Gå till innehåll

Nystartat kar , funderingar


Jontemolle

Rekommenderade inlägg

Hej !

Har ett nystartat saltvatten akvarium på. 120 liter 

Det är hang on skummare på och innerfilter. Det går städpatrull och två clownfiskar i karet.

 

Hur ofta bör man byta vattnet ,isåfall hur många procent?

Eller fyller man bara på det som avdunstar ?

Är osmos nödvändigt i framtiden för koraller och så ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

 

9 hours ago, Jontemolle said:

Det är hang on skummare på och innerfilter

Om karet innehåller levande sten behöver du nog inget innerfilter för biologisk nedbrytning (förutom för cirkulationen). Filtermedia (t ex aktivt kol) kan man lika gärna lägga i en nylonstrumpa som man hänger i karet.

 

Quote

Hur ofta bör man byta vattnet ,isåfall hur många procent?

Vanliga vattenbyten kan man göra om nitrat eller fosfat stiger till skadliga nivåer, men det beror på hur mycket man matar (två clowner låter inte så mycket) och hur många koraller eller chaetomorpha-alger som tar upp näring. Jag har t ex knappt gjort några vattenbyten i mitt kar på 7 år.

 

Här är en detaljerad artikel om vattenbyten: http://reefkeeping.com/issues/2005-10/rhf/

 

Quote

Eller fyller man bara på det som avdunstar ?

Det måste man göra oavsett.

 

Quote

Är osmos nödvändigt i framtiden för koraller och så ?

Jag tror bara det är nödvändigt om det är något problem med kranvattnet där man bor (särskilt med egen brunn, eller nyinstallerade kopparrör i fastigheten). Men om din städpatrull trivs och du inte får några algproblem orsakade av kranvattnet (sägs ibland förekomma på senvintern) är det nog inget problem. Om du i framtiden vill skaffa många och dyra stenkoraller kanske du vill använda osmos som extra säkerhet.

 

 

Ändrat av Christian J
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...