Gå till innehåll

Nytt preparat mot cyano och förebyggande av dess uppkomst


nike83

Rekommenderade inlägg

Spännande! 

 

Jag kanske inte kommer vara "först på bollen", men det hade varit spännande att pröva detta i framtiden.

Frågan är om de kommit på varför cyano uppstår i huvudtaget. Finns många teorier, men kanske inte lika många fakta. 

 

https://reefbuilders.com/2022/07/03/anti-cyano-symbio-kit-is-a-tag-team-treatment-for-cyanobacteria/

 

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har testat det mesta mot cyano, men det enda som faktiskt hjälpte i mitt kar, var att dra ner belysningstiden samt matning... från 100% täckt LS till 5% täckt. Karet hade gått minst 1 år och idag 2 år...

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte det är nåt man skall komma på, vi vet redan, det är ju bakterier, och det är egentligen inget konstigt att en enskild bakterie tar över. Minsta obalans i mikrofloran så får cyanon fördelar. 

I min värld finns bara 2 behandlingar, o alla medel tror jag bygger på endera av dessa principer. Oxidera sönder, dvs höj redox så cellerna dör, eller i alla fall inte kan föröka sig. Eller antibiotika. Det senare torde vara mer skonsamt då det är mer selektivt, medans ett oxidationsmedel slår mot allt. Det är nog därför som cyanomedel som inte innehåller antibiotika kan va så skadliga för andra djur med, vilket vi ju sett. 

 

För mig funkar chemiclena klockrent som jag tror är AB. Alla andra medel jag hittills provat, som jag tror är oxidationsmedel, har haft måttlig eller ingen effekt alls. 

Probiotika tror jag inte på alls. Det funkar inte så att man bara kan hälla ner en bakteriekultur som är god o tro att den skall ta över. Inte kan man behandla ett infekterat sår med att hälla ner snälla bakterier i såret..osv. 

 

 

 

/Jonas

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...