Gå till innehåll

Den stora cyano-tråden


nike83

Rekommenderade inlägg

Cyanobakterier är något som har drabbat mig i samtliga system, mer eller mindre. Tanken med denna tråd är att vi tillsammans försöker komma fram till förebyggande åtgärd, orsak och åtgärd vid angrepp

Om denna tråd blir en bra diskussion med bra slutsatser, så är det inte möjligt att föreningen för Saltvattensguiden gör en liten guide gällande cyano.

Jag börjar fylla på med min egen kunskap, så får ni andra hjälpa till med er input och erfarenheter. Rätt eller fel.

 

Hos den Amerikanska sidan/butiken/kanalen BSRtv finns en bra guide, som jag tror har många poäng: LÄNK

 

Lite kort om cyano

Cyano är som många vet inte en alg, utan bakterier. Cyano tros vara den första bakterien på jorden, och är därav svår att svälta bort eller utrota. Flera olika cyanobakterier finns i våra akvarium, men det är främst den röda som är den vanligaste.

Cyanobakterier är inte farligt och finns naturligt i våra vatten (och på land för den delen). Det som händer i våra akvarium är att de växer snabbt och kan på så sätt (när de blivit för omfattande) kväva koraller genom att de växer över dem. För mig är den främsta anledningen till att cyano är ett problem visuellt.

 

 

Förebyggande:

 

?

Jag vill inte ens försöka skriva något här, då jag får utbrott på utbrott :). Dock har jag lite erfarenheter:

En teori är att cyanoangreppet uppstår vid låga näringsvärden, men jag personligen har haft 2st angrepp inom ett år när jag har haft höga näringsvärden i systemet. 

 

Kan en obalans mellan nitrat och fosfat (fosfor) - den så kallade kväve/fosfor-kvoten vara ett mer rättvisande svar? Fram tills något år så har det varit väldigt svårt att mäta nitrat, men i och med nya digitala mätutrustningar så slipper vi nu gissa med ett färgtest. Personligen så har jag numera jättebra koll på nitrat med hjälp av Hanna Checker. Det Nitrat-värdet som tidigare var " kanske över 10" visar sig nu vara 18 ppm.

 

 

 

Orsak:

Cyano finns som sagt redan i akvariet, så när rätt förutsättningar finns för bakterien att föröka sig och vi får ett "utbrott". Troligen uppstår dessa förutsättningar på grund av minskad konkurrens med andra bakterier och cyanon kan ta dess plats. Vid dosering av kolkälla så kan det förvärra angreppet, då cyanon också, lika andra bakterier, kan tillgodose sig kollkällan som foder.

 

 

Åtgärd vid angrepp:

Steg nr 1 är: Har du cyano eller dino?

För att fastslå detta, så bör du använda ett mikroskop. Dinos ser ut som cirklar, medans cyano ser ut som spagetti i ett mikroskop. Det är inte ovanligt att man har båda, men har du dino så bör denna prioriteras i behandling.

 

@jonasroman har parallellt startat en tråd gällande dino-flagiater. 

 

Olika åtgärder (jag har testat alla)

 

  • Störa cyanon
  • Ökad cirkulation
  • Mörkläggning 3 dygn
  • Låta cyanon vara (här har jag inte gjort något helhjärtat försök)
  • Phyto-plankton
  • Kemiskt

 

Ordet är fritt!

 

 

 

@stigigemla @greger @MichaelE 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låga eller höga näringsvärden som orsak verkar inte spela någon roll då system med bådadera verkar drabbas.

 

En utgångspunkt jag tror spelar roll likt i dem flesta fall gällande bakterier är avsaknaden av andra bakterier. Dvs jag tror cyanon får utrymme i brist på bättre bakterier som konkurrerar om samma näring.

 

- Vilken näring?

- Vad konkurrerar om samma näring? (eventuellt Synechococcus.sp)

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min uppfattning är att cyano uppkommer under två olika förutsättningar, möjligtvis måste dessa sammanfalla: 

 

1. En obalans mellan no3 och Po4, oftast att ett värde är nollat och det andra relativt högt.

2. En allt för klen bakterieflora/mikroskopiskt liv i karet vilket ger cyanon fritt spelrum. 

Jag gissar personligen på att båda delarna måste sammanfalla till viss utsträckning men det absolut viktigaste delen är att man måste ha ett kar rikt på andra organismer som kan konkurrera med cyanon om utrymme. 

Jag har oftast sett cyano uppstå på de platser där jag vet att allmänt mög samlas så nu för tiden försöker jag minimera mängden skit som tillåts byggas upp i karet. 
Flöde verkar spela mindre roll och den teorin som en direkt åtgärd tycker jag man kan kasta i soptunnan…men det avhjälper självklart att smutts ansamlas. 

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med om ovanstående. Men du kan ha hur perfekta värden som helst men rör sig inte vattnet så tenderar det att bli en matta av något slag oavsett vad det är. Dvs har man lite cyanomatta ibland i nån hörna så tycker jag inte man ska få panik med detsamma. Däremot om de tar över så har det i mina fall varit i nya/omogna kar med säkerligen fattig mikrobiologi och/eller när fosfaten är nollad under flera veckor. Detta är betydligt mer vanligt idag när vi börjar med mer död sten. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 minuter sedan, kaptenen skrev:

Något som jag märkt under senaste året i mitt kar (då jag tämligen regelbundet doserar antingen KNO3 eller KH2PO4 och ibland båda samtidigt) är att ligger jag i kvoten lägre i fosfat än nitrat så att förhållandet missgynnas så får jag brunt i sanden, om det är tvärtom så får jag rött i refugiet :)

 

 

Satt precis och läste ett annat inlägg av dig kaptenen i trden "Dosera kaliumnitrat". Var det röda cyano du syftade på i refugiumet? I så fall har vi en möjlig orsak där också.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prova Coral Snow och CyanoClean från KZ. Jag har haft två två utbrott under mina 12 år i hobbyn, och båda två har åtgärdats med dessa produkter. Bara att manuellt blåsa/skrapa bort samt filtrera ut så mycket cyano som möjligt. Och sedan dosera enligt rekommendationerna från KZ. Max en vecka har det tagit för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

56 minuter sedan, Casio skrev:

 

Satt precis och läste ett annat inlägg av dig kaptenen i trden "Dosera kaliumnitrat". Var det röda cyano du syftade på i refugiumet? I så fall har vi en möjlig orsak där också.

 

 

Precis röda cyano har hänt några enstaka gånger. Dock har jag sett mer av den gröna cyanon i refugiet (kan ljusets våglängder spela in?) samlas i hörnor och på glaset vid nollat fosfat. Men de har förekommit i mindre mängder i mattbildande form till och från och i olika färger i alla mina kar jag haft när det varit dålig cirkulation. Oftast i belysta delar av sumpen.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ämnet bör knytas ihop med dino, då båda handlar om att det finns för lite konkurens. 

 

Cyano och dino är lite tvärtemot varandra, och skälet tror jag är att dino är mer autotroft än heterotroft, och cyano mer heterotroft än autotroft. 

 

Bifogar en tabell jag tutade ihop precis hur jag tror att det förhåller sig. Denna tabell är inget annat än min egna baserat på egna erfarenheter, samt det jag läst, (inkl den senaste spanska studien). 

 

För mig är dino o cyano inget mysterium alls, det är inte det minsta konstigt att i ett slutet system så kan en art ta över en annan, och då både cyano o dino är MIXOtrofa(men där alltså cyano ändå är MER en bakterie än en alg, och dino MER en alg än en heterotrof cell), så får dom ganska lätt en fördel så fort motståndarlaget tappar kraft (alltså de goda heterotrofa bakterierna och mikroalgerna). Och detta sker så fort man rubbar N o P balansen på ett eller annat sätt, vilket sker väldigt lätt i ett slutet system, särskilt med mkt belastning. 

 

Det är också därför som cyano svarar direkt på antibiotika, och dino direkt på antialgmedel, men inte tvärtom. Det tror jag också är orsaken till att dino gillar N o P, medans det nästan kan hämma cyano. 

 

Sen har en del högt N o P men ändå cyano. Inte konstigt tycker jag, för om vi nu har cyano från början, så gäller det alltså att stimulera konkurenterna. Säg då att vi doserar N o P, ja då kommer säkert en del god mikroflora att växa till, MEN cyanos kan ju också ta fördel av N o P till viss del, åtminstone fram tills dessa att konkurrenterna blivit så starka så dom vinner. Man jobbar alltså i uppförsbacke, inte minst på grund av de mattor som både cyano o dino bildar. Det är väl därför man alltid skall mekaniskt avlägsna cyano o dino med under en behandling, för att försvaga för dom under tiden som försvaret byggs upp. 

 

Viktigast är att förebygga, och för mig har det funkat väldigt bra genom att undvika ultralåg näringsvärden, och faktiskt numera dosera en låg dos kolkälla , men INTE i syfte att hålla ner N o P, utan bara för att upprätthålla en god mängd heterotrofa bakterier på inredningen som i sin tur konkurerar ut BÅDE dino och cyano. Har hittills fungerat 100% sedan i höstas. I ALLA tidigare system har jag haft mer eller mindre cyano elle dino i perioder, men inte ett spår av detta sedan dag 1 i mitt nya kar. 

 

 

 

/Jonas

 

Dino:cyano.pdf

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-08-02 at 22:37, tiomm skrev:

Prova Coral Snow och CyanoClean från KZ. Jag har haft två två utbrott under mina 12 år i hobbyn, och båda två har åtgärdats med dessa produkter. Bara att manuellt blåsa/skrapa bort samt filtrera ut så mycket cyano som möjligt. Och sedan dosera enligt rekommendationerna från KZ. Max en vecka har det tagit för mig.

 

jag har testat KZ-produkterna (snow, cyano och någon A-balans om jag inte minns fel) och aldrig sett någon som helst resultat. detta var i mitt gamla system där jag körde KZ fullt ut.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

För några veckor sedan så stängde jag av min reaktor med aktivt kol. Det är en gemensam nämnare i samtliga system (där jag också har haft problem med cyano). Aktivit kol ingår i både Triton-metoden samt för KZ.

 

Fick en mycket relevant fråga: varför kör du med med aktivit kol? Svar: "det har jag alltid gjort...."

 

Kan det vara så att det aktiva kolet tar bort något ur vattenkolumnen som de "goda" bakterierna behöver? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 8/30/2022 at 1:03 PM, nike83 said:

För några veckor sedan så stängde jag av min reaktor med aktivt kol. Det är en gemensam nämnare i samtliga system (där jag också har haft problem med cyano). Aktivit kol ingår i både Triton-metoden samt för KZ.

 

Fick en mycket relevant fråga: varför kör du med med aktivit kol? Svar: "det har jag alltid gjort...."

 

Kan det vara så att det aktiva kolet tar bort något ur vattenkolumnen som de "goda" bakterierna behöver? 

Kort och gott: nej, det tror jag inte. Kan inte se att det finns någon korrelation i mina egna kar iaf.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
On 2022-08-03 at 11:30, jonasroman skrev:

För mig är dino o cyano inget mysterium alls, det är inte det minsta konstigt att i ett slutet system så kan en art ta över en annan, och då både cyano o dino är MIXOtrofa(men där alltså cyano ändå är MER en bakterie än en alg, och dino MER en alg än en heterotrof cell), så får dom ganska lätt en fördel så fort motståndarlaget tappar kraft (alltså de goda heterotrofa bakterierna och mikroalgerna). Och detta sker så fort man rubbar N o P balansen på ett eller annat sätt, vilket sker väldigt lätt i ett slutet system, särskilt med mkt belastning.

 

Måste vara något mer än rubbad N och P förhållande, oavsett om ytan är täckt respektive inte av goda bakterier. Cyano kan växa på allt, vart den tar sig har inte minst med vattenrörelse mm att göra.

 

Poängen är att den kan bryta ut även om man har fin yta med diverse bakterier eller andra mikroorganismer, rubbad N och P eller ej.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utifrån egen iakttagelse har jag sällan sett cyano i kar nedan förhållanden på en och samma gång;

- stor vattenrörelse, stor ytrörelse, mycket tillväxt av stenkorall, högt PH, mycket microbubblor, lite ditritus, krispigt vatten (lite gulämnen).

 

Utifrån egen iakttagelse har jag sett cyano  i kar med nedan förhållanden en och samma gång;

- Liten ytrörelse, lite tillväxt av stenkorall, mycket gulämnen, partier med stillastående vatten eller liten vattenrörelse generellt, lågt PH, inga microbubblor, ditritus.

 

Hypotes - mineraler och laddningar spelar roll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Casio said:

Utifrån egen iakttagelse har jag sällan sett cyano i kar nedan förhållanden på en och samma gång;

- stor vattenrörelse, stor ytrörelse, mycket tillväxt av stenkorall, högt PH, mycket microbubblor, lite ditritus, krispigt vatten (lite gulämnen).

Check på allt utom "mycket tillväxt av stenkorall" eftersom jag bara kör mjukt nuförtiden, men jag får ändå cyano ibland. När cyanon bryter ut är det ett tydligt tecken på att fosfaten ökat (nitraten hålls konstant genom dosering).

 

Har jag en nitrat/fosfat-kvot över 100 så får jag ingen (synlig) cyano.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, PerS skrev:

Check på allt utom "mycket tillväxt av stenkorall" eftersom jag bara kör mjukt nuförtiden, men jag får ändå cyano ibland. När cyanon bryter ut är det ett tydligt tecken på att fosfaten ökat (nitraten hålls konstant genom dosering).

 

Har jag en nitrat/fosfat-kvot över 100 så får jag ingen (synlig) cyano.

 

Om du kör mjukt misstänker jag att du inte nitiskt håller uppe spårämnen mm? Vissa doserar även P och får förmodligen rubbning i Redfield ratio utan att cyano utbryter.

 

En del upplever att kalkwasser minskar cyano?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Casio said:

 

Om du kör mjukt misstänker jag att du inte nitiskt håller uppe spårämnen mm? Vissa doserar även P och får förmodligen rubbning i Redfield ratio utan att cyano utbryter.

Nja, jag doserar Triton Other Methods men inte separata spårämnen. Doserar kalium eftersom det alltid är lågt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minute ago, nike83 said:

jag har haft bra tillväxt på acroporor och cyano. ser ingen korrelation här.

 

N/P kvoten är kanske något som ligger närmare till hands då. frågan är om det är en avgörande faktor i sådant fall, eller en bidragande faktor.

Det är säkert en kombination av faktorer, men den traditionella synen att det skulle vara lågt flöde eller höga näringsvärden har inte stämt hos mig. Att röra runt i eller suga rent sanden har inte heller fungerat, utan det är bäst att jag bara låter sanden vara.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är kvar på samma spår. Inte av uppfattning att det är enskild anledning men det är dock spännande.

 

Ni som doserar Järn eller andra konduktiva spårämnen, har kanske någon erfarenhet av Cyano under samma tid som dosering?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

I november började det komma lite cyano i sanden igen. Jag har sett tendenser tidigare men inte brytt mig om den. När jag gjort vattenbyten så har jag "slammsugit" sanden.

Den började sprida sig i sanden och jag uppskattar att den täckte totalt 1/3 av min sand i mitten av november (har tyvärr inte foto).

I början av december börjar den gå tillbaka och sakta har den dragit sig tillbaka och idag är den nästan helt borta. Detta känns som ett mysterium. 

 

Foto från början av december:

319549678_669215844670591_5298878012387403283_n.jpg.468a5c451751ab1f8c577ad05c3eec9c.jpg

 

Idag:

IMG_9610.JPEG.38989074a9b9c730e063d5f5da1db2b9.JPEG

 

 

 

Vad har jag gjort för förändringar i karet? 

  1. Aktivt kol: Sedan en tid så kör jag inte längre med aktivit kol. Dock har jag haft det borta från systemet i ca 3 månader.
  2. Fosfatremover: Jag har kört en sväng med fosfatremover (alu-baserad), men den har jag inte bytt på 2 månader och innan jul så åkte reaktorn ur helt.
  3. Dosering: Ingen dosering sker av kolkälla. Dosering av Core7 samt att jag doserar Jod och Järn på doserpump för att försöka hålla upp dessa 2 parametrar. 
  4. Belysning: I december när el-priset skenade, så tog jag bort sista timman av belysning för mina T5or mellan 17 och 18 på kvällen. Detta innebär att jag har T5 igång mellan 11 och 17 och LED (50%) igång mellan 11 och 18 ("rampar" upp och ner i 2 timmar). Det är dags att byta lysrör (1½ år gamla nu), så det blir så klart spännande att se om cyanon kommer tillbaka då. 
  5. Näringsämnen: mitt refugium "stannade" i princip i höstas och näringsvärdena gick uppåt. Detta berodde troligen på att algerna saknade järn och kanske jod. Efter jag börjat dosera järn och jod så har näringsvärdena börjat att sjunka. jag boostade även med lite alu-remover. Sista mätningen innan jul så var nitratet under 10 och en N/P-kvot på ca 300. 

Bild från 13e december.

319213972_3317309381840334_912652149126721734_n.jpg.280e89229a771f73e750e9773038ee7c.jpg

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

I mitten av januari var jag totalt cyano-fri. 

 

Dock har jag tendenser på att cyanon kommer tillbaka efter att jag åter installerat mitt UV:c. UV:C installerades pga att min achilles fick ett ökat prick-utbrott i samband med introducering av nya fiskar. 

Detta skulle då tyda på att UV effektivt tar död på goda bakterier, som då ger möjlighet för att cyano kan börja ta över.

 

@jonasroman tankar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...

mina cyano-problem har fortsatt. Efter februari så har den kommit smygande tillbaka, men jag har inte vidtagit några åtgärder. 

 

nutida observationer:

 

i början av september tog jag bort mina filtersockor, då jag inte orkar göra rent dem längre. då hade jag ca 75% av sanden täckt av cyano. någon vecka efteråt så började faktiskt cyanon att dö (den blev grå). en månad senare var cyano-täckningen nere på ca 20%. därefter så har den ökat igen och även en massa grön cyano tillkom. 

 

IMG_0654.JPEG.b91ddcd3a0e8e6250b42c63e1124b9dc.JPEG

 

för 2 veckor sedan så var jag och grejade i sumpen och det kom upp en massa detrius/bös/smuts i huvudkaret. vid denna tidpunkt vara cyano-täckningen av sanden gissningsvis 85%. 2-3 dagar senare så började cyanon att dö och det släppte stora "flak" som sedan förblev cyano-fria. det har fortsatt, dock har takten avtagit. igår så var jag och "grävde" i sumpen (refugiumet) igen, och idag kan jag konstatera att mer cyano har dött... :D 

 

 

bild ifrån onsdag.

IMG_0842.JPEG.069651fc56388c0db7e30e1b416f4b20.JPEG

 

idag

IMG_0856.JPEG.8c146c8b98b23369c36575b2bb205b8c.JPEG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...