Gå till innehåll

Nytt Core 7 Flex


wrang

Rekommenderade inlägg

Undra vad detta innebär. Förstår inte riktigt. Eller om de går ner från 4 produkter till tre eller tom två behållare 

 

image.jpeg.b1eefb74fe72901b9a1bf43f2958af8c.jpeg

 

en bra nyhet att de går ifrån sina ”mjölkpaket” som läckt så många gånger man köpt…

 

——-
https://reefbuilders.com/2022/08/06/triton-gets-reloaded-with-core-7-flex-and-new-concentrated-reagents/

You may be forgiven for thinking TRITON has been quiet recently, but in true TRITON fashion, the leading, global aquarium lab company has been anything but, and instead has been busy inventing new ways for reefkeepers to use and experience its products. 

With costs increasing around the world, TRITON first identified the need to optimize its supplements and reagents to make them even more cost-effective than before, saving its users precious dollars from month to month while maintaining optimum water parameters for growing corals.

Core 7 Base Elements and Core 7 Reef Supplements are now replaced with Core 7 Flex Base Elements and Core 7 Flex Reef Supplements. For existing users, the same world-renowned four-part TRITON Method dosing recipe remains the same, but with some important twists. With Core 7 Flex, four-part can be combined and reduced down to three-part or even two-part dosing recipes for the same great holistic Triton Method while saving on dosing container space in the cabinet and freeing up auto-dosing heads.   

In moves to reduce packaging and help save the environment, TRITON is also moving on from its existing green, milk carton-style packs while further reducing its carbon footprint at the same time. New, even greener packaging will still supply their growing global customer base with a usable product that arrives in first-class condition, but in even more compact packaging. 


core7_flex_base_elements_in_box.jpg

 

TRITON Reagents

The ground-breaking reagents range has seen major advances too. Now almost all one-liter products will be replaced by either 100ml concentrate (10X Strontium and 10X Bromide) or solid salt powder, more than doubling the value while maintaining the same great value price point. This is especially relevant for Sulphate which is now over three times the amount previously sold to the user yet for sale at the same great price.

TRITON will be rolling out their new Core 7 Flex and TRITON reagent ranges over the next month so please contact your preferred distributor for more information. Keep an eye out for the offers on existing TRITON products too as considerable discounts will be offered while the world’s leading aquarium science company, their distributors, and retailers clear out the older stock.

 

If you ever thought about trying the TRITON Method, now is definitely the right time.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker också deras pedagogik är väldigt rörig som vanligt. Alldeles för många ord för att beskriva en så enkel sak som en Balling. Läckande paket har de väl ” löst ” för länge sedan genom att bara transportera torrvaror så där förstår jag inte ”nyheten”.
Jag ska läsa på lite mer noggrant men jag gissar att de fått kritik för att det krävs fyra pumpar. Är ju i de flesta fall ganska onödigt med *7. Blir ju bara små doser =onogrannhet.
De flesta har väl löst det själva med att bara späda 1,2 med 50 % RO och därmed förvandla det till den mer lagom koncentreradw * 3,5 samt tre pumpar. . Det kan man ju göra själv.

Att kalla det en ”nyhet” e ju ganska tunt. Halvera koncentrationen så det blir en core 3.5 o därmed krävs bara 3 dunkar. Det är den sk nyheten ?…det står att nya doserings anvisningar kommer ut så jsg tror det är inte mer märkvärdigt än så här. 
 

Jag har alltid tyckt att triton slår på trumman för ganska lite.  Såklart bra att dom erbjuder olika koncentrationener, men att kalla det en nyhet….
 

sen tycker jag triton borde följa efter de andra o köpa en icp MS. Om inte så bör dom sluta att analysera järn, Co o en del annat som ICP oES  inte kan detektera. Dom har fått massiv kritik från ett proffs lab för ett  video uttalande dom gör. Jag är rätt säker på att det handlar om att maskinen är så dyr så man försöker hitta på ett skäl att inte köpa en icp MS. Maskinen används i alla proffslab när man skall analysera på ppt nivå. Som för en del traces. Sen kan man absolut diskutera om det ör av intresse, men då skall man inte ha med dessa  i sin analys. O än mindre sälja dessa som traces. 
 

/J

 

 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack båda.

Läckande är inte lösta senast jag köpte i närområdet så blev jag knappt trodd å efter 1v mail konversation så fick jag lite kompensation 👎🏻

 

men lösa pulver är väll kanon så slipper man hämta vatten på andra sidan ån
 

kör själv med 3ab ihop så 3 dunkar har jag idag 
 

 

skulle absolut vilja testa annat nu men kan ej bestämma mig :) vilken sort 

j

 

 

 

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, wrang skrev:

Tack båda.

Läckande är inte lösta senast jag köpte i närområdet så blev jag knappt trodd å efter 1v mail konversation så fick jag lite kompensation 👎🏻

 

men lösa pulver är väll kanon så slipper man hämta vatten på andra sidan ån
 

kör själv med 3ab ihop så 3 dunkar har jag idag 
 

 

skulle absolut vilja testa annat nu men kan ej bestämma mig :) vilken sort 

j

 

 

 

trodde dom bara sålde pulver sedan länge. Har dom gått tillbaka till färdigblandade??

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, jonasroman skrev:

trodde dom bara sålde pulver sedan länge. Har dom gått tillbaka till färdigblandade??

 

Ja nr1 och 2 är flytande på 1liters 

4x4l kommer jag ej ihåg.

 

kör så lite nu så kanske bättre med nått annat blandning typ jonasspecial :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, wrang skrev:

Jo bara 3a 3b vart pulver när jag beställt 

jaha, så problemet med läckage gällde även 1 o 2. visste inte . Jag tror personligen inget att deras övergång till pulver är av andra skäl än ekonomiska. Är ju extremt onödigt att frakta vatten när alla kan som du säger bara fylla på själva med RO.  Det förvånar mig en smula att det finns kvar en hel del Balling-producenter som ortfarande säljer färdigblandat. Tex AF, men det blir ju också upp till 4 ggr dyrare!!. Jag har gjort en liten konverteringstabell vad en produkt skulle kostat om alla hade samma koncept o volym, alltså ett sorts jämförpris. Triton o essentials PRO från ATI ligger billigast, sen kommer FM o allra dyrast är AF, som ligger 400% dyrare på sin sk komponent PRO. och den är med vatten....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...
On 2023-04-23 at 23:54, wrang skrev:

Hej @jonasroman gick det med detta?

Blev det någon JR2.0 :)


latheten tog överhand så köpte färdigblandat core7 flex. 
 

det finns planer men jag väntar på besked från tredje part. Kör du på triton så länge.  Bra kvalitet på deras kemikalier och hyfsat pris. Core 7 känns som ett förlegat koncept AMI dock då det kräver 4 pumpar, samt man får i många fall så låga doser så man tappar accuracy. Jag späder alltid min core 7 till en core 3.5. det innebär dubbler dos=mer noggrant. samt behov av bara 3 pumpar. 

 

/Jonas

 

 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, jonasroman skrev:

Jag späder alltid min core 7 till en core 3.5. det innebär dubbler dos=mer noggrant. samt behov av bara 3 pumpar. 

 

/Jonas

 

 

Tackar tackar!

menar du att du blandar ihop 3a3b och dubbel dos eller att du späder ut med osmosvatten och får hälften så svag 


 

 

Ändrat av wrang
Mer text
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2023-04-30 at 11:01, jonasroman skrev:

Jag späder alltid min core 7 till en core 3.5. det innebär dubbler dos=mer noggrant. samt behov av bara 3 pumpar. 

 

/Jonas

 

 

@jonasroman 

Har jag fattat rätt att du har nr 1 och 2 i separat dunkar blandar med hälften osmos och doserar dubbel nu

3a3b k samma dunk späder du detta med och dubblat dosen?

 

vill du förklara.

 

försöker hitta info på nätet med cor7 flex men fattar inte 

 

 

har 3 kanaler doserpump 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@wrang

Du behöver bara 1st av dunk 3a eller3b om du späder ut dunk 1 & 2 med 50/50 osmos. Det blir ju då en 3,5 lösning istället för 7.

Att det används två dunkar av nr 3 är för att maxlösningen på dem är 3,5 på och i 7 receptet behövs det därför doseras dubbelt så mycket av 3 då den är hälften så svag som 1 &2.

Så om du då i 7 receptet använder två dunkar eller 1 dubbelt så stor spelar ingen roll. 

Du ska alltså inte späda dunk 3 men bara blanda en dunk av den till samma volym som du du har färdig utspätt i dunk nr 1 &2 när du spätt 7 receptet med lika stor del osmos.

Hoppas du förstår hur jag menar 😀

 

Ändrat av Ted Camenius
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 timmar sedan, Ted Camenius skrev:

@wrang

Du behöver bara 1st av dunk 3a eller3b om du späder ut dunk 1 & 2 med 50/50 osmos. Det blir ju då en 3,5 lösning istället för 7.

Att det används två dunkar av nr 3 är för att maxlösningen på dem är 3,5 på och i 7 receptet behövs det därför doseras dubbelt så mycket av 3 då den är hälften så svag som 1 &2.

Så om du då i 7 receptet använder två dunkar eller 1 dubbelt så stor spelar ingen roll. 

Du ska alltså inte späda dunk 3 men bara blanda en dunk av den till samma volym som du du har färdig utspätt i dunk nr 1 &2 när du spätt 7 receptet med lika stor del osmos.

Hoppas du förstår hur jag menar 😀

 

Haha jag hoppas det @Ted Camenius

så 3a3b är i samma dunk som idag och jag doserar dubbelt upp än 1 och 2

 

men späder man ut 1 och 2 så det blir en 3.5 så blir det lika mycket mängd utav alla 3 dunkar ?

 

 

står helt still med detta nya.

Den gamla core7 TM körde jag med 3a3b och 45ml/dygn medans 1  och 2 bara 23ml/dygn 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@wrang

japp.

Är själv inte igång än efter några års uppehåll men har tänkt köra core7 men börjar nog på 3,5 tills jag tycker dunkarna räcker för kort tid och jag behöver blanda för ofta.
När det sker går jag på 7 istället för att annars riskera att tröttna på slabbet o gå på reaktor som jag gjort förr när det bara fanns Balling light 😀

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2023-05-09 at 06:45, Ted Camenius skrev:

@wrangKommer köra på 3 dunkar med core3,5. När åtgången ökar core7 på 3 kanaler med 10liters dunk på kh istället för 5l som på ca och mg. Dosera dubbelt av kh dunken som är svagare blandning. 

Tack då är det som jag kör idag redan 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...