Gå till innehåll

Bortrest och död fisk...


lucaspetterssson

Rekommenderade inlägg

Hej på er, är för närvarande bortrest från mitt akvarium och har installerat en webbkamera så jag kan se det. Min gula kirurg har inte mått så bra och har inte sett honom kameran på två dagar. Vattenparametrar var ok 3 dagar sedan.  Min fundering är om jag kan öka dosering på NOPOX i 2 dagar för att förhindra nitrat och fosfat spike eftersom jag inte kan göra vattenbyte 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, Om jag var du så skulle jag vänta tills du kommer hem innan jag börjar att göra saker över mobilen. Skulle det vara så att du kommer hem och fisken är död så skulle jag se till att ta ut den ur akvariet, slänga i en påse med aktivt kol och sedan göra ett vattenbyte på 2-30% samt tillsätta lite bakterier om du har det. Förresten tråkigt att höra om fisken, aldrig roligt när fiskarna mår dåligt eller dör. 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom hem vid halv ett och tog mig en kvart att kolla av vattenvärdena innan det var dags att dra till jobbet... Fosfat höjdes bara från 0.03 till 0.14ppm och nitrat från 4.87 till 18 ppm. Alla andra parametrar låg på samma som innan jag åkte.

Tog och gjorde ett vattenbyte idag på 40%, allt annat har överlevt förutom min dyraste och finaste fisk jag hade i karet:/ tack för svar! Min dosering på nopox ändrade jag inte tack vare er:) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@lucaspetterssson Jättetråkigt med din fisk! Det är den värsta delen i den här hobbyn kan jag tycka, att förlora sina husdjur. Dina värden är ingen fara med och du kommer att få kontroll på dem i närtid är jag säker på! Även om jag kan tycka att de inte alls är så farliga med de värden du skrev! Kolla på korallerna och se hur de mår istället för att göra några panik ändringar för att få ner PO4 till 0,03 igen. Den gamla devisen inget bra händer snabbt i ett saltvattensakvarium brukar hålla oftast. 

 

 

Lycka till,

Sven

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, lucaspetterssson skrev:

@OR20Alla koraller mår fint förutom en sps som det har gått nerför ett tag. Nitrat och fosfat är ju inom okej område och just nu inte farliga för det levande. Har dock inte testat ammoniak men det borde ju inte vara något på det testet eftersom allt annat är okej? 

Jag hade inte brytt mig om att testa det givet att fiskarna mår bra. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...