Gå till innehåll

Börjar att planera ett större akvarium


Pärta

Rekommenderade inlägg

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Funderar på vilken metod jag ska använda I starten? Lasses metod, eller ta det lugnt. I med massor av bakterier. Inget ljus på fyra veckor så att inga allergier bildas. Och sedan dra igång det. Är det någon som har erfarenhet av vad som är best och säkrast 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill gärna ha all support jag kan få.

Då det har hänt så mycket. Jag hade saltvattensakvarium. För 30 år sedan. Och då gick det inte så bra att ha koraller. Träffade Sture då för första gången. Och måste skaffa mig en lugnare hobby. Än att åka motorcykel på olika evenemang. Behöver all hjälp jag kan få.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har alltid startat med belysningen på och i med några startfiskar (typ clowner) tidigt för att få igång kvävecykeln. Gott om algätare också så att de kan hantera det som dyker upp. Jag upplever att så länge man få i en god mikrofauna (bakterier, copepods, städpatrull osv) så löser sig det mesta med tiden. Det största bekymret för mig i senaste uppstarterna har varit att hålla uppe näringsämnena och då främst fosfat, vilket har fått koraller att må dåligt periodvis. Det har löst sig med att dosera fosfat till dess att stenen är mättad och då sätta in fosfatremover ett tag till dess att det stabiliseras sig. I de båda fallen så har jag använd min gamla levande sten i kombination med marco rocks. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okay. Men jag har bara torr sten. Som jag vill försöka att berika med de nytto djur jag vill ha.  Jag har tänkt köpa lite olika banker att hälla i direkt. Det är väll alltid några som överlever. Sedan blir det en 100 eremiter, sniglar och någon fisk. Tror att jag låter det ta den tid det tar. Lasses metod värkar väldigt stressigt. I alla fall  när man har ett stort kar. Då det blir mycket att införskaffa. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul projekt! 

Ett tipps är att göra bänken vattentät inuti så eventuellt vatten som kan hamna utanför sumpen blir kvar i bänken. Och en skiva på baksidan av bänken som också dels tätar och stärker upp bänken men också underlättar när men vill fästa upp saker inuti bänken. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Pärta skrev:

Okay. Men jag har bara torr sten. Som jag vill försöka att berika med de nytto djur jag vill ha.  Jag har tänkt köpa lite olika banker att hälla i direkt. Det är väll alltid några som överlever. Sedan blir det en 100 eremiter, sniglar och någon fisk. Tror att jag låter det ta den tid det tar. Lasses metod värkar väldigt stressigt. I alla fall  när man har ett stort kar. Då det blir mycket att införskaffa. 

Om du kan få tag i sand/ korallkross eller några få levande stenar från redan etablerat och inkört akvarium är det såklart ett stort plus om du börjar med all sten död. 

 

Rekommenderar inte att slänga i 100 eremiter på en gång. De kommer alla att börja bråka med varann och födan kommer inte räcka till. Börja med låt säga 10 - 20 och ser du ett behov öka därefter. Många gör misstaget att köpa för mkt städpatrull i början när det inte finns någon mat för dem. Har svårt att se att du kommer behöva 100 eremiter på lång sikt.  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 hours ago, kaptenen said:

Om du kan få tag i sand/ korallkross eller några få levande stenar från redan etablerat och inkört akvarium är det såklart ett stort plus om du börjar med all sten död. 

 

Rekommenderar inte att slänga i 100 eremiter på en gång. De kommer alla att börja bråka med varann och födan kommer inte räcka till. Börja med låt säga 10 - 20 och ser du ett behov öka därefter. Många gör misstaget att köpa för mkt städpatrull i början när det inte finns någon mat för dem. Har svårt att se att du kommer behöva 100 eremiter på lång sikt.  

Ja alternativet är att håva i massor med näring så att det växer massor med alger som din städpatrull kan äta. Men det känns ju lite bakvänt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okay jag förstår var du menar. Har funderat på det också.

Men alla rekommenderar 10 st per 100 liter.  Det får  bli en hel del mindre. Vill inte ha en massa alger. Och jag tror inte att jag kan få tag i levande stenen. Som inte har en massa oönskade saker. Annar hade jag skaffat det. Jag har tänkt att köpa pods att plantera in. Jag har even provat att odla shrimp men inte med någon god lycka. Kommer att försöka igen. På lördag är det dags att skära bort cilikon. Ställa karet på plats och lägga i stenen. Lima på alla stöd på åvan sidan. Fixa alla rör. Sedan bara att vänta tre veckor till. Innan jag vågar fulla. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...