Gå till innehåll

Dykarpust vid långtidsuppehåll runt akvarie(rna)!??


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Undrar om någon har upplevt detsamma som mig, vad ni gjort med det eller om ni har andra förslag på vad som kan vara fel.

 

När jag t.ex. snorklar länge ute på havet på semester får jag alltid lite svårt att andas efteråt - har alltid skyllt det på att jag har andats in för mycket saltvatten. :)

Nu har ett liknande problem dykt upp i tillknytning till hobbyn och jag kan inte helt sätt fingret på vad det är. 

 

Jag har byggt ett akvarierum där jag huserar cirka 10 kvm med akvarie till korallodling. 

Tidigare när jag fraggade mycket och satte fraggar med superlim fick jag alltid svårt att andas efteråt. Det löste jag/prövade jag å lösa med hjälp av gasmask. 

Detta har nog hjälpt i förhållande till de obehag som uppkom genom superlim för tidigare när jag hade mask på kände jag ingen lukt av superlim och fick inte heller några stora besvär. 

 

Nu däremot sliter jag med det mesta jag får ofta svårt att andas om jag fraggar med superlim, om jag sågar i koraller eller om jag bara befinner mig i akvarierummet för lång tid.

 

Jag skyller besvären vid fraggning och sågning utav koraller på att jag inte alltid har masken helt på.. ibland när jag blir sliten och skall såga en korall tar jag av den för att få andas djupare. Jag har den däremot alltid på när jag limmar. 

 

Det som är oroväckande är att jag nu också får svårt att andas bara jag är ute i akvarierummet för lång tid. Oberoende av om jag fraggar med superlim, har mask eller ej så sliter jag utöver dagen och kvällen med å få andas "djupt" nog. 

Någon som har varit borta i detta förr och har tankar om det?

 

/Andre. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 2022-06-21 at 22:32, Slanten skrev:

När jag upplever nått problem med hälsan brukar jag uppsöka läkare. Om du får problem med andningen är det  solklart att du ska hälsa på farbror doktorn för konsultation. 

Blir en tur inom i veckan som kommer. 
Har för många krämpor nu så sambon tillåter ingenting annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, Conan skrev:

Hur är rummet ventilerat? Någon frånluftsfläkt? 


Ventilationen i rummet består av 3 PAX fläktar som är fuktstyrda. De går dygnet runt och ger 95 kubik/st i timmen. Är också en AC i rummet men den skall bytas ut. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt det är nog säkrast att bli undersökt av en läkare... En gissning kan annars vara att din kropp reagerar på droppar av saltvatten i lungorna. Kanske små saltvattensdroppar finns i luften i akvarierummet. Får du samma problem om du snorklar i en sötvattenssjö, eller duschar med sötvatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...