Gå till innehåll

Remote Sump


Krezz

Rekommenderade inlägg

Nån som har idéer på hur man bäst skapar en bra konfiguration mellan karet och en "remote sump" i rummet bredvid?

Tanken är att ha all teknik i och omkring sumpen och bara koppla ihop detta med karet genom väggen.   

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak kan ju vara om det är lämpligast att ha sumpen på den nivå som skulle haft under karet eller om man kan flytta upp den litegrann givetvis med marginal så att man inte lyfter högre än avrinningen? En del saker vill man inte lära sig the hard way! 🙂

Ändrat av Krezz
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om hålet för avrinningen sitter på visningskarets sida så borde det gå bra med sumpen högre än visningskarets undersida. Möjligen kan flödet bli lägre jämfört med om hålet satt i botten? Jag vet inte heller om de olika speciallösningarna som finns för ytavrinningar (för att t ex minska ljudet) fungerar lika bra med ett hål i sidan?

Man kan även ha en sump högre än visningskaret, i så fall får man pumpa upp vattnet till sumpen och låta det rinna tillbaka genom tyngdkraften. Nackdelen är att den kan vara svårt att kombinera ytavrinning och pump i visningskaret på ett effektivt och säkert sätt.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rita en enkel skiss där man ser höjdskillnaden uppenbart och posta 🙂 Jag har erfarenhet av att ha sump ovan, under och bredvid visningskaret och de har alla olika egenskaper. Men det blir lättare att ge konkreta råd om jag vet mer hur du tänkt dig. Om du ritar så rita var avrinning sitter med och hur den ska se ut samt var returen går.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
On 2022-07-18 at 22:50, mikoto skrev:

Rita en enkel skiss där man ser höjdskillnaden uppenbart och posta 🙂 Jag har erfarenhet av att ha sump ovan, under och bredvid visningskaret och de har alla olika egenskaper. Men det blir lättare att ge konkreta råd om jag vet mer hur du tänkt dig. Om du ritar så rita var avrinning sitter med och hur den ska se ut samt var returen går.

Så här är det tänkt, möjligen blir rördragningen parallellt med långväggen med bara en håitagning i väggen. Rummen är på samma plan.

Frågan är om det är bäst att dr rören i samma nivå som de lämnar karet (botten) eller om man skall släppa ner dom i golvet och sedan lyfta dom vid sumpen?

Kan man slå ihop båda overflow rören till ett grovt istället?

Synpunkter mottages tacksamt! 🙂   

image.png.f2626d259bbf12ab980992418ceeff3e.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Din karta är på fel håll 🙂 Jag kan se kopplingen mellan rummen men inte hur du tänkt dra rören mellan de två mer än att de går igenom väggen.

 

Jag är osäker om jag tolkar din ord rätt men här är en grundregel: Rören ska helst luta något neråt hela vägen, men vågrätt är helt ok. Du vill absolut undvika att rören åker ner och sedan vänder upp igen, så att det inte blir som ett vattenlås eller liknande.

 

Med alla fastväxande djur och rörmaskar som växer i våra system kan en sådan "grop" i röret fort bli en fångstgrop för skräp och liknande som bromsar flödet. Det blir något som kommer kräva regelbundet underhåll för att hålla rent och det är aldrig kul i våra system.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

25 minuter sedan, mikoto skrev:

Din karta är på fel håll 🙂 Jag kan se kopplingen mellan rummen men inte hur du tänkt dra rören mellan de två mer än att de går igenom väggen.

 

Jag är osäker om jag tolkar din ord rätt men här är en grundregel: Rören ska helst luta något neråt hela vägen, men vågrätt är helt ok. Du vill absolut undvika att rören åker ner och sedan vänder upp igen, så att det inte blir som ett vattenlås eller liknande.

 

Med alla fastväxande djur och rörmaskar som växer i våra system kan en sådan "grop" i röret fort bli en fångstgrop för skräp och liknande som bromsar flödet. Det blir något som kommer kräva regelbundet underhåll för att hålla rent och det är aldrig kul i våra system.

Bra input, min reaktion på detta blir då att jag plockar ut rören så högt som möjligt ur karet och bibehåller den höjden, med lite lutning fram till och ner i sumpen som står på "golvet" i ett dedikerat Juwel-underskåp. Låter det vettigt? 

Ändrat av Krezz
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter vettigt. Du vill inte ha rörens inlopp för högt upp heller är ett tips, de blir lättare att ställa in om det finns en någorlunda stor vattenpelare ovanför inloppet. Annars blir marginalerna så små och du riskerar att suga in luft om flödet är högt.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...