Gå till innehåll

problem med Tunze pumpar!!


gesi

Rekommenderade inlägg

har hört från flera personer och leverantörer nu om problem med tunze pumpar i samband med användandet av pulsfunktionen!

att pumparna slits väldigt mycket av puls- och vågsfunktionerna??

i vanligt fall är det ju inte rekommendera att köra pumpar med intervall men de här??

låter ju jätte konstigt eftersom Tunze pumparna är speciellt utvecklade för just de här funktionerna?!

jag har precis tänkt att köpa 2st 6000 Tunze streamers med multicontroller men om det här är ett ofta förekommande problem får jag tänka om...

tänkte bara kolla vad alla här har för erfarenheter av de här pumparna och kontrollerna och ev problem??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tycker det låter skit konstigt som du säger dom är ju utvecklade för det att man ska kunna köra pulse och intervall... jag kör pulse just nu och det fungerar skit bra .. men om du vill kan du ju fråga på tunze form i usa länk:http://www.reefcentral.com/forums/forumdisplay.php?s=&forumid=92 bara att regga sig sen är det bara att fråga jag fick svar direkt.finns bra läsning där .... ska bli roligt att höra flera komentarer ..

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur länge har du haft din jaken?

jag har hört från folk här på forumet att förslitningsskadorna kom efter 4-5 månader..

Jag köpte den begagnad. Innan jag köpte den har den säkert tickat på i något år. Jag har haft den i cirka ett år i mitt kar.

Jag är också "ganska noga" med att göra rent den. Plockar isär den och mina skummarpumpar då och då och dränker allt i ättika. Brukar fylla hela hålet där impellerna sitter på Streamerna med ren 24 % ättika, Sedan finns det inte ett spår av avlagringar kvar.

Annars kan du ju alltid hålla utkik efter denna, den borde komma snart

vortech_on_tank.jpg

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=8764&highlight=pump

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

får man fråga vad du kör med för pumpar idag jörgen??

Jag har som tur är en 12000L också som jag köpte av wrang den går ännu men 7000litaren är reklamerad så jag hoppas få en ny. Jag rengör dem sällan p.g.a att de inte är igenkalkade inuti men på pumpen så frodas kalkalger. Jag tror att det är fel någonstans i elekroniken för om jag drog ut kontakten och satte i den igen så gick pumpen 2-3 sek innan den stoppade igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingvar

det är väl tvärtom?

Regeln SIV som min kemilärare lärde mig (hon hetter förrästen Siv så det glömmer jag aldrig) SIV står för syra i vatten.

MVH Lasse

Fick själv oxo lära mig SIV reglen... Hade ochså en kemi lärarinna som hette siv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte så farligt att göra tvärtom bara man tar det lite lugnt.

Häller man i allt för stora mängder för snabbt får man en kraftig reaktion som alstrar värme och som i värsta fall gör att vattnet kokar och skvätter upp syra eller att kärlet man använder spricker och all syra rinner ut.

Men SIV är inte dumt att använda för att vara på säkra sidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prova så får ni se vilket osar mest. Jag tycker det osar mindre (rycker) om man har 2 liter vatten i en dunk och långsamt häller i en liter konc saltsyra (som jag köper i 5l dunk) men det är kanske bättre på andra sättet. Med svavel eller fosforsyra så gör jag tvärt om dvs SIV.

Var köper man saltsyra ?

Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har som tur är en 12000L också som jag köpte av wrang den går ännu men 7000litaren är reklamerad så jag hoppas få en ny. Jag rengör dem sällan p.g.a att de inte är igenkalkade inuti men på pumpen så frodas kalkalger. Jag tror att det är fel någonstans i elekroniken för om jag drog ut kontakten och satte i den igen så gick pumpen 2-3 sek innan den stoppade igen.

Ja. I natt ringer frugan till mig från jobbet och säger att det tjuter från akvariet och inte lyckas jag att guida henne bland alla sladdar och kontakter så jag fick åka hem snabbt och stänga av pumpen och rotorn hade en tunn hinna av kalk så den åkte ner i ett glas med ättika och nu när jag har kommit hem så satte jag ihop pumpen och den verkar fungera utan problem. Man blir lite skärrad för att man ska stå nästan helt utan cirkulation helt plötsligt men jag hoppas att det bara var kalkbelägningen som stoppade pumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...