Gå till innehåll

Have/want lista sina koraller


Belunn

Rekommenderade inlägg

Jag har funderat lite på hur man skulle kunna öka korallbytet mellan saltisar och samtidigt få till en funktion som skulle göra saltvattensguiden mer attraktiv. Jag kom att tänka på en kul funktion som finns på svenskamagic.se där man kan byta samlarkort med varandra. Man kan då skapa personliga listor på kort man har (sin have lista) och även eventuellt kort som man saknar (want lista). Tänker att det kanske skulle gå att göra nåt liknande för korallfraggar också. Typ att man länkar mot vetenskapligt namn (och kanske populärnamn) och gör det sökbart på något sätt. Ingen aning hur krångligt detta är att få till men jag slänger in idén 😁 Jag tänker att det säkert är många som har lite kontinuerlig tillväxt men inte tycker det är lönt att annonsera.

Det behöver kanske inte ens finnas nåt artbibliotek att börja med utan låta användare får lägga in nya koraller allteftersom.

Detta ersätter ju inte köp och sälj på något sätt utan blir bara ett komplement mer specificerat mot fraggbytande. Kanske kan vara en members only funktion.

 

Bara lite tankar från mig 😁

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en lite rolig idé. Den påminner att vi kanske skulle behöva någonting till som är kopplat till den:

 

En Svensk databas över koraller, iaf koraller som är vanliga i handeln och hobbyn. Med en enkel beskrivning, några vettiga identifikationsbilder. Vetenskapligt namn och populärnamn. Liknande Zoopets fisklista eller Nordiska Ciklidsällskapets databas med ciklider.

 

Det är nog ett ganska ambitiöst projekt. Skulle väl vara enklast att låta vem som helst få skicka in bidrag tex bilder men det sitter en administrativ grupp som får granska och godkänna inskickad data så att det är rätt korall tex eller rätta till felskrivningar eller stavning.

 

Så kan man som användare sedan sitta och klicka i vilka koraller man har och vilka man önskar som Belunn föreslår.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det är viktigt att försöka komma på nåt sätt så att det blir så liten belastning som möjligt på admin. Annars är jag rädd att det blir ett alltför stort projekt. Det är nog som du skriver ett ganska ambitiöst projekt ändå att bara sätta upp ramarna. Men sen kanske en idé kunde vara att det till en början är fritt för ex stödjande medlemmar att lägga till arter med krav på namn, eget foto och länk till ex reeflex eller nån annan bra källa. Man kan också lämna det öppet för andra att reportea om de tror att det är fel art (inte för att sätta dit varandra utan för att hjälpa varandra).

Sen kan man kanske stänga ner nya arter med mer kontroll senare när det fyllts på lite. 

 

Blir lite bonus att medlemmarna hjälper till att skapa en artdatabas här på svg. Sen är det kanske risk att det bara blir kenyaträd, gsp och massa knappar mest för det är väl oftast sånt man får fraggar över av...

 

Hur som helst tycker jag att det kunde vara en kul nyhet. Nåt att spåna över på nästa styrelsemöte 😉

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...