Gå till innehåll

Red Sea Reefer med silikonsläpp


j0nas

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Mitt 25 mån gamla reefer 250 har börjat släppa i silikonet runt framglaset. Än så länge ser det mest ut att vara skyddsfogen som lossnar men känns bara som en tidsfråga innan det blir värre.

 

Har varit i kontakt med Red Sea men de vill inte hjälpa till eftersom jag inte är ursprunglig ägare. Tog kontakt med svenska butiken som använde samma argument när jag försökte påtala reklamationsrätt. Har såklart originalkvitto och tycker egentligen inte att det borde spela roll om jag eller ursprungsköparen gör reklamationen.

 

Någon som har råkat ut för liknande och har tips om hur jag kan argumentera eller kanske kan lugna mig med att det nog inte blir värre.. 😀

 

Tack för hjälpen!


(Kan lägga till att karet står helt perfekt i våg direkt på ett betonggolv så har ingen anledning att misstänka problem med uppställningen)

 

0835D9C1-BEDC-4D19-837B-7115137A22DD.jpeg

Ändrat av j0nas
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var just nyligen med om likvärdig inte lika mycket släpp av fog som det där. Då var det inget tjafs alls utan Red sea har lovat att byta ut displayen. Lär säkert ta tid innan det dyker upp men då jag passade på att uppgradera så spelar det mindre roll. 

 

Dock är jag den ursprungliga ägaren i mitt fall. Det som kanske skulle lösa det är om den ursprungliga ägaren vill ställa upp på att föra din talan mot Red Sea eller att du cc:ar med denne i konversationen. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack @kaptenen. Det skulle jag kunna testa men utöver att jag inte är ursprunglig ägare påtalade Red Sea även att karet är köpt i maj 2020 och att deras garanti bara sträcker sig i två år.. Har sett problemet ett tag men det var först förra veckan jag tog kontakt med ursprungliga ägaren för att få hjälp med kvitto :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du sett att släppet blivit värre med tiden? Dokumentera helst med bilder,så du kan se hur det utvecklar sig.

Jag själv hade inte varit så orolig för det jag ser - förutsatt att jag inte ser att det växer.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, Red Sea har haft en hel del problem med silikonfogar som har släppt. 
Sök lite på reef2reef så hittar du en stor mängd information.

Av egen erfarenhet är kvalitén på skåpen jämförbart med Ikea-möbler och det är nog ofta där problemen uppstår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man köper glas från grossist brukar det ha en tunn fet yta. Den tvättar hembyggarna bort med sprit först och oljefri aceton efter.

Annars släpper fogarna efter ett tag.

Detta har jag sett som fabrikationsfel från ett stort antal tillverkare under årens lopp. De flesta har rättat felet i all tysthet.

När det gäller Red Sea är det mest de stora karen det varit problem med så jag misstänker det är olika personer som limmat olika storlekar där.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...