Gå till innehåll

Nitrat, Fosfat, lågt eller högt vid LPS, SPS


Rekommenderade inlägg

Den klassiska devisen att LPS trivs i högre halter av NO3 och PO4, samt sps i lite lägre, är enligt mig inte korrekt, utan jag tror det är snarare tvärtom. 

 

LPS är koraller som i större utsträckning behöver plankton jämfört med SPS, även om LPS korallen alltså är zooxanthellat. Och NO3 samt PO4 föder inte en korall direkt, utan enbart zooxanthellen. Dvs NO3 och PO4 ger bara korallen mat INDIREKT via zooxanthellens fotosyntes. Det betyder att ju mer en korall är beroende av att äta organisk mat (plankton) desto mindre betydelse har halten NO3 och PO4 för korallen.  Koraller har som regel en sorts ratio hur dom valt att tillgodogöra sig sin näring. En ratio mellan zooxanthellmedierad näringstillförsel/planktonmedierad näringstillförsel. För  många SPS koraller är denna kvot nästan 100/0, dvs dom kan klara sig enbart på ljus. Det betyder att i ett sådant fall, alltså en klassisk SPS som klarar sig helt på ljus, så är det mkt värre om NO3 och PO4 blir för lågt, eftersom då stryps korallens ENDA livlina, zooxanthellen. En LPS som kanske  mer har  kvoten 50/50,  blir därmed inte lika vulnerabel för lågt  NO3/PO4, då dom ju endast till 50% är beroende av zooxanthellen. Det går att läsa om olika korallers sådan här kvot, och Borneman har skrivit lite om det. Men i grova drag så betyder det att SPS koraller behöver lite högre halter av NO3 och PO4, medans LPS klarar sig med lägre halter av NO3 och PO4, men å andra sidan behöver mer organiskt mat. 

 

Så den gamla tesen att LPS vill ha ”smutsigt vatten”, ja det gäller ju den organiska komponenten, men inte halten av NO3 och PO4. Tycker det stämmer bra med min erfarenhet, att SPS koraller trivs bäst om NO3 inte går under 2 ppm, och fosfat inte under 0.02. Men för LPSen spelar det inte så stor roll, då den behöver en del organisk mat som stöttning, och vinner således  inget på höga halter av NO3/PO4, och samtidigt inte lika känslig för låga halter av NO3/PO4 så som SPSen är. 

 

När vi ser koralldöd, ser vi det mkt sällan i ett ICP test. Tror det handlar oftast om svält med eller utan en sjukdom. 

 

/Jonas

 

 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt intressanta tankar tycker jag, tack Jonas! Det är alltid kul att läsa saker som får bitarna att falla på plats. Själv så har jag gått i fällan av att stirra mig blind på PO4/NO3 istället för att se hela "näringsämneskedjan". Självklart så visste jag att en filtersocka tar vissa saker, skummaren andra och algfiltret det tredje men jag har dock sett att resultatet varit samma. Med dessa tankar så är det inte så utan man behöver balansera dessa delar beroende på vilka koraller man har, alt mata dem. 

 

@jonasroman Så om jag tolkar dig rätt, och hård drar det, så skulle du säga att det är viktigare att mekanisk filtrering och skummare är på plats i ett SPS kar medan man bör fokusera på kanske ett algrefugium i ett LPS kar? Sedan finns ju andra fördelar med både skummare och algfilter som inte bara har med näringsämnena att göra (gasutbyte och pH påverkan) men det är ju som sagt en annan fråga. Får jag fråga var hade Borneman skrivit om detta? Det vore kul att läsa lite mer.

 

Mvh

Sven

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter rimligt, det blir ju inte helt ointressant att ta upp de mjuka korallerna här med.

 

De borde väl ha krav som liknar SPSerna i så fall? För av det jag förstått av litteraturen är att de flesta mjukkoraller vi håller inte kan konsumera plankton eller att det utgör en ganska liten del av deras diet. Dessa koraller består ju nästan bara av mjuk vävnad med då deras skelett är ganska obefintliga. De borde väl behöva konsumera mer PO4 och NO3 då det behövs i en betydande del även till deras kroppar förutom deras zooxantheller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är fel att generalisera så mycket.

Det vore bättre att tänka på vad för slags vatten korallen kommer från.

Det finns LPS:er i klart vatten bland Acropora likaväl som det finns LPS:er under Mangroven i tidvis mycket grumligt vatten.

Acropora var kanske ett dåligt exempel då det finns Acropora i alla fall i utkanten av mangrove likaväl som i djupt klart vatten (och är mycket känsliga för vattenvärdesändringar) medan andra Acropora kan stå över vattenytan vid ebb och bli översköljda av monsunen.

En del läderkoraller tar plankton, andra inte.

Bland mjukkoraller är det kanske så att de flesta inte äter plankton medan de flesta hornkoraller (gorgonier ) gör det.

Och sedan har vi knapparna där de finns riktigt aggressiva planktonätare och andra som inte är lika beroende av det.

De som inte har munnar kan ta upp bakterier, proteiner, aminosyror och fettsyror genom huden med hjälp av sin mucus. 

 

En generalisering kan jag göra: Nybörjare i hobbyn bör eller egentligen behöver använda skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant @stigigemla, du har självklart helt rätt i att det viktiga är vart korallerna kommer från för någon omgivning för hur de ska hanteras i våra kar. Det är som du är inne på lätt hänt att vi stirrar oss blinda på olika indelningar t.ex. SPS istället för detta. Om vi ska vara så petnoga så kanske vi bör lyfta fram att SPS, LPS, NPS och mjuk koraller är en indelning som inte grundar sig i forskning utan mer i vad vi akvarister tyckt vid olika tillfällen. Det kan dock ge en viss fingervisning om korallernas krav tror jag alt. visa på hur anpassningsbara dessa är när vi trycker in dem i våra kar oberoende av vart de kommer från. 

 

Min tanke kvarstår dock kring hur vi på bästa sätt använder de verktyg vi har i vår arsenal. Det har ju svångt en del inom saltvattenshobbyn från Berlin metoden, till DSB, till Adeys algfilter till Zeovit osv och jag funderar bara på om vi inte borde ta ett steg bakåt och se vad vi kan plocka från de olika metoderna för att uppnå våra mål. Kanske finns det saker att hämta i alla dessa metoder beroende på vad man vill hålla/uppnå. Jag misstänker att inget av dem är perfekt för allt utan bättre lämpat för vissa saker. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-07-08 at 09:38, OR20 skrev:

Väldigt intressanta tankar tycker jag, tack Jonas! Det är alltid kul att läsa saker som får bitarna att falla på plats. Själv så har jag gått i fällan av att stirra mig blind på PO4/NO3 istället för att se hela "näringsämneskedjan". Självklart så visste jag att en filtersocka tar vissa saker, skummaren andra och algfiltret det tredje men jag har dock sett att resultatet varit samma. Med dessa tankar så är det inte så utan man behöver balansera dessa delar beroende på vilka koraller man har, alt mata dem. 

 

@jonasroman Så om jag tolkar dig rätt, och hård drar det, så skulle du säga att det är viktigare att mekanisk filtrering och skummare är på plats i ett SPS kar medan man bör fokusera på kanske ett algrefugium i ett LPS kar? Sedan finns ju andra fördelar med både skummare och algfilter som inte bara har med näringsämnena att göra (gasutbyte och pH påverkan) men det är ju som sagt en annan fråga. Får jag fråga var hade Borneman skrivit om detta? Det vore kul att läsa lite mer.

 

Mvh

Sven

Exakt. Bra o klarsynt (som alltid ) sammanfattning från dig:-)

 

Skall ae om jag hittar Borneman igen. Tror det var från hans bok jag läste det , återkommer 🙂

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-07-08 at 10:49, mikoto skrev:

Låter rimligt, det blir ju inte helt ointressant att ta upp de mjuka korallerna här med.

 

De borde väl ha krav som liknar SPSerna i så fall? För av det jag förstått av litteraturen är att de flesta mjukkoraller vi håller inte kan konsumera plankton eller att det utgör en ganska liten del av deras diet. Dessa koraller består ju nästan bara av mjuk vävnad med då deras skelett är ganska obefintliga. De borde väl behöva konsumera mer PO4 och NO3 då det behövs i en betydande del även till deras kroppar förutom deras zooxantheller?

Vet ej. Trodde mjukkoraller var mer likt lps att stödja sig en hel del på plankton. Det får vi kolla upp 🙂

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-07-11 at 11:31, stigigemla skrev:

Jag tycker det är fel att generalisera så mycket.

Det vore bättre att tänka på vad för slags vatten korallen kommer från.

Det finns LPS:er i klart vatten bland Acropora likaväl som det finns LPS:er under Mangroven i tidvis mycket grumligt vatten.

Acropora var kanske ett dåligt exempel då det finns Acropora i alla fall i utkanten av mangrove likaväl som i djupt klart vatten (och är mycket känsliga för vattenvärdesändringar) medan andra Acropora kan stå över vattenytan vid ebb och bli översköljda av monsunen.

En del läderkoraller tar plankton, andra inte.

Bland mjukkoraller är det kanske så att de flesta inte äter plankton medan de flesta hornkoraller (gorgonier ) gör det.

Och sedan har vi knapparna där de finns riktigt aggressiva planktonätare och andra som inte är lika beroende av det.

De som inte har munnar kan ta upp bakterier, proteiner, aminosyror och fettsyror genom huden med hjälp av sin mucus. 

 

En generalisering kan jag göra: Nybörjare i hobbyn bör eller egentligen behöver använda skummare.

Håller med dig Stig. Och jag skrev också att alla koraller har olika av den där kvoten. Vi vet också att en korall kan till viss del skifta kvoten. Om det råder ljusbrist kan dom slå över på plankton osv.
 

 Men man kan nog  generalisera lite att LPS och SPS i genomsnitt skiljer sig där vid lag. Det tror jag i alla fall. Sedan att det finns variationer inom en art som undantag det håller jag helt med om. Och också att en enskild art kan skifta i viss mån. 
absolut. Men som ”tumregel” med vetskap om undantag..?

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...