Gå till innehåll

Jämförpriser på olika doseringslösningar


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Förr var det enklare. Alla körde en sk Balling classic, som vi idag kallar för koncentration *1. Den bestod av NaHCO3 som på grund av sin maxlöslighet fick styra koncentrationen av de andra. 

 

Idag gör de flesta sin karbonatbladning med Na2CO3, som har per molekyl dubbelt så mkt alkalinitet, samt högre löslighet dessutom. Totalt sett betyder det att du kan blanda en KH lösning med Na2CO3 som är 4 ggr starkare än en med NaHCO3. 

 

Sen har tex triton valt att använda 2 flaskor med KH, och därmed kunna ytterligare dubbla koncentrationen, eftersom löslighet för Ca o Mg salterna ej är begränsande. Detta blev således deras core 7. nackdelen är att det krävs 4 pumpar, samt väldigt små doser, som i ganska många fall bara är onödigt då det ger sämre noggrannhet på slangpumparna. Alla slangar tar in luft genom sin vägg så man bör inte ha för låg daglig  dosering. Personligen späder jag därför alltid min  core 7 till en core 3.5 o kan därmed köra med bara 3 pumpar, samt får en lite högre volymsdos per dag. 

 

ATI essentials PRO har en konc på *5. Det är inte möjligt med bara Na2CO3, så troligen finns där antingen NaOH också eller Calciumacetat. Calciumacetat är ju det som finns i de sk ”all in one” där man kan blanda Ca o KH i samma, eftersom acetat delelen är organisk och ”förvandlas” till KH del först i karet. Nackdelen är att det är en kolkälla.

 

AF har dels en vanlig balling m classic men också en som heter PRO som har dubbel koncentration mot vanlig Balling. Den tycks vara extremt dyr, se min tabell. Troligen före att man fraktar vatten. Men inte ens Triton som fraktade också vatten i begynnelsen, hade det priset, så det är väldigt märkligt. Kontrollera gärna om jag räknat rätt. 

 

FM är ju inte ett balanserat recept, och därmed in min värld väldigt krångligt. Då måste du ju hålla på mäta Ca stup i ett. Visst, det skall man ibland ändå, men  med ett balanserat kan du luta dig tillbaka o bara dubbelkolla Ca då o då. Men orsaken tror jag är praktiska, ekonomiska. Det är förstår en praktisk fördel att kunna blanda Ca o Mg dunken med så hög koncentration det går (blir ungefär *6 på FM Ca dunk), så man slipper blanda så ofta, men det är nog också den enda fördelen. För KH dunken i FM blir *2 i styrka (de betyder att dom måste ha blandat i Na2CO3 numera), så den måste ju blandas lika ofta som andra recept, o när man väl håller på så är det inte jobbigt att blanda 2 dunkar till.  Så kör man FM o vill förvandla det till ett balanserat så får man späda Ca dunken 3 ggr. Då får den balans gentemot deras KH dunk. 

 

I min tabell har jag kompenserat för koncentration o volym o fått ett sorts jämförpris. 

 

Till sist, innehållet är ju snarlikt, så det som får mig att välja är pris, praktisk lösning (dvs vilken koncentration, balanserat, antal pumpar).

 

Personligen kör  jag triton sen en tid, då  jag upptäckt en felaktig batch från dom (50% för lite KH i KH dunkarna), så jag fick 2 set med 4*4 liter som tack för hjälpen. När dom är slut så får vi se vad det blir. 

 

 

 

/Jonas

 

 

Skärmavbild 2022-08-10 kl. 08.25.29.png

  • Gilla 1
  • Tack 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, nike83 skrev:

Snyggt!

 

Jag kör vidare på Core7. 

 

Helt otroligt att de erkände att de hade fel (brukar inte vara tyskarnas "paradgren"). Hur gjorde du? 

 

Jag tjatade. Till slut svarade ehsan själv. Dom bad om ett prov. Jag skickade in det i steril burk. Dom svarade att innehållet var 50% av tilltänkt. Dock erkände dom inte att det var ett batchfel utan insinuerade att butik hade öppnat o spätt blandningen. Dom ville se om korkarna var obrutna. Det var dom såklart för jag hade ju öppnat dom. 
 

 

  • Haha 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@jonasroman

 

Tack för läsning! 

du skriver att du gjort en triton 3.5 och spätt ut 3a3b till halva styrkan men dubbel dosering 

blir det samma om man nu blandat *7 3a3b som man kan (för att köra 3 kanaler) och spär ut den lösning till *3.5 blir det samma då

så mina 38ml idag blir 76ml med den utspädda?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, wrang said:

@jonasroman

 

Tack för läsning! 

du skriver att du gjort en triton 3.5 och spätt ut 3a3b till halva styrkan men dubbel dosering 

blir det samma om man nu blandat *7 3a3b som man kan (för att köra 3 kanaler) och spär ut den lösning till *3.5 blir det samma då

så mina 38ml idag blir 76ml med den utspädda?

 

Har du blandat 3a och 3b med varandra så är de redan Core3,5, du behöver inte späda dem ytterligare. 1 och 2 måste dock spädas med RO-vatten tills volymen har dubblerats om du vill att de också ska vara Core3,5 så att du doserar lika mycket från alla behållare.

 

Kör du idag fyra behållare outspädd Core7 och väljer att blanda och späda enligt ovan så måste du dubblera doserna du doserar idag.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

49 minuter sedan, PerS skrev:

Har du blandat 3a och 3b med varandra så är de redan Core3,5, du behöver inte späda dem ytterligare. 1 och 2 måste dock spädas med RO-vatten tills volymen har dubblerats om du vill att de också ska vara Core3,5 så att du doserar lika mycket från alla behållare.

 

Kör du idag fyra behållare outspädd Core7 och väljer att blanda och späda enligt ovan så måste du dubblera doserna du doserar idag.


tack då vart det rätt som jag redan gör 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...