Gå till innehåll

Dinoflagelater. Sista striden ?


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jämte Cyano så är väl dinoflagellater värsta plågan. För mig personligen är jag mer rädd för dino.
Vi har haft många teorier genom åren , jag själv också , och jag har nu läst en utförlig artikel baserat på en spansk studie där dom faktiskt lyckats bemästra dinoflagellater!
 

Först några sammanfattande ord:

Dino flagellater kan leva både av ljus och organisk mat i form av lösta organiska föreningar. Det är därför den är så svår att bemästra. Dinoflagellaten bildar liksom cyano slem för att lättare överleva samt också mekanisk konkurrera ut konkurrenter. Ytterligare ett skäl varför den är svår att bemästra. Det är detta vi ser som de bruna trådarna.

 

Dinoflagellater kommer ofta vid låga näringsvärden särskilt om fosfat är lågt och särskilt om man sänker det snabbt. Mekanismen är samma som för cyano, konkurrenterna får svårare och därmed blommar dinoflagellaterna ut. Det finns dinoflagellater i alla akvarium  i ett i bästa fall sovande stadium i cystor, lokaliserat på levande Sten och Fragger etc. Det är således ingen infektion utan när man får ett utbrott beror det på att de naturliga fienderna fått det svårare i akvariet. 
 

En metod som har visat sig vara riktigt framgångsrik är att på ett konsekvent sätt dosera med organiska kolkälla. Initialt kan man tro att dinoflagellaten får fördel, ja det får den på ett sätt eftersom den kan konsumera kolkälla, MEN huvudmekanismen är att man skapar en annan bakterieflora som BÅDE mekaniskt och kemist konkurerar ut dinoflagellaten. 

Enligt studien från Spanien visar det sig ge remarkabla resultat.
 

Man ska helst dosera kollkällan på natten , då får dinoflagellaten den inte till gagn , men de “godartade” batterierna får det.

Man skall också undvika alltför låga halter av nitrat och fosfat  som blir följden av organiska kolkälla så att man inte får cyano istället. Risken finns.

 

Det är alltså en konkurransteori  som fungerar. Alla andra metoder som att släcka ljuset,  dosera bakterier,  röra om i sanden , byta vatten,  dosera nitrat och fosfat, dosera plankton mm, är samtliga ganska verkningslösa.
Här har vi för första gången enligt studien en metod som verkligen fungerar enligt forskargruppen. 

 

Det ska nämnas att akvarium som startar med död sten har mycket lättare att få problem med dinoflagellater eftersom förr eller senare kommer dinoflagellater in i systemet  med en korall , och död sten har inte den naturliga microflora  som kan konkurrera ut dinoflagellaten.
Det tar nästan ett år för död sten att bli som levande sten. Även i ett etablerat akvarium med levande sten där du introducerar lite död sten, kan dino direkt blomma ut på den döda stenen.

 

 

Jonas Roman 

 

 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 5
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant, har du någon länk till originalet?

 

Ett vanligt sätt att få dino sägs ju vara att dosera för mycket kolkälla så att fosfaten nollas. I en sådan situation är det nog vanligt att man slutar helt med kolkälla (istället för att fortsätta dosera i mindre mängder), vilket enligt studien stället verkar förlänga dinoproblemet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag fick ett större utbrott av dino (verifierat i mikroskop) vid uppstart med mycket död sten samt att jag "nollade" mina näringsvärden. Många fiskar och koraller dog.

 

För att vinna över dinosen så körde jag

  • 100% mörkläggning 3 dygn,
  • UV modell större än rek. (har för mig att dinos är ute och simmar på nätterna) 
  • dosera bakterier (stänga av skummaren vid dosering i 4 timmar)
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ämnet bör knytas ihop med cyano, då båda handlar om att det finns för lite konkurens. 

 

men cyano i dino är lite tvärtemot varandra, och skälet tror jag är ett dino är mer autotroft än heterotroft, och cyano mer heterotroft än autotroft. 

 

Bifogar en tabell jag tutade ihop precis hur jag tror att det förhåller sig. Denna tabell är inget annat än min egna baserat på egna erfarenheter, samt det jag läst, (inkl den senaste spanska studien). 

 

För mig är dino o cyanid inget mysterium alls, det är inte det minsta konstigt att i ett slutet system så kan en art ta över en annan, och då både cyano o dino är MIXOtrofa, så får dom ganska lätt en fördel så fort mootsåndarlaget tappar kraft (alltså de goda heterotrofa bakterierna och mikroalgerna). Och detta sker så fort man rubbar N o P balansen på ett eller annat sätt, vilket sker väldigt lätt i ett slutet system, särskilt med mkt belastning. 

 

/Jonas

 

 

 

 

 

 

 

Dino:cyano.pdf

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-08-03 at 11:20, jonasroman skrev:

 

 

För mig är dino o cyanid inget mysterium alls, det är inte det minsta konstigt att i ett slutet system så kan en art ta över en annan, och då både cyano o dino är MIXOtrofa, så får dom ganska lätt en fördel så fort mootsåndarlaget tappar kraft (alltså de goda heterotrofa bakterierna och mikroalgerna). Och detta sker så fort man rubbar N o P balansen på ett eller annat sätt, vilket sker väldigt lätt i ett slutet system, särskilt med mkt belastning. 

 

Bra summering. En sak jag undrar över bara är hur du menar när dinos får fördel vid dosering av nitrat och fosfat? Menar du när man doserar så att kvoten rubbas eller att något av värdena är nollade? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-08-04 at 22:17, kaptenen skrev:

 

Bra summering. En sak jag undrar över bara är hur du menar när dinos får fördel vid dosering av nitrat och fosfat? Menar du när man doserar så att kvoten rubbas eller att något av värdena är nollade? 

Nej jag menar att dino är ju mer alg än ”djur” så nitrat i fosfat är ju helt enkelt mat.  Tanken är att skapa fördel för de goda algerna och bakterierna men i detta läge har dino redan ett övertag så den kampen är körd då både fienden o konkurrenten får samma fördel av tillförseln. 
 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde ett lite intressant experiment. Jag har ett 50 liters "skräpakvarium" där jag lagt i en levande sten med lite blue clove polyps som jag inte ville kasta och lite chaeto. Den enda utrustningen är en liten streamer, en doppvärmare och nån okänd belysning. Det har åkt i lite kenyaträd och briareum som jag rensat ur mitt vanliga akvarium med tiden också och det verkar trivas. Även några svenska tångräkor.
Det enda jag ibland kollar i detta kar är salt och temp. Allt annat får vara vad det blir. Byter jag vatten så tar jag vatten från mitt huvudakvarium till skräpakvariet. Det får alltså inte ens nytt fräscht salt.
Efter ett litet tag började jag få rött slem i detta som jag misstänker kan ha varit Dino (helt ovetenskapligt, kan lika gärna ha varit cyano). Jag försökte manuellt ta bort så mycket som möjligt vid vattenbyte men det kom tillbaka hela tiden nästan direkt. Såg för jäkligt ut! Häll på så några månader och tänkte att jag nog skulle lägga ner det akvariet, det är ju trots allt ett skräpakvarie som jag bara har lite extra.
Sen bytte jag 10 liter och tog riktigt skitigt vatten direkt från sumpen i mitt huvudakvarie. Sög ut bottenslammet precis innan returpumpen. Detta hällde jag i skräpakvariet så det blev som en dimma som la sig över hela akvariet. Efter nån dag var det hur fint som helst och jag har inte haft minsta spår efter röda slemalger sen dess. Detta gjorde jag i våras så har gått ett tag nu.
Sen har jag ingen aning om det var för att det fick massa näring av slammet, goda bakterier eller nyttodjur (har noterat några nya små maskar efter detta). Förmodligen kombination av allt som hjälpt till. Jag har också kolkälla i form av biopelletsreaktor i huvudkaret kan tilläggas.

Nu i efterhand ångrar jag att jag inte gjorde fler mätningar, fotade lite och kanske kollade upp vad det var för alger men jag trodde inte att det skulle ge så stor effekt.

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig var det uppenbart att det handlade om obalans. Dino kom för mig när jag i ett ganska nystartat kar bytte två lite större vattenbyten. 

 

Mörkla karet och köpte en uv.c men även om dino inte helt försvann så exploderade inte karet. 

 

Lösningen blev sen 7dagars resa till Egypten. Dvs hoppa helt över all dosering  (doserade balling manuellt). Ingen matning av fiskar och inget vecko byte av vatten. ) 

 

När jag kom tillbaka trodde jag akvariet skulle se skit ut men tvärt om. 

 

Så min vetenskapliga slutsats är att får man dino måste man resa till Egypten och dyka en vecka så är problemet löst...;-)

  • Gilla 2
  • Haha 2
  • Förvirrad 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-08-07 at 10:14, Belunn skrev:

Jag gjorde ett lite intressant experiment. Jag har ett 50 liters "skräpakvarium" där jag lagt i en levande sten med lite blue clove polyps som jag inte ville kasta och lite chaeto. Den enda utrustningen är en liten streamer, en doppvärmare och nån okänd belysning. Det har åkt i lite kenyaträd och briareum som jag rensat ur mitt vanliga akvarium med tiden också och det verkar trivas. Även några svenska tångräkor.
Det enda jag ibland kollar i detta kar är salt och temp. Allt annat får vara vad det blir. Byter jag vatten så tar jag vatten från mitt huvudakvarium till skräpakvariet. Det får alltså inte ens nytt fräscht salt.
Efter ett litet tag började jag få rött slem i detta som jag misstänker kan ha varit Dino (helt ovetenskapligt, kan lika gärna ha varit cyano). Jag försökte manuellt ta bort så mycket som möjligt vid vattenbyte men det kom tillbaka hela tiden nästan direkt. Såg för jäkligt ut! Häll på så några månader och tänkte att jag nog skulle lägga ner det akvariet, det är ju trots allt ett skräpakvarie som jag bara har lite extra.
Sen bytte jag 10 liter och tog riktigt skitigt vatten direkt från sumpen i mitt huvudakvarie. Sög ut bottenslammet precis innan returpumpen. Detta hällde jag i skräpakvariet så det blev som en dimma som la sig över hela akvariet. Efter nån dag var det hur fint som helst och jag har inte haft minsta spår efter röda slemalger sen dess. Detta gjorde jag i våras så har gått ett tag nu.
Sen har jag ingen aning om det var för att det fick massa näring av slammet, goda bakterier eller nyttodjur (har noterat några nya små maskar efter detta). Förmodligen kombination av allt som hjälpt till. Jag har också kolkälla i form av biopelletsreaktor i huvudkaret kan tilläggas.

Nu i efterhand ångrar jag att jag inte gjorde fler mätningar, fotade lite och kanske kollade upp vad det var för alger men jag trodde inte att det skulle ge så stor effekt.

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

 

 

ska faktiskt testa detta mot cyano.... spännande tanke!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 
 
ska faktiskt testa detta mot cyano.... spännande tanke!
Spännande att se hur det går Jag tror på att "bra skit" i ett akvarium kan vara ett vinnande koncept
Har du nåt annat akvarium att hämta skit ifrån annars är du välkommen att hämta i Ljungby

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

  • Haha 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Belunn skrev:

Spännande att se hur det går emoji106.png Jag tror på att "bra skit" i ett akvarium kan vara ett vinnande koncept emoji6.png
Har du nåt annat akvarium att hämta skit ifrån annars är du välkommen att hämta i Ljungby emoji1.png

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

 

 

jag har en del "ditrius" i sumpen som växer bland min cheto. ska testa ta upp den med "turkey-blaster" och knuffa ner i gruset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej 

Nu gör jag en liten tråd kapning men hoppas det är okej 

Ni pratar lite om sump och skit så jag tar en rövare 

Har ett refugie som jag är lite osäker på om jag ska ta bort det vita böset ur cheaton eller låta det vara tänkte på om det binder upp ämnen man inte vill ha?? Ser nästan ut som gamla räk och andra småkryps sklett 20220810_210518.jpg.ee02d1c493904a12a1123fc3a264fb08.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag har funderat på att testa med 40% ättika istället för doseringen i artikeln. Vilken mängd ättika kan det isf motsvara?

Artikeln betonar också att:

"It is important to perform the dosage when the aquarium lights have been turned off, in this way we avoid that the dinoflagellates from taking advantage of the organic carbon."

 

--Hur fungerar detta om man kör algreaktor nattetid? Jag har inte börjat dosera kolkälla ännu, men har ändå fått någon brun växt på chaeton (ser ut som en blandning av detritus och dino) efter att jag ökade ljusperioden i algreaktorn från 12 till 16 timmar förra veckan.

 

On 8/7/2022 at 10:14 AM, Belunn said:

Sen bytte jag 10 liter och tog riktigt skitigt vatten direkt från sumpen i mitt huvudakvarie. Sög ut bottenslammet precis innan returpumpen. Detta hällde jag i skräpakvariet så det blev som en dimma som la sig över hela akvariet. Efter nån dag var det hur fint som helst och jag har inte haft minsta spår efter röda slemalger sen dess. Detta gjorde jag i våras så har gått ett tag nu.

Jag har samma brunalger på sanden som bilderna i artikeln (alltså ett tunt gulbrunt lager, inte rött och tjockt/slemmigt). I april rörde jag upp detritus i sumpen, och en vecka senare hade algväxten tvärtom ökat...

Däremot har jag läst att höjd temperatur kan hjälpa mot dino. Mina värmare har varit trasiga under okänd tid, men i somras började brunalgväxten minska drastisk under samma tid som rumstemperaturen steg till 26 grader. Nu har jag en ny akvarievärmare inställd på 23 grader (är lite motvillig att höja temperaturen mer pga elpriset), och brunalgväxten på sanden är fortsatt svag men inte helt borta. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...