Gå till innehåll

Hur fort mättas GFO?


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Jag installerade några 100 g Rowaphos igår och efter det lät Mastertronic mäta  PO4 i princip var tredje timma under ett dygn. Tidigare så har det här varit en gissningslek såvida man inte manuellt gjorde en mätning var 3:e timme vilket jag gissar att inte ens Lasse gör 😉  

 

Hur som helst , väldigt intressant. I början gick PO4 ner med 0,007 ppm per timme men redan efter ett dygn så börjar mediat mättas och hastigheten sjunker. Väldigt intressant, lärorikt och också en ökad säkerhet att monitorera sänkningen så här. 
 

2568293E-49D5-44E0-A1A6-EA1A96D4B86B.jpeg

330439C4-F0F9-49F7-B8C7-602B012A972C.jpeg

  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är fel att prata om mättning av järnbaserad fosfatreducering då det bildas en jämvikt mellan hur mycket fosfat det är i GFO:n och hur mycket det är i vattnet.

Hur fort olika GFO komer till jämvikten är olika för olika fabrikat då porerna är olika liksom kornstorleken. Rowaphos brukar räknas som den snabbaste.

Vissa som har liten andel grova porer fungerar så att de snabbt tar upp en del fosfat i de yttre ytorna medan det kan ta flera veckor till samma jämvikt råder längst in.

Det samma gäller för zeolitbaserad.

När det gäller aluminiumbaserad vet jag inte men med lantanklorid verkar det inte bildas någon jämvikt.

 

Det är oerhört svårt för oss att veta hur mycket fosfatreduceringen tagit upp då 95 till 99% av fosfaten i ett saltvattensakvarium är bunden i inredningen och även lite i glasytorna.

I början av min salttid köpte jag en 3 kilos kalksten som höjde fosfatvärdet i mitt 250 + 2x100 liter system till 2 mg/l . Det gick åt nästan ett kilo rowaphos för att rätta till det. 

450 liter gånger 2 mg/l är nästan 1 gram men ett kilo rowaphos skall kunna ta upp 60 gram.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som alltid väldigt intressant att se data! Jag förstår att detta primärt varför att se hur snabbt man når en fyllnadsgrad i sin GFO och behöver byta den men jag vill passa på att lägga till ett litet tips om man vill ladda sin GFO igen. Man kan nämligen genom att köra GFO i en NaOH lösning "ladda om den". Om jag kommer ihåg rätt (det var nog 5-10 år sedan jag gjorde det) så använde jag runt 400gram NaOH till 10l vatten och lät sedan en halvliter GFO gå i det genom en reaktor som stod i denna lösning i 48-72h. Efter det så var man tvingen att tvätta bort NaOH ur den med vanligt vatten vilket man gjorde genom att skölja/låta reaktorn pumpa rent vatten genom GFO. Jag ser i mina anteckningar att jag tvättade med 100x volymen så 0,5l GFO använde jag 50-60l vatten till. Jag kollade på youtube och såg att det var en som gjort en video om det om man vill se mer

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-07-11 at 11:56, stigigemla skrev:

Det är fel att prata om mättning av järnbaserad fosfatreducering då det bildas en jämvikt mellan hur mycket fosfat det är i GFO:n och hur mycket det är i vattnet.

Hur fort olika GFO komer till jämvikten är olika för olika fabrikat då porerna är olika liksom kornstorleken. Rowaphos brukar räknas som den snabbaste.

Vissa som har liten andel grova porer fungerar så att de snabbt tar upp en del fosfat i de yttre ytorna medan det kan ta flera veckor till samma jämvikt råder längst in.

Det samma gäller för zeolitbaserad.

När det gäller aluminiumbaserad vet jag inte men med lantanklorid verkar det inte bildas någon jämvikt.

 

Det är oerhört svårt för oss att veta hur mycket fosfatreduceringen tagit upp då 95 till 99% av fosfaten i ett saltvattensakvarium är bunden i inredningen och även lite i glasytorna.

I början av min salttid köpte jag en 3 kilos kalksten som höjde fosfatvärdet i mitt 250 + 2x100 liter system till 2 mg/l . Det gick åt nästan ett kilo rowaphos för att rätta till det. 

450 liter gånger 2 mg/l är nästan 1 gram men ett kilo rowaphos skall kunna ta upp 60 gram.

Jsg likställer mättnad med uppnådd jämnvikt. 
sen är det ju ändå så att lösligheten för bundet fosfat till Rowa är extremt låg då vi kan betrakta den jämvikten som precis samma som mättnad. Rowa släpper inte tillbaka fosfat under ”normala” förhållanden även om vattnet skulle innehålla i princip noll o fosfat. 
 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-07-11 at 11:56, stigigemla skrev:

Det är fel att prata om mättning av järnbaserad fosfatreducering då det bildas en jämvikt mellan hur mycket fosfat det är i GFO:n och hur mycket det är i vattnet.

Hur fort olika GFO komer till jämvikten är olika för olika fabrikat då porerna är olika liksom kornstorleken. Rowaphos brukar räknas som den snabbaste.

Vissa som har liten andel grova porer fungerar så att de snabbt tar upp en del fosfat i de yttre ytorna medan det kan ta flera veckor till samma jämvikt råder längst in.

Det samma gäller för zeolitbaserad.

När det gäller aluminiumbaserad vet jag inte men med lantanklorid verkar det inte bildas någon jämvikt.

 

Det är oerhört svårt för oss att veta hur mycket fosfatreduceringen tagit upp då 95 till 99% av fosfaten i ett saltvattensakvarium är bunden i inredningen och även lite i glasytorna.

I början av min salttid köpte jag en 3 kilos kalksten som höjde fosfatvärdet i mitt 250 + 2x100 liter system till 2 mg/l . Det gick åt nästan ett kilo rowaphos för att rätta till det. 

450 liter gånger 2 mg/l är nästan 1 gram men ett kilo rowaphos skall kunna ta upp 60 gram.

Jag tror den påstådda mängden från tillverkaren är en glädjesiffra. Tex är den nog pH beroende för vid högt pH kalkas mediat igen vilket jag tror är den verkliga orsaken till lägre effektivitet snarare än uppnådd jämnvikt. 
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...