Gå till innehåll

ICP-MS, ICP-OES, fosfat, etc


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Sedan en längre tid där Triton var pionjärer, erbjuds idag vattenanalystjänster. I början var det ”bara” ICP-OES, men fler aktörer finns nu på marknaden, och dessa använder sig även av ICP-MS i de fall den metoden är mer lämplig. ICP-MS kan detektera lägre halter, ner till ppt, medans OES "bara" ner till ppb.  Så den måste nyttjas om man tex skall kunna uttala sig om Järn, eftersom ICP-OES´s ”level of detection” är högre än halten i natural sea water. Även andra ämnen måste  analyseras med ICP-MS om jag förstått proffslabben rätt av samma skäl. Själv har jag precis varit i kontakt med Eurofin lab och använder dom för att verifiera halten i mina egna tillblandade referensvätskor av nitrat o fosfat. 

 

Ser man till andra proffslab (man kan ju skicka in vattnet till vilket lab som helst), så används alltså ICP-MS ganska mkt, för att kunna få den noggrannhet vi eftersöker. Men såklart OES med beroende på halten. 

Oceamo är ytterligare ett företag jag fått upp ögonen för som jag tycker behandlar detta väldigt seriöst, och även erbjuder förresten även high end fotometriska analyser. 

 

Och så en sak ang fosfat:  Fosfat går ej mäta med ICP, man mäter ren fosfor, dvs antalet fosforatomer. Sen utgår man ifrån att samtliga dessa kommer ifrån fosfat, PO4, och alltså beräknar fosfaten. Således blir detta värde aldrig helt sant, utan ofta lite i överkant, eftersom det troligen  finns med lite organisk fosfor i provet. Ju mer organisk fosfor i vattnet desto mer falskt högt blir det beräknade PO4 värdet från ICP testet. Vill man mäta fosfat direkt, utan risk för falskt högt värde, så är det med fotometri. Oceamo samt eurofins erbjuder fotometrisk PO4 mätning. Det är ju också så vi mäter fosfat hemma, med avläsning med hjälp av vårt eget eller ett elektroniskt öga.

 

Jag ser att en del akvarielabtjänster också nu börjat nytta ICP-MS i sina lab, och väljer mellan OES och MS beroende på vad som skall analyseras. Det är bra, och imponerande då en MS masking kostar mkt mer än en OES maskin...

Men alla är inte där än.  Okej, vi kanske kan va utan vetskap om värdet på järn o cobolt och arsenik eller vad som som har en naturlig nivå som ligger lägre än  1 ppb, men då skall nog dessa prover inte ens vara med i analysen faktiskt....

Det är bra med konkurens, det leder utveckligen framåt. 

 

/Jonas

 

https://www.thermofisher.com/se/en/home/industrial/environmental/environmental-learning-center/contaminant-analysis-information/metal-analysis/comparison-icp-oes-icp-ms-trace-element-analysis.html

 

 

 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 2
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...