Gå till innehåll

Euphyllia


Emelie

Rekommenderade inlägg

Hej har en euphyllia paraancora som ser annorlunda ut jämfört med andra. Min har mycket längre ”ben/ skelett och mindre tentakler. Den växer på bra och ser ut att må bra förövrigt. Men den ser inte lika kompakt ut. Har nu testat att fragga av de ”grenar” som växer åt helt fel håll och sätta dem mellan vissa andra huvuden. Så att de ser ut som att de växt tätt. Hade velat göra en ”garden” av hammare men ser tyvärr skumt ut när den är så ”gles” . Har ni några tips? 
 

Tack på förhand Emelie

5F2AEF8C-78CA-412F-B148-E3CCD4FA54D2.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tiden så kommer den om den trivs att växa sig tät när den får fler huvuden. Hur länge har du haft den? Kan ha varit att den stått mörkare till tidigare eller att den har haft fler huvuden men som inte mått bra och klippts undan vartefter. 

 

Det enda jag skulle göra är att manuellt ta bort håralgerna som ser ut att växa på stammen. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@kaptenen haft den runt 3 år och kämpat med håralger senaste året. Jätte störigt. Har bra värden när de kommer till nitrat och fosfat. Förstår att håralgerna lagrar lite av det och därav syns inte det helt rätt på testerna. Kämpar med att få upp kh från 6 till 7.5-8. Har du något tips när de kommer till håralger? 
 

tack för svar☺️

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håralger, eller trådalger bekemper du enkelt via höj Mg til +1700 i 2 veckors tid. 

Dom kommer bli mörke och ramle af efter et par dagor. 

 

När man höjer MG, kan dom ej uppta "syre" och krävs, det er inte farligt för andra koraller eller djyr. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minuter sedan, Thomas Salt skrev:

Håralger, eller trådalger bekemper du enkelt via höj Mg til +1700 i 2 veckors tid. 

Dom kommer bli mörke och ramle af efter et par dagor. 

 

När man höjer MG, kan dom ej uppta "syre" och krävs, det er inte farligt för andra koraller eller djyr. 

Oh tack så mycket för svar. Då testar jag att göra det☺️

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-06-01 at 09:47, Emelie skrev:

@kaptenen haft den runt 3 år och kämpat med håralger senaste året. Jätte störigt. Har bra värden när de kommer till nitrat och fosfat. Förstår att håralgerna lagrar lite av det och därav syns inte det helt rätt på testerna. Kämpar med att få upp kh från 6 till 7.5-8. Har du något tips när de kommer till håralger? 
 

tack för svar☺️

 

Testa Thomas linje med förhöjt Magnesium. Det lär ge dem ett ordentligt knytnävslag. 

 

Hur doserar du KH?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 timmar sedan, kaptenen skrev:

 

Testa Thomas linje med förhöjt Magnesium. Det lär ge dem ett ordentligt knytnävslag. 

 

Hur doserar du KH?

 

Just nu så har jag doserat med bikarbonat för jag har behövt höja den lite. Har du något tips för att dosera? ☺️

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-06-03 at 20:07, Emelie skrev:

Just nu så har jag doserat med bikarbonat för jag har behövt höja den lite. Har du något tips för att dosera? ☺️

 

Om du märker att du fortsätter ha svårt att hålla upp värdena (Ca, MG, KH) så skulle jag ha gått över till ren och skär balling. Har du doserpump eller doserar manuellt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 6/1/2022 at 12:06 PM, Thomas Salt said:

Håralger, eller trådalger bekemper du enkelt via höj Mg til +1700 i 2 veckors tid. 

Dom kommer bli mörke och ramle af efter et par dagor. 

 

När man höjer MG, kan dom ej uppta "syre" och krävs, det er inte farligt för andra koraller eller djyr. 

Jag läste någonstans att sniglar inte gillar höga magnesium värden och dör . Stämmer inte det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte svårt att hålla ca och mg

22 timmar sedan, kaptenen skrev:

 

Om du märker att du fortsätter ha svårt att hålla upp värdena (Ca, MG, KH) så skulle jag ha gått över till ren och skär balling. Har du doserpump eller doserar manuellt?

Doserar för hand när jag bytar vatten vilket är en gång i veckan, har inte svårt att hålla upp ca och mg, bara kh som inte vill hålla sig stabilt just nu. Verkar som att algerna har reagerat då det har börjat bli mer gråa. Ska höja lite till nu och vänta någon vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Emelie skrev:

Har inte svårt att hålla ca och mg

Doserar för hand när jag bytar vatten vilket är en gång i veckan, har inte svårt att hålla upp ca och mg, bara kh som inte vill hålla sig stabilt just nu. Verkar som att algerna har reagerat då det har börjat bli mer gråa. Ska höja lite till nu och vänta någon vecka.

 

KH är en av de värden som förbrukas fort när stenkoraller och annat som bygger kalksten trivs och växer. Dessutom så är det väldigt bra att ha KH hyfsat i balans för att ha stenkoraller som trivs långsiktigt. Ett KH drop på runt 2 enheter per vecka är ju inte alarmerande i sig men att höja från 6 till 7,5/8 på en gång (om det är vad du gör) kan chocka en del koraller. Så långsiktigt så skulle jag ha köpt en doserpump. Det öppnar upp för en helt annan typ av stabilitet som inte går att jämföra med manuell dosering då vi människor glömmer och hittar ursäkter för att hoppa över akvariet någon dag eller två. 

 

Men som sagt. För tillfället verkar du inte ha skyhög förbrukning men planerar du att fylla på med fler koraller eftersom så blir det än mer svårare att hålla ett bra KH värde uppe.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-06-04 at 23:25, Oscarhaglund skrev:

Jag läste någonstans att sniglar inte gillar höga magnesium värden och dör . Stämmer inte det?

 

Jo det finns risk att de får det lite kämpigt.  Detta kan enkelt ordnas genom att ha dem i en annan balja/ akvarium under tiden :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 timmar sedan, kaptenen skrev:

 

KH är en av de värden som förbrukas fort när stenkoraller och annat som bygger kalksten trivs och växer. Dessutom så är det väldigt bra att ha KH hyfsat i balans för att ha stenkoraller som trivs långsiktigt. Ett KH drop på runt 2 enheter per vecka är ju inte alarmerande i sig men att höja från 6 till 7,5/8 på en gång (om det är vad du gör) kan chocka en del koraller. Så långsiktigt så skulle jag ha köpt en doserpump. Det öppnar upp för en helt annan typ av stabilitet som inte går att jämföra med manuell dosering då vi människor glömmer och hittar ursäkter för att hoppa över akvariet någon dag eller två. 

 

Men som sagt. För tillfället verkar du inte ha skyhög förbrukning men planerar du att fylla på med fler koraller eftersom så blir det än mer svårare att hålla ett bra KH värde uppe.

Tack just nu har jag inte så mycket stenkoraller. Men höjer kh sakta isåfall såklart. Men ska kolla in doseringspump sen när jag uppgraderar till större akvarium. 
Tack för all hjälp ☺️

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa lägra djyr kan man nok ta död på vid hög MG, men alternativet er jag inte fan av heller, i mit 575 liters jag avviklede efter 4 år i 2012 (grundet flytt til hus), där hadde jag trådalger i 1,5 år. Tills jag fik nog och höjde MG. 

 

Började et 720 i nye huset, sen et 480 mens jag bygda mit stora, alla fik en MG behandling 1-2 månadar efter första trådalger kom fram. 

Til mit stora gik der åt 20 kg MG pulver... 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...