Gå till innehåll

Första uppstarten


Foppa99

Rekommenderade inlägg

Tjerna har fått tag i 250liter kar med 90 liter sump 🙈, ska nu dundra i lite levande sand ska man ha 10% av litern så 25kg sand?, sen ska jag självklart blanda eget salt så osmos maskinen går för fulla muggar, men hur många kg salt ska man? Nå bra tips på sand? Mvh Jacob bjuder på en bild på de med 

4A0B0A65-694E-4634-B3F5-0AFDC59E406C.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med saltet kan du följa följande metod:

 

* Fyll systemet med rätt mängd vatten och starta det så allt är korrekt.

 

* Mät och häll i ett kilo salt och låt det blanda.

 

När det blandats 30-60 minuter så allt löst sig helt så mäter du salthalten. Sedan kan du räkna ut hur många kilo till du behöver för att nå rätt nivå. Jag gillar ligga på ca 33 promille eller 1.024 sg om man gillar mäta i det istället.

 

Du får dock ta ut lite vatten när du häller i sanden. Vill du slippa det får du köpa en stor tunna och blanda vattnet i omgångar och hälla i. Om du gör den metoden så notera hur många liter vatten du häller i så blir det lättare att mäta ut doseringsmängder och liknande i framtiden. Om du gjorde den andra metoden så noterar du mängden kilo salt det gick åt så kan du räkna ut liter talet den vägen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ingen exakt vetenskap hur mycket sand du ska ha. Sanden är ju tyngre än vattnet så 25 kg sand är ju enbart 10% av vikten av 250 liter vatten, inte 25% av volymen 🙂 Det är lite olika om folk vill ha tjocka eller tunna sandbottnar. Men det kan vara lite besvärligt med tjocka bottnar om man sedan skaffar något grävande djur som börjar röra runt i den. Om du inte behöver beställa sanden utan kan åka till en butik och köpa hade jag nog börjat med en mindre mängd. 10-15 kg och sett hur det ser ut och köpt mer senare om det blev för tunnt.

 

Ditt akvarium kommer fungera bra även om du inte ha exakt 10% sand. Din sand och sten erbjuder yta åt bakterierna i akvariet att leva på, hur mycket bakterier du behöver ha plats för beror på hur många fiskar och högre djur du sätter i slutändan. Så det är mer någon form av gamla riktlinjer än en vetenskap. Du kommer troligtvis lägga i mer sten med tiden. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

25 kg låter som rätt mycket för ett kar som är 250l. Testa https://www.bulkreefsupply.com/reef-calculator/aquarium-sand-bed-calculator och se vad de säger. Denna räknare kan ge en fingervisning om mängden sand som behövs för att få en viss tjocklek. Mina 2 cent är att man inte bör ha en för tjockt lager utan att man håller sig till ca 2 cm. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Exakt hur mycket salt som går åt beror både på nettovolymen och salthalten, på min 7kg Red Sea-hink står det att den räcker till 210 liter. Köp gärna dubbelt så mycket salt som du behöver, så har du att ta av för framtida vattenbyten.

 

Nettovolymen beror i sin tur på vattenståndet i båda karen, mängden sand och sten.

 

Vad gäller typ av sand så brukar den finaste korallsanden virvla runt lättare, och det är kanske svårare att suga upp detritus utan att sanden följer med. Om du däremot har djur som vill gräva ner sig i sanden (t ex wrassar) eller letar efter mat i sanden (sandvändargobies eller sjögurkor) så bör den inte vara för grov heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...