Hanna checker med en led på 610nm t.ex. Alkalinitet. Enligt testprotokollet från Hach fungerar testet med störande ämnen upp till:

NH4+-N <15mg/l

Ca2+ <7000mg/l

Cl-<15000mg/l

Mg2+ <6000mg/l

 

Så till min fråga, är det någon som har testat detta (Hach reagent K i en Hanna checker) alternativt vet om det skulle gå att använda? Självklart måste det till ett utspädningssteg för att komma ner till rätt nivåer på t.ex. Cl men jag funderar på om någon har någon tanke?! @jonasroman @stigigemla

Hach K test.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant. 
Läste på lite och mitt spontana intryck är att det är en väldigt komplicerad procedur med väldigt många steg och en tvingad spädning för o hamna inom  400 mg/l. Jag tror felkällorna är betydande och man kommer mycket närmare med enkelt kaliumtest från till exempel Salifert eller red sea. Således lite  tveksam till om det här är värt besväret eller om det ens ger tillräcklig noggrannhet.?  Jag tror vi får acceptera att ICP är bättre på kalium och för en hyfsad grovcheck  så använder man ett manuellt titreringstest. 
men idén är spännande. Hade säkert teoretiskt funkat att använda en Hanna som fotometer genom att själv räkna ut konstanten på absorbanskurvan. 
men då krävs ju också ref vätskor med känt kalium. 
ett stort arbete..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack @jonasroman ja det är ett lite mer omfattande test onekligen och som du skriver så funkar ju t.ex. Saliferts test väldigt väl för "normal" dosering av Kalium. Det var mer av nyfikenhet som jag började fundera kring om detta skulle fungera eller om testet i sig inte är lämpligt för saltvatten givet när t.ex. Cl jonerna börjar störa testet. Vi får se om jag väljer att göra jobbet eller inte då värdetillskottet av att ha detta test inte är så stort. Jag kanske ställer frågan till Randy på Reef2Reef för att se om någon i USA redan gjort detta test.....

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med en Hanna checker bör det vara lättare att använda dipicrylamin.

Det är explosivt men kanske kan förvaras (köpas)  i lösning.

Används för att bestämma kaliumhalt i blodserum.

 

Saliferts test bygger på att man har en känslig färgindikator för kalium.

Steg 1 är att man tillsätter teraphenylborat tillräckligt för att fälla ut 500mg / liter.

Steg 2 tillsätt färgindikator för kalium. Den Salifert använder (har glömt namnet) ger full färg över ungefär 3 mg/l

Steg 3 droppa i kaliumlösning där varje droppe motsvarar 10 mg / liter och räkna hur många gånger 10 mg/l man behöver tillsätta för att komma upp i motsvarande 500 mg/l så att det blir lite kalium kvar i lösningen.

 

Alla kemikalierna är möjliga att köpa hos en kemikaliegrossist.

 

Det finns färgindikator (JBL) för sötvatten att köpa. Den bör gå att använda med utspätt saltvatten och Hanna checker.

Skulle tro att den använder dipicrylamin men jag är inte säker då jag inte sett färgskalan.

Det gäller att ha en Hanna med rätt färg på lysdioden.

 

Efter det att Salifert först kom ut med sitt kaliumtest försvann det från grossisterna i mer än ett år.

Det fick mig att börja leta efter hur man gör ett kaliumtest för saltvatten men innan jag kom till skott var nästa Salifertbatch ute.

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-05-21 at 10:48, OR20 skrev:

Tack @jonasroman ja det är ett lite mer omfattande test onekligen och som du skriver så funkar ju t.ex. Saliferts test väldigt väl för "normal" dosering av Kalium. Det var mer av nyfikenhet som jag började fundera kring om detta skulle fungera eller om testet i sig inte är lämpligt för saltvatten givet när t.ex. Cl jonerna börjar störa testet. Vi får se om jag väljer att göra jobbet eller inte då värdetillskottet av att ha detta test inte är så stort. Jag kanske ställer frågan till Randy på Reef2Reef för att se om någon i USA redan gjort detta test.....

Spännande om du försöker. Delge oss gärna 🙂

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-05-28 at 10:49, stigigemla skrev:

Med en Hanna checker bör det vara lättare att använda dipicrylamin.

Det är explosivt men kanske kan förvaras (köpas)  i lösning.

Används för att bestämma kaliumhalt i blodserum.

 

Saliferts test bygger på att man har en känslig färgindikator för kalium.

Steg 1 är att man tillsätter teraphenylborat tillräckligt för att fälla ut 500mg / liter.

Steg 2 tillsätt färgindikator för kalium. Den Salifert använder (har glömt namnet) ger full färg över ungefär 3 mg/l

Steg 3 droppa i kaliumlösning där varje droppe motsvarar 10 mg / liter och räkna hur många gånger 10 mg/l man behöver tillsätta för att komma upp i motsvarande 500 mg/l så att det blir lite kalium kvar i lösningen.

 

Alla kemikalierna är möjliga att köpa hos en kemikaliegrossist.

 

Det finns färgindikator (JBL) för sötvatten att köpa. Den bör gå att använda med utspätt saltvatten och Hanna checker.

Skulle tro att den använder dipicrylamin men jag är inte säker då jag inte sett färgskalan.

Det gäller att ha en Hanna med rätt färg på lysdioden.

 

Efter det att Salifert först kom ut med sitt kaliumtest försvann det från grossisterna i mer än ett år.

Det fick mig att börja leta efter hur man gör ett kaliumtest för saltvatten men innan jag kom till skott var nästa Salifertbatch ute.

 

Tack för denna utmärkta förklaring 👌

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-05-29 at 22:20, jonasroman skrev:

Spännande om du försöker. Delge oss gärna 🙂

Självklart, gör jag det så kommer det läggas ut här på SG. Det är dock lite för många experiment på G nu så jag tror jag måste lägga en plan. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...