Gå till innehåll

Så vad gäller angående CITES med privatpersoner?


lucaspetterssson

Rekommenderade inlägg

Tja! Har läst på lite om CITES och vad jag förstått så är våra koraller i princip inte värda något alls efter vi köpt dem. Det går alltså inte att sälja koraller till andra inom hobbyn utan att riskera böter eller upp till 2 års fängelse..

Min fråga med är hur många har fått med intyg om koraller när man väl köpt dom? Har totalt noll intyg som kan styrka ursprung eller import på mina koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, lucaspetterssson said:

Tja! Har läst på lite om CITES och vad jag förstått så är våra koraller i princip inte värda något alls efter vi köpt dem. Det går alltså inte att sälja koraller till andra inom hobbyn utan att riskera böter eller upp till 2 års fängelse..

Min fråga med är hur många har fått med intyg om koraller när man väl köpt dom? Har totalt noll intyg som kan styrka ursprung eller import på mina koraller.

Det stämmer bra. Jag har väl fått ett par cites-intyg under mina 20 år i hobbyn. Om du frågar så kan/bör handlaren fixa fram det till dig vid köp antar jag. 
Dock är det ingen (nåja, i princip ingen) som åker fast för att vederbörande har sålt ett par fraggar så du kan vara lugn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är värt att observera att alla koraller inte är Cites B. Men i princip alla stenkoraller är Cites B. Det är väldigt få mjukkoraller som är i handeln som är med på Cites listorna. Samma gäller anemoner, knappar etc.

 

Vill man söka om en art är Cites kan man göra det här: https://checklist.cites.org/#/en

 

Handlare har skyldighet att ge med Cites intyg vid handel med djur som omfattas att detta. Men som mångas erfarenhet är så är det väldigt slarvigt med de i hobbyn. Regelverket jordbruksverket har med för handel med Cites djur är dåligt utformat för koraller och det finns inga glasklara regler för hur man gör om man fraggar en stenkorall.

 

Som MichaelE är inne på så är detta i praktiken ett ganska litet bekymmer, hobbyn är begränsad i Sverige och det är väldigt få domar mot att något skulle sålt koraller utan Cites på hobbynivå. Men ser man på det stora hela så är det ett problem att det inte finns regler. Vill du ha en lite större hobbyodling och inte bara byta lite med andra bör man titta över så man har Cites intyg på de arter där det krävs.

Ändrat av mikoto
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag letade för mycket länge sedan upp ett EU direktiv som sade att utbyte av stenkoraller i mindre omfattning mellan privatpersoner var OK.

Tror det var från 1999 ungefär.

Det vore väl en lämplig uppgift att finna detta igen för någon som inte har något att göra på semestern.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm detta hade jag ingen aning om, olyckligt. Antar att det är helt meningslöst då att köra igång ett fraggkar, eftersom jag har ingen som helst möjlighet att påvisa ursprung eller få certifikat på minst hälften av mina koraller, då de butiker jag köpt dem från, har lagt ner för länge sedan. :(

 

Känns ju helt sjukt att det skulle vara bättre att döda koraller och krossa dem till grus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, Alexraptor skrev:

Hmmm detta hade jag ingen aning om, olyckligt. Antar att det är helt meningslöst då att köra igång ett fraggkar, eftersom jag har ingen som helst möjlighet att påvisa ursprung eller få certifikat på minst hälften av mina koraller, då de butiker jag köpt dem från, har lagt ner för länge sedan. :(

 

Känns ju helt sjukt att det skulle vara bättre att döda koraller och krossa dem till grus.

Du kan dock ansöka om tillstånd från Jordbruksverket, men detta kostar 350kr per korall för att få certifikat för handel. Sen behöver du tillstånd i byggnaden. Byggnaden får inte vara en privat bostad där du är folkbokförd samt att du måste driva ett företag. Satt det är möjligt att driva en liten butik, men lagen gör det väldigt svårt och krångligt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 hours ago, Alexraptor said:

Hmmm detta hade jag ingen aning om, olyckligt. Antar att det är helt meningslöst då att köra igång ett fraggkar, eftersom jag har ingen som helst möjlighet att påvisa ursprung eller få certifikat på minst hälften av mina koraller, då de butiker jag köpt dem från, har lagt ner för länge sedan. :(

 

Känns ju helt sjukt att det skulle vara bättre att döda koraller och krossa dem till grus.

Varför skulle det vara meningslöst? En herrans massa som har fraggkar runt om i landet. Som sagt är det i princip ett ickeproblem.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, detta är inget nytt utan dessa regler har väl varit aktuella sedan 80-talet åtminstone. Att vi börjar disskutera det först nu är ju ett tecken på hur länsstyrelsen ser på saken.

 

Så länge det är på hobby nivå är det inget större problem. Även om det såklart är viktigt att känna till reglerna som de är skrivna.

 

Vill man starta en liten verksamhet behöver man däremot följa reglerna korrekt 🙂

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var samma diskussion för 10 år sedan. Det finns ingen myndighet som kommer gå in på våra forum och börja jaga privatpersoner varken då eller nu.

Dock kan jag säga att det redan då var butiker som sa att "jag borde veta vilka jag säljer koraller till", men som såklart inte gjorde detta.

Idag har vi butiker som faktiskt ber om namn och adress vid varje köp. För att ha den dagen då det behövs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...