Gå till innehåll

Odla copepods


Henrik dahlström

Rekommenderade inlägg

Jag kör hemma i glasburk med tappkran (se bild).

 

Salthalt kör jag 1.020.

Ljustimmar = ingen specifik belysning, bara vanligt dagsljus i rummet. Om det är i en källare garderob skulle jag rekomendera 12/12 med indirekt belysning. Undvik direkt solljus.

Temp = rumstemperatur ~20C

Syrebublor kör jag ett rör ner i botten och 1-2 bubblor / sekund bara för att hålla vattnet i rörelse.

Mängd phyto håller jag så att man bara ser en väldigt lätt grön dimma i vattnet. Fyller på 50-100ml vid behov (i 3.5 liter vatten). Matar med Nannochloropsis och Synechoccos som jag också odlar.

 

Tog 2-3 veckor innan tillväxten tog fart på allvar. Startkulturen var en enkel 25:- "plastpåse" från Aquariatech. Nu plockar jag ut 1-2 motsvarande påsar / vecka.

Skärmbild 2022-05-24 102639.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-05-24 at 10:30, RiJo skrev:

Jag kör hemma i glasburk med tappkran (se bild).

 

Salthalt kör jag 1.020.

Ljustimmar = ingen specifik belysning, bara vanligt dagsljus i rummet. Om det är i en källare garderob skulle jag rekomendera 12/12 med indirekt belysning. Undvik direkt solljus.

Temp = rumstemperatur ~20C

Syrebublor kör jag ett rör ner i botten och 1-2 bubblor / sekund bara för att hålla vattnet i rörelse.

Mängd phyto håller jag så att man bara ser en väldigt lätt grön dimma i vattnet. Fyller på 50-100ml vid behov (i 3.5 liter vatten). Matar med Nannochloropsis och Synechoccos som jag också odlar.

 

Tog 2-3 veckor innan tillväxten tog fart på allvar. Startkulturen var en enkel 25:- "plastpåse" från Aquariatech. Nu plockar jag ut 1-2 motsvarande påsar / vecka.

Skärmbild 2022-05-24 102639.png

Vad har du för sil att fånga upp dom?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Silar inte. Tillsätter dem med vatten och allt. Det är samma salt som i akvariet och samma phyto som jag ändå doserar separat, så jag ser inget problem med det.

 

Antar att silen som följer med JBLs Artemia kit skulle funka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...