Gå till innehåll

Strömförande vatten


kvalle

Rekommenderade inlägg

Hej.

 

Har försökt läsa olika trådar i ämnet men blir inte riktigt klok tyvärr.

Jag har 53,1vac mellan jord och akvarievattnet, har provat koppla ifrån pumpar och värmare osv ja de minskar spänningen med lite olika beroende på vad jag kopplar ur, kan ju inte ha ett akvarium utan pumpar😔 för att få 0. Provade sätta en kabel mellan jord och vatten då nollas de direkt, jag vet inte vad som är rätt eller fel. Men jag vill ju jorda vattnet så jag nollar spänningen, men metaller(koppar) och saltvatten är inga bra kompisar.

Akvariet ligger utanför JFB för slippa onödiga drift stopp.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ingen elektriker, men vad jag förstår spelar spänning mellan akvarium och jord ingen roll för djuren, på samma sätt som fåglar inte påverkas av att sitta på en högspänningsledning? Obs att spänning och ström är olika saker, det är strömmen som kan vara farlig.

Om spänningen har inducerats av normala magnetfält från pumpmotorerna ger det nog bara upphov till en svag ofarlig ström genom akvaristen när man kommer i kontakt med vattnet, och då spelar kanske jordning av akvariet ingen roll? Eller påverkas djuren varje gång spänningen urladdas genom akvaristen?

Om däremot en defekt apparat blir strömförande riskerar man att farligt stark ström går från vattnet genom kroppen. Om akvariet då är jordat kommer strömmen istället att gå genom jordsladden och utlöser förhoppningsvis en säkring, men om det senare inte sker kanske man riskerar brand i någon kabel? Jag vet inte hur djuren påverkas om stark ström flödar genom vattnet från en defekt apparat till jord, kommer strömmen isf flöda direkt från apparaten till jordsladden utan att påverka resten av vattenvolymen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla pumpar har en lindning med koppartråd inuti som har en viss kapacitans till omgivningen. Det är den kapacitansen från nätspänningen som normalt sett ger dina 52v. 

Men den spänningen kan bara orsaka en väldigt liten ström på max några tiotal mikroampere om allt är helt.

Du kan minska den spänningen genom att mäta med en grej inkopplad åt gången och vända på stickkontakten så du ser hur varje enskild kontakt ger minst spänning.

 

Det finns en risk att någon pump är trasig så att en del av lindningen är i kontakt med vattnet och kan leda en farlig mängd ström. Det kan vara från vilken del av lindningen som helst men då brukar summan av de mätta spänningarna när man vänder på kontakten vara nära 230 volt. Om pumpen är hel får du kanske 30 och 70 volt med bara den ansluten.

Det går givetvis att mäta strömmen som det kan leda till jord men den mätningen är mycket farlig om man inte har jordfelsbrytare. (Eller specialutrustning).

 

Rent allmänt kan man säga att spänning är ofarlig medan strömmen är det som dödar. Drar man av sig en tröja på vintern och det slår gnistor så har man ungefär 900 volt per millimeter gnista. Tusentals volt kan vara helt ofarligt. 

En jordfelsbrytare skall slå av snabbt vid mer än 30 mA som anses som farligt om strömmen varar mer än några tiondels sekund.

 

Jula säljer en väldigt bra grej till att kolla elinstallation hemma så att allt är riktigt.

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/testinstrument/testpennor/vagguttagsprovare-405058/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, stigigemla skrev:

Det går givetvis att mäta strömmen som det kan leda till jord men den mätningen är mycket farlig om man inte har jordfelsbrytare. (Eller specialutrustning).

 

Om jag inte tolkar det här fel, men baserat på att en sådan mätning kan vara farlig. Är det även farligt av samma anledning att jorda dig själv samtidigt som du har en hand i vattnet i samma situation?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, mikoto said:

 

Om jag inte tolkar det här fel, men baserat på att en sådan mätning kan vara farlig. Är det även farligt av samma anledning att jorda dig själv samtidigt som du har en hand i vattnet i samma situation?

Strömmen tar lättaste vägen till jord. Har du jordat dig själv så är det risk att lättaste vägen är genom dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...