Gå till innehåll

Vanadium-ett spårämne för den äventyrlige


OR20

Rekommenderade inlägg

Vanadium (V) är den tredje övergångsmetallen och, efter Molybden (Mo), den vanligaste förekommande i saltvatten. Koncentrationen av Vanadium i saltvatten är mellan 3-5ug/l. Vanadium har atomnummer 23 och som en övergångsmetall kan den ta flera oxidationssteg. Detta innebär att samma metall kan ha olika antal elektroner. Detta anges som Vanadium 2,3,4 och 5 där Vanadium 5 är dem vanligaste förekommande i saltvatten. Även Vanadium 3 och 4 förekommer och anses precis som vanadium 5 vara involverad i olika biologiska processer. Framförallt sjöpungar och svampar anses ha biologiska processer som är beroende av Vanadium. En intressant aspekt med Vanadium är att dess olika oxidationsstegen har olika  färger, t.ex. byter ammonium metavanadate (NH4VO3) färg från gulaktigt till blått (Vanadium 4), grönt (vanadium 3) till lila (vanadium 2).

 

Enligt Fauna marin är Vanadium ett viktigt ämne för färgåtergivningen av koraller och för deras tillväxt och välmående. Andra har även framfört att Vanadium bidrar till olika steg i bakteriers processer bl.a. inom kvävenedbrytning. Enligt dem faller Vanadium ur lösning vid ca 50ug/l och de har inte sett några risker med överdosering. Som vanligt är det dock inte önskvärt att testa detta utan en akvarist bör hålla sig till  mer ”normala” nivåer på denna typ av värden.

 

I dagsläget finns inga hobbytester för Vanadium utan akvarister är förpassade till ICP tester samt observationer. Enligt Fauna Marin kan vissa Acropora arter t.ex. var. tricolor bli matta i sina färger, Stylophora Milka tappa sina silvriga toppar och svampar minska i tillväxttakt vid för låga nivåer av Vanadium.

 

Jag har doserat Vanadium (Fauna Marin Trace element V) i ca 70 dagar, vilket är för kort tid att dra några slutsatser om dess verkan. Min ambition är att fortsätta med tillsatserna under minst 180 dagar för att sedan göra en utvärdering. Mitt tillvägagångssätt bestod i att först säkerställa att jag inte hade något Vanadium i mitt kar genom ett ICP test och att sedan dosera upp det till 4ug/l. Efter 60 dagar genomfördes ett nytt ICP test för att kontrollera förbrukningen. Baserat på dessa mätningar kan jag dra slutsatsen att mitt kar förbrukar 1ug/l varje 20 dagar. Givet att 1ml av mitt tillskott ökar Vanadium koncentrationen med 1ug/l i mitt kar kan jag tillsätta 1 droppe per dag och på så sätt bibehålla min koncentration om 4ug/l och jag har därigenom funnit min dosering. Denna kommer att kontrolleras via ICP tester kvartalsvis och så långe som det ligger inom 1-7ug/l misstänker jag att det kommer att fungera även om målet är att hålla sig mellan 3-5ug/l. Planen är att visuellt utvärdera färgåtergivningen (både under dagsljus och under actinic) av korallerna efter 6 månader.

 

Är det någon annan som har erfarenheter av att tillsätta detta ämne?

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gennem årene har jag väl doseret flere liter, men aldrig gjort en utredning som du, så jag fölger med spänning. Er på Aquariatech Europe om 10 min, får köpe en flaske V, och Zink da jag äntligen har extra doseringskanaler. 

 

V er alltid låg i mine IPC tester, och her er hvad TritonLAB säjer om V; 

A vanadium dosage may have the following advantages for your aquarium:
- Can have a positive effect on the growth of sponges, sea squirts and SPS and LPS corals
- Can promote a better polyp extension
- May intensify the color of Acropora and Montipora

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag doserade V under en längre tid men märkte ingen som helst skillnad. Jag märkte heller inget utslag på ICP testet vilket jag tolkar som att det jag doserade  förbrukades. Huruvida detta extra tillskottet behövdes eller inte är svårt att veta eftersom jag även vid icke dosering kan mycket väl haft V  i vattnet som har förbrukats.

 

Jag skulle vilja se FM  redovisade forskning på vilket de baserar sina slutsatser. Men så länge man inte överdoserar skadar det säkert inte heller. Dock kostar det ju en hel del och det är ändå onödigt att göra saker som inte behövs. Min generella hållning är att de mikroelement vars funktion vi inte helt känner till men dock veta att en överdos är farlig, brukar jag mycket sällan agera på även om jag får noll på ICP. Min empiriska erfarenhet är att det går alldeles utmärkt. Men Det är intressant med ditt experiment men jag tvivlar helt ärligt på att du kommer kunna dra några slutsatser tyvärr.

 


 

mvh 

Jonas 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ICP har ju som sagt gett oss stora möjligheter att testa vårt vatten. Frågan blir dock som både Stig och Jonas påpekat om dessa ämnen verkligen är bioaktiva och behövs/en positiv effekt på djuren kan ses. Min hypotes är att majoriteten av dessa ämnen inte behövs/mängden uppfylls genom vattenbyten. Sedan finns det säkerligen sådana som vi borde dosera och frågan är då om t.ex. Vanadium, Zink m.m. tillhör dessa?! Det blev nästa en ny intro till tråden där ;)

 

Några av er har varit snälla nog att skicka lite data till mig från era experiment/erfarenheter och om ni som har doserat Vanadium ville skicka det till mig/lägga in det i tråden så skulle det vara jättesnällt. Min tanke var att om vi kunde titta på hur förbrukningen per dygn och 100l varierar mellan akvarium och vilka/mängden djur man har. Detta borde då kunna ge en fingervisning om Vanadium är bioaktivt. Som sagt en lite lekmannamässig hypotes men ändå.....

 

Om ni kan skicka mängden Vanadium ni doserar, hur ofta och vilket märke samt lite kort om hur stort ert akvarium är, mängden djur och fokus t.ex. har ni mest SPS, LPS, hur mycket svamp m.m. ni har i karet.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-05-28 at 10:55, stigigemla skrev:

Tänk bara på att vanadin är giftigt.

Du har helt rätt Stig, det är ett ämne som man måste vara lite försiktig med vid doseringen. Min tanke är därför att öka frekvensen av ICP test för mig från kvartal till kanske varannan månad så att det inte springer från mig under inkörningsperioden. Mitt stora problem just nu är faktiskt hur jag ska förhålla mig till vattenbyten då jag brukar byta 10% varje vecka men inte vet hur Reef crystals ser ut i termer av spårämnen och det känns lite overkill att skicka ICP test på varje hink man köper. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Då har det gått ytterligare två månader och jag fick precis tillbaka svaret på mitt senaste ICP test. Sett ur ett förbrukningsperspektiv så har jag lyckats hålla uppe mitt vanadiumvärde relativt väl genom att tillsätta en droppe per dag. Jag ser dock att förbrukningen varit ca 30% högre per dag än föregående period vilket inneburit att mitt värde sjunkit (0,071ug/l kontra 0,055ug/l dygnsförbrukning). Det bör dock tilläggas att vi pratar om väldigt små mängder här och ett fel i att man glömt en dag eller att dropparna inte varit lika stora får därför stora effekter. Jag öppnade också en ny hink med salt vilket skulle kunna påverka värdena och jag vill inte dra allt för stora växlar på ICP analyserna. Jag kommer därför att bibehålla tillsatsen av vanadium på samma nivå en testperiod till innan jag börjar öka på. 

 

En intressant observation är att tillväxten av mina SPS varit högre under den senaste två månaderna vilket gett en effekt på Ca/DkH förbrukningen. Jag tillskriver detta till att jag lyckats få upp pH värdet något och inte till att jag tillsatt vanadium. En hypotes skulle dock kunna vara att den ökade V förbrukningen är knuten till Ca/DkH förbrukningen vilken ökat i samma takt. Jag tycker mig också se att korallerna har en lite mer metallisk färg framförallt har mina Stylo-/Pociloporor blivit mer lysande. Detsamma gäller även för min Acropora "Frogskin" som fått en nästa självlysande färg på kvällen. Sett ur mitt perspektiv så är det ett gott tecken att detta samband syns då det styrker att vanadium har en biologisk funktion i våra kar. Jag kommer därför att fortsätta mitt lilla experiment. Planen är att hitta en nivå som fungerar och att sedan hitta ett sätt att antingen inkludera detta i en av de andra lösningarna som doseras alt. späda ut den koncentrerade lösning jag har och tillsätta den via en av mina doserpumpar. 

 

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att jag fått tillbaka mitt ICP test ställde jag frågan till Fauna Marin (som utförde testet) om det gick att späda Vanadium vätskan (FM Elements V) med vatten. Tanken var att jag genom att späda ut vätskan skulle kunna använda en doserpump för att dosera vätskan. Mina GHL Doser 2.1 kan bara dosera ner till 0.1 ml vilket dels mosvarar två droppar. Det är också väldigt små mängde vi pratar om innebär att ett litet "fel" i kalibreringen av doserpumpen riskerar att få stor påverkan på den totala mängden som doseras. Claude, på Fauna Marin, svarade att det gick men att han rekomenderade att man tillsatte det till kalcium vätska. Jag tyckte att detta var intressant då det dels visar på att man kan späda deras Elements med vatten men också att Vanadium enligt dem är länkat till förbrukningen av kalcium. Detta styrker därför min observation att förbrukningen av vanadium ökat i samma takt som förbrukningen av alkalinitet under den senaste tvåmånaders perioden. 

 

Jag ställde även frågan om några andra ämnen som jag tillsätter (Fe, Mo och Mn) och enligt Calude så kunde alla utan Mn tillsättas i kalcium blandningen. Enligt honom finns en risk att Mn faller ut beroende på vilket salt man använder i sin "two part". Jag är dock inte lika säker på att min förbrukning av dessa ämnen varit lika hårt knutet till kalcium förbrukningen som vanadium. Min observation har varit att de snarare vairt kniutna till algtillväxten i min algreaktor. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mangan är ett lurigt ämne då det bildar olika joner beroende på omgivningen.

Som syra MnO4- är det kraftigt oxiderande.

Som "normal" metall är det oftast 2+ i handel men kan vara 2+, 4+, 6+ och 1-,2-, och 3-.

Hur det (inte) fäller ut beror enligt min efarenhet mer på vilket chelateringsmedel man använder i spårelementlösningen.

Och hur biologiskt nedbrytbar chelateringen är i den lösning man sedan doserar i akvariet. Detta gäller också järn.

I koncentrerade 2- eller 3komponentlösningar är risken minimal men om man späder ut dem är det risk för bakterietillväxt i flaskan.

(Mindre risk med osmosvatten)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tack @stigigemla , som alltid bra och insiktsfullt inspel! Jag tycker själv att det är väldigt smidigt om man kan "balansera upp" sin två-/treparts lösning efter det specifika akvariets förbrukning snarare än att hålla på med alla dessa små flaskor. Det är även den vägen som jag själv valt dels genom Fauna Marins trace 1,2 & 3 samt individuella justeringar. 

 

Från en sak till en annan så såg jag att Triton släppt en mer koncentrerad version av sina spårämnen. Jag förstår att d egjort detta för att minska kostaden och miljöpåverkan från transporterna. Men när jag såg detta så tänkte jag att detta borde vara en tillbakagång i utvecklingen då det gör det svårare att tillsätta rätt mångd/automatisera doseringen. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

39 minuter sedan, OR20 skrev:

Tack @stigigemla , som alltid bra och insiktsfullt inspel! Jag tycker själv att det är väldigt smidigt om man kan "balansera upp" sin två-/treparts lösning efter det specifika akvariets förbrukning snarare än att hålla på med alla dessa små flaskor. Det är även den vägen som jag själv valt dels genom Fauna Marins trace 1,2 & 3 samt individuella justeringar. 

 

Från en sak till en annan så såg jag att Triton släppt en mer koncentrerad version av sina spårämnen. Jag förstår att d egjort detta för att minska kostaden och miljöpåverkan från transporterna. Men när jag såg detta så tänkte jag att detta borde vara en tillbakagång i utvecklingen då det gör det svårare att tillsätta rätt mångd/automatisera doseringen. 

 

 

det går väl bara att blanda ut spårämnet mer med vanligt osmosvatten? alternativt om man är orolig för utfällning, så finns de ju dest-vatten på appoteket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går bra att späda ut spårämnen.

Det som kan ge problem är chelateringen som riskerar att brytas ned bakteriellt och då kan ämnen fälla ut.

Jag rekommenderar att man bara späder så mycket som behövs till en dunk 2 part eller Balling när man skall använda den och förvarar det blandade i mörker.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...

Jag har nu doserat vanadium i över ett år. Efter detta känner jag mig trygg i att kunna dra vissa slutsatser även om det alltid är svårt att identifiera en direkt kausalitet i ett komplext system. 

 

* Konsumtionen av vanadium korrelerar väl med kalcium förbrukningen i ett kar 

* Många syntetiska salter saknar vanadium vilket man måste kompensera för vid vattenbyten. Detta leder mig också till nästa slutsats

* Vanadium är inte ett ämne som man måste tillsätta för att kunna ha ett framgångsrikt saltvattensakvarium utan är för den mer äventyrlige

* Jag upplever att mina blå/lila acro samt stylo har fått fram bättre färger efter att jag tillsatt vanadium. Detta är dock inte något magiskt utan på marginalen

 

Så skulle jag rekommendera någon annan att dosera vanadium? Ja om du har koll på dina andra värden/basen och vill ta nästa steg, tycker om att fippla med värden och accepterar att detta inte är en magisk kula som löser allt utan något som kan ge en marginell förbättring av färgerna hos vissa koraller. Själv kommer jag att fortsätta dosera vanadium men kommer nu att börja titta på flour och nickel. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Superintressant! 

Fluor har jag för mig att FM menar har koppling till hur jod förbrukas/bryts ner. Jag hade problem med högt jod och fick rådet att justera fluor, det går år en hel del för att korrigera och som jag minns så finns inte fluor med på alla icp, utan det är FM reef total och nått till som ens mäter fluor. Min slutsats var väl att det var lite oklart hur det påverkade och mitt höga jodvärde berodde nog mer på tillförseln än på lågt fluor... Men det är klart intressant!

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, MattiasN skrev:

Superintressant! 

Fluor har jag för mig att FM menar har koppling till hur jod förbrukas/bryts ner. Jag hade problem med högt jod och fick rådet att justera fluor, det går år en hel del för att korrigera och som jag minns så finns inte fluor med på alla icp, utan det är FM reef total och nått till som ens mäter fluor. Min slutsats var väl att det var lite oklart hur det påverkade och mitt höga jodvärde berodde nog mer på tillförseln än på lågt fluor... Men det är klart intressant!

 

Tack Mattias,

Jag har också förstått att det ska finnas ett samband. Jag lider själv av ett förhöjt jodvärde i ett av karen. Detta är lite konstigt då alger m.m. borde ta upp detta snabbare enligt rådande teori. Jag vet att Dr Bingman gjorde en del tester för ett par år sedan rörande järn och fluoride. Jag tänkte att jag ska ta och läsa dessa igen och se vad man hittar av intresse där. Du hittar dem bl.a. på :

 

http://web.archive.org/web/20030626184810/http://www.animalnetwork.com/fish2/aqfm/1997/nov/bio/default.asp

http://web.archive.org/web/20030101180144/www.animalnetwork.com/fish2/aqfm/2000/jan/bio/default.asp

 

Det verkar som att du har helt rätt i att FM vanliga ICP test som jag själv använder inte mäter fluor utan man måste köpa till ett annat test. Det borde ju dock räcka med att man gör detta ett par gånger och sedan kanske stämmer av två gånger om året och sedan kör vanliga ICP tätare.

 

Ja det här är intressant även om jag blir mer och mer övertygad om att det är helheten som är det viktiga inte vissa enskilda ämnen. Det finns enligt mitt huvud både samverkan och begränsande faktorer när det kommer till dessa ämnen vilket gör det svårt att dra några slutsatser. Jag satt och diskuterade detta med en kollega på SLU för några veckor sedan och han , docent i växtbiologi, tog upp just detta. Mao det kan ofta upplevas som att den viktigaste faktorn flyttas allt eftersom man får saker under kontroll. Han berättade om ett experiment han gjort för ett tjugotal år sedan där han använt tillsatsen av olika kemikalier och miljöparametrar för att få vissa växter att både växa dubbelt så snabbt som i naturen men också att ändra sin växtform. Väldigt intressant. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jätteintressant, många bra kommentarer. Jag tror tyvärr vi aldrig kommer kunna föra i bevis vilka av dessa små element som har betydelse och vilken effekt de har. Det krävs mycket mer avancerade studier där man isolerar alla variabler och det är ju mer eller mindre omöjligt i ett biologiskt system. Därför tror jag att man helt enkelt får förenkla och säga så här: vi försöker ligga på NSW på alla ämnen så gott det går. Naturen har ju inte fel. Och med det vetskapen om att en hel del av de ämnena är sannolikt egentligen onödiga att jaga , men vi gör det i brist på kunskap för att inte ta risken. 
Genom att byta vatten då o då så tror jag man täcker upp på ett mer jämnt o enklare sätt än att köpa massor av element vi inte vet om det ens behövs. Det är ju en klar business bakom alla dessa råd från ICP företagen. 
Men om man ändå väljer att dosera alla dessa mikroelement tänk då på 2 saker. :

 

1) dosera aldrig på ett ämne som visar ”0” om ICP oes ”level of detection ” är lägre än natural sea watwr nivån. det är fallet för järn, kadmium, krom , kobolt, koppar och ibland manganese. Där får man göra icp MS om man skall dosera. 
 

2) då många av dessa ämnena vars verkan är okänd är toxiska i för hög dos, dosera aldrig så man kommer för mkt över NSW. Se då även punkt 1. 
 

/Jonas 

 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...