Gå till innehåll

Kan man förstärka IKEA Hemnes byrå till ett 400 l akvarium ??


marie90mood

Rekommenderade inlägg

Menar du Hemnes byrå med lådor? Tyngden från karet skulle nog få toppskivan att bågna (även med en kraftigare toppskiva) så att lådorna inte går att öppna.

Hela tyngden verkar vila på de fyra benen, som är gjorda av massiv furu enligt produktinformationen. Hur tjocka är de? Vågar inte svara på om de klarar att bära upp 400-500kg (ca 125kg/ben). Ställbara fötter kan vara bra, Ikea har en del kraftiga avsedda för köksstommarna.

Förutsatt att benen är tillräckligt starka så behöver möbeln förstärkas så att den inte skevar i sidled, det kan man hindra genom att skruva fast en kraftigare skiva (än den tunna som medföljer) i benen på baksidan. Använd gärna många skruvar för att minska belastningen på varje enskild skruv.

Sidoväggarna ser också ut att vara klent förankrade, så det behövs kanske kraftigare skivor eller metallreglar där också för att hindra möbeln att skeva framåt.

Personligen hade jag nog tvekat att använda Hemnes, däremot har jag hittills (sedan år 2015) bra erfarenhet av förstärkta köksstommar från Ikea.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, Christian J skrev:

Menar du Hemnes byrå med lådor? Tyngden från karet skulle nog få toppskivan att bågna (även med en kraftigare toppskiva) så att lådorna inte går att öppna.

Hela tyngden verkar vila på de fyra benen, som är gjorda av massiv furu enligt produktinformationen. Hur tjocka är de? Vågar inte svara på om de klarar att bära upp 400-500kg (ca 125kg/ben). Ställbara fötter kan vara bra, Ikea har en del kraftiga avsedda för köksstommarna.

Förutsatt att benen är tillräckligt starka så behöver möbeln förstärkas så att den inte skevar i sidled, det kan man hindra genom att skruva fast en kraftigare skiva (än den tunna som medföljer) i benen på baksidan. Använd gärna många skruvar för att minska belastningen på varje enskild skruv.

Sidoväggarna ser också ut att vara klent förankrade, så det behövs kanske kraftigare skivor eller metallreglar där också för att hindra möbeln att skeva framåt.

Personligen hade jag nog tvekat att använda Hemnes, däremot har jag hittills (sedan år 2015) bra erfarenhet av förstärkta köksstommar från Ikea.

Ja det är den med lådor jag tänkte på. Den som har 8 lådor tror jag inte den med sex stora lådor 🙂 kanske ska titta på deras kökserie istället 🤔

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle skippa dessa typer av möbler. De är generellt gjorda av Folierade spånskivor. Sväller som tusan om vatten råkar ta sig in och det är troligtvis mer jobb att bråka med att förstärka eländet än att själv dra ihop en bänk av reglar och lackerad MDF/plywood/akrylskivor. 

  • Gilla 2
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, kaptenen skrev:

Jag skulle avråda från denna möbel. Kolla som sagt på kökstomme istället. Även dessa behöver reglas upp extra om man vill sova gott om nätterna.

Ja tänkte jag kunde få ha något fint också men får nog bli att bygga ihop något bra och stabilt själv 🙂 har en fungerande ställning till det nu men vill inte ha mitt akvarium så långt ner. Känner att jag inte vill behöva huka mig för att kunna titta på mina fina husdjur 😃

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag håller med om att IKEA nog inte är optimalt under akvarium alla gånger. Vi är nöjda med vårat som är uppreglat och förstärkt så in i bomben men varje gång man dräller lite vatten på glaset så är jag där och OCD-torkar som en dåre för att det inte ska svälla! 

Höjden blev perfekt jämfört med den tillhörande originalbänken dock. 👍☺️IMG_20220819_151108.jpg.792d309a132f8de1d42e8220ba80a0f1.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 8/19/2022 at 3:17 PM, Blgebo said:

Jag håller med om att IKEA nog inte är optimalt under akvarium alla gånger. Vi är nöjda med vårat som är uppreglat och förstärkt så in i bomben men varje gång man dräller lite vatten på glaset så är jag där och OCD-torkar som en dåre för att det inte ska svälla!

 Ikeas köksstommar har bra ytbehandling, det man bör vara försiktig med är skarvar, kanter och borrhål. Jag har tätat med silikon för säkerhets skull.

 

Kan tilläggas att många färdiga akvariemöbler också är byggda med liknande spånskivor...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...