Gå till innehåll

Daglig förbruk av PO4


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Är det någon som sitter på info om vad som är ett normalt förbruk i ett akvarium / liter när akvariet är fullt med koraller? 

Förstår att det vill vara högst olika men likväl borde det gå å få ut ett medelvärde om man i huvudsak har koraller som förbrukar PO4 till kalkbildning.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När karet var tämligen nytt men ändå mkt korall så doserade jag 0,02 - 0,03 per dag. Testerna visade alltid nära eller låg på nollan under en lång period. Dock är det svårt att avgöra hur mycket korallerna behövde kontra hur mycket som blev uppbunden i stenen. Har inte själv stött på info tidigare om förbrukning. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 minuter sedan, kaptenen skrev:

När karet var tämligen nytt men ändå mkt korall så doserade jag 0,02 - 0,03 per dag. Testerna visade alltid nära eller låg på nollan under en lång period. Dock är det svårt att avgöra hur mycket korallerna behövde kontra hur mycket som blev uppbunden i stenen. Har inte själv stött på info tidigare om förbrukning. 

 

 

Tack för ditt svar.

 

Jag har doserat 0,05 var 10 timme men mäter noll hela tiden.

Det är en korallodling så ingen sten i systemet. Har inte längre automatisk mätning av fosfat så vet inte om jag vågar dosera med doser. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har doserat på doserpump i mitt system i ca 1/2-år innan jag fick upp fosfaten över 0,05. när den väl var över det så var det lättare att dosera upp. 

nu jobbar jag på att få ner den igen (går betydligt långsammare).

 

jag körde med GHL-doserpumpar och har aldrig haft något problem med att en pump ska "skena". om man vill öka noggrannheten så späder man bara ut med osmosvatten och ökar doseringen. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har doserat 0,065 i en vecka nu och mätte för första gången stabilt på 7-8 ppb utöver dygnet i går.. har därför sänkt i dag för å checka igen i morgon. 

 

Önskar å finna jämnvikt mellan förbruk och dos för å ligga där/lite över. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 2022-06-04 at 21:45, Dimorb skrev:

Är det någon som sitter på info om vad som är ett normalt förbruk i ett akvarium / liter när akvariet är fullt med koraller? 

Förstår att det vill vara högst olika men likväl borde det gå å få ut ett medelvärde om man i huvudsak har koraller som förbrukar PO4 till kalkbildning.

 

 

koraller förbrukar ingen PO4 till kalkbildnkng. tvärtom så hindrar PO4 kalkbildningen . Men däremot så förbrukar ju zooxanthellen PO4, men det är försvinnande lite. Du kan nog helt negligera det. Skulle ditt PO4 minska är jag rätt säker på att det är annat som konsumerar det såsom bakterier, o mikroalger. 

 

/Jonas

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en svår fråga. Vissa koraller som har en stor del av sin ämnesomsättning från ljus och sina zooxanteller tar upp sitt mesta fosfat ur vattnet medan andra som matas med aminosyror med mer eller partikelbaserat foder kanske till och med utsöndrar överskottsfosfat till vattnet. Korallerna kan dessutom ställa om sin ämnesomsättning till mer eller mindre från zooxantellerna. 

Det bästa enligt min åsikt är att ha en sump med lagom mängd levande sten som får fungera som en buffert så att fosfatvärdet inte flaxar så mycket och att dessutom tillsätta fosfat eller använda fosfatremover beroende på hur korallerna matas. Det gör det lättare hålla ett stabilt fosfatvärde.

Det finns gott om Youtubefilmer från besök hos korallodlare så man kan se hur de gör. Somliga har faktiskt fisk i karen då de anser att fiskarna gör den bästa korallmaten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-06-23 at 11:10, stigigemla skrev:

Det är en svår fråga. Vissa koraller som har en stor del av sin ämnesomsättning från ljus och sina zooxanteller tar upp sitt mesta fosfat ur vattnet medan andra som matas med aminosyror med mer eller partikelbaserat foder kanske till och med utsöndrar överskottsfosfat till vattnet. Korallerna kan dessutom ställa om sin ämnesomsättning till mer eller mindre från zooxantellerna. 

Det bästa enligt min åsikt är att ha en sump med lagom mängd levande sten som får fungera som en buffert så att fosfatvärdet inte flaxar så mycket och att dessutom tillsätta fosfat eller använda fosfatremover beroende på hur korallerna matas. Det gör det lättare hålla ett stabilt fosfatvärde.

Det finns gott om Youtubefilmer från besök hos korallodlare så man kan se hur de gör. Somliga har faktiskt fisk i karen då de anser att fiskarna gör den bästa korallmaten.

Har lite fisk i och doserar fosfat och nitrat / dygn. 

5 ppm nitrat / dygn 

0,02 - 0,04 ppm fosfat / dygn

har ingen levande sten utan bara bioblocks. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bioblocken fungerar lite som en tidsinställd bomb.

När de är nya fungerar de bra men de innehåller inga kanaler där djur kan föra ut detritus som i en levande sten.  Det gör att de behöver bytas ut innan det blir anaeroba fickor i dem för där löses aluminium. Om man missar detta får man en aluminiumförgiftning i karet.

Hur lång tid det brukar ta står i bruksanvisningen men om man använder vodka, nopox eller biopellets går det fortare.

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-07-03 at 11:24, stigigemla skrev:

Bioblocken fungerar lite som en tidsinställd bomb.

När de är nya fungerar de bra men de innehåller inga kanaler där djur kan föra ut detritus som i en levande sten.  Det gör att de behöver bytas ut innan det blir anaeroba fickor i dem för där löses aluminium. Om man missar detta får man en aluminiumförgiftning i karet.

Hur lång tid det brukar ta står i bruksanvisningen men om man använder vodka, nopox eller biopellets går det fortare.

det var intressant, visste inte att dom släpper Al. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-07-07 at 17:10, jonasroman skrev:

det var intressant, visste inte att dom släpper Al. 

Det tror jag bara gäller några enstaka märken.. vet att en del typer har registrerat detta men maxspect blocken har ICP testats över lång tid och inte gett något utslag. 
Jag har haft iväg 3 ICP under tiden som de har legat i - 10 block med nitrifikationsblock och 3 block med denitrifikation. 
Jag har inte sett något Al på ICP.

 

Det är kanske blocken som äter mitt PO4?

Jag doserar nu 0,06 / dygn och har gjort det över lång tid. Efter att jag har bytt nålar och kalibrerat om MT visar den en stabil nedgång på 3+5 tusendelar / dygn. 

Sätter nu doseringen på 0,08 / dygn för å se om jag kan få det upp lite. 

Skall tillägga att MT visar lite lägre än Hanna checkers - ja plural - har testat flera mot MT - men de är inte skrämmande olika.. exempelvis visar kanske hanna 0,024 och MT 0,022 osv.. 

Vad tror ni/du @jonasroman vart kan PO4 gå? 

Jag trodde först det skulle vara ett stort förbruk p.g.a. alla koraller som skulle bilda ny vävnad i odlingen och att det skulle avta men förbruket har bara ökt. 


@stigigemla tankar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-07-13 at 19:41, Dimorb skrev:

Det tror jag bara gäller några enstaka märken.. vet att en del typer har registrerat detta men maxspect blocken har ICP testats över lång tid och inte gett något utslag. 
Jag har haft iväg 3 ICP under tiden som de har legat i - 10 block med nitrifikationsblock och 3 block med denitrifikation. 
Jag har inte sett något Al på ICP.

 

Det är kanske blocken som äter mitt PO4?

Jag doserar nu 0,06 / dygn och har gjort det över lång tid. Efter att jag har bytt nålar och kalibrerat om MT visar den en stabil nedgång på 3+5 tusendelar / dygn. 

Sätter nu doseringen på 0,08 / dygn för å se om jag kan få det upp lite. 

Skall tillägga att MT visar lite lägre än Hanna checkers - ja plural - har testat flera mot MT - men de är inte skrämmande olika.. exempelvis visar kanske hanna 0,024 och MT 0,022 osv.. 

Vad tror ni/du @jonasroman vart kan PO4 gå? 

Jag trodde först det skulle vara ett stort förbruk p.g.a. alla koraller som skulle bilda ny vävnad i odlingen och att det skulle avta men förbruket har bara ökt. 


@stigigemla tankar?

Den skillnaden =ingen skillnad 😉


bakterier. Alger. Är väl dom största po4 konsumenterna. 
kanske Sten om den är totalt urlakad på po4 så tar den upp en tid. Men det stannar ju sen när den är ”mättad”. Läcker inte lika lätt tillbaka då det krävs lågt pH men visst. Jag kan hålla med Stig där att den jämnvikten drivs något av po4 koncentrationen. Men ändå inte så det betyder nåt. Då skulle ju alla akvarium till slut bli som en buffert där stenen höll po4 på en konstant nivå o enlighet med jämnvikt o så sker ju inte. Du kan ha stabilt po4 på 0.01 i ett kar o i ett annat stabilt på 0.2. 
jag tror således det är inte så konstigt. Import o export. Import är mat inte minst korallmat o flytande sådan o export bakterier o alger. 
 

Ett angenämt problem att ha lågt po4. Jag hade matat med korallmat snarare än ren po4. Då tillgodoser du korallen säkrare eftersom du då inte helt behöver förlita dig på zooxanthellens upptag av po4. Kanske du inte ens vill för du vill ju inte ha för bruna koraller. 
 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

37 minuter sedan, jonasroman skrev:

Den skillnaden =ingen skillnad 😉


bakterier. Alger. Är väl dom största po4 konsumenterna. 
kanske Sten om den är totalt urlakad på po4 så tar den upp en tid. Men det stannar ju sen när den är ”mättad”. Läcker inte lika lätt tillbaka då det krävs lågt pH men visst. Jag kan hålla med Stig där att den jämnvikten drivs något av po4 koncentrationen. Men ändå inte så det betyder nåt. Då skulle ju alla akvarium till slut bli som en buffert där stenen höll po4 på en konstant nivå o enlighet med jämnvikt o så sker ju inte. Du kan ha stabilt po4 på 0.01 i ett kar o i ett annat stabilt på 0.2. 
jag tror således det är inte så konstigt. Import o export. Import är mat inte minst korallmat o flytande sådan o export bakterier o alger. 
 

Ett angenämt problem att ha lågt po4. Jag hade matat med korallmat snarare än ren po4. Då tillgodoser du korallen säkrare eftersom du då inte helt behöver förlita dig på zooxanthellens upptag av po4. Kanske du inte ens vill för du vill ju inte ha för bruna koraller. 
 

 

Har legat mellan 0,015-0,025 på PO4 men önskat å ligga mellan 0,02-0,04 

Tror jag har nått det målet nu. :)

Nu är frågan bara om jag litar på NO3 testing/dosering - fick inte mätt ut det helt innan vi reste och sliter med att det är tydliga trender i reagensern jag använder. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...