Gå till innehåll

”All in one” och andra komb prep som ger Ca och KH i samma lösning


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Det är omöjligt att tillverka en lösningen som innehåller både Ca och karbonater i samma. Det blir en fällning med CaCO3. Det är därför alla  doseringsrecept innehåller MINST 2 flaskor, en med Kalciumklorid, och en med karbonater.

 

SÅ, hur fungerar då tex Saliferts All in ONE, och andra sådana prep med Ca o ”KH” i samma flaska. JO, dom använder sig av Calciumacetat. 

Acetat är en organisk kolkälla och så länge den är bunden till Calcium i form av saltet Calciumacetat, så finns där ingen ”KH” del eller ”karbonat” del, så därför löser sig saltet i vattnet utan att det blir en fällning. 

Men det finns en baksida, det bildas på köpet en kolkälla, nämligen ättika. Den maximala koncentration som går att göra en sk All in one lösning är cirka 3 ggr en vanlig Balling, baserat på Ca-acetatens löslighet i vatten. 

 

Detta sker när man löser upp Calciumacetat i vatten, och är alltså det som sker i akvariet när du doserar detta:

 

Ca(CH3COO)2(aq) + 2H2O(l) → Ca(OH)2(s) + 2CH3COOH(aq) 
 
Alltså fria Kalciumjoner, fria hydroxidjoner och fri ättika. Det är hydroxidjonerna som står för den bildade alkaliniteten. 
Detta är alltså precis samma egentligen som det gamla kalkvattnet, vars löslighet man kunde öka med hjälpa av att dosera ättika.
Så kalkvatten + ättika = all in one 
 
Jag tror även att AF essentials PRO innehåller i alla fall delvis calciumacetat. 
 
Nackdelen som jag ser det är att man får en ofrivillig dosering av kolkälla (ättika).  Fördelen är att det krävs bara en pump och sannolikt är ganska kostnadseffektivt. 
 
 
/Jonas
 
 
 
Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • jonasroman changed the title to ”All in one” och andra komb prep som ger Ca och KH i samma lösning

Jag har använt Carbo-Calcium sedan oktober 2020. Det är fruktansvärt bekvämt, jag behöver bara blanda en stamlösning varannan månad och sedan hälla i lite av denna i ATO-behållaren varje gång jag fyller på med sötvatten. Utan att ha gjort några exakta mätningar så verkar det även betydligt mer effektivt än kalkvatten+ättika, iofs i ett kar utan stenkoraller. När jag tidigare doserade kalkvatten+ättika hade jag dessutom ofta olika konstiga algproblem, t ex trådalger på bottensanden, vilka försvann kort efter att jag gick över till Carbo-Calcium.

Däremot brukade jag av lathet basera doseringen enbart på akvarievattnets alkalinitet, men det verkar inte vara en god idé med Carbo-Calcium: när jag för ett par månader sedan testade Ca såg jag att kalkhalten stigit till över 580ppm Ca (med 9,3 dKH alk)! Efter det har jag gjort ett uppehåll i doseringen, och Ca har långsamt sjunkit (uppmätt alk har samtidigt sjunkit snabbare). Kanske Randy Holmes-Farley har förklaringen här:

"If the conversion is slow then acetate can build up in the tank (not itself a significant concern except perhaps at very high levels where it might confound an alkalinity test).

Overdosing is not expected to be an unusual problem, but if one makes significant additions in this fashion, the alkalinity will take time to show up completely in the tank because the acetate takes time to be metabolized. Consequently, I’d wait a day after adding it to measure alkalinity. Calcium measurement won’t be similarly impacted."

https://www.reef2reef.com/threads/carbocalcium-question.188449/

--Menar Randy att Ca blir tillgänglig för korallerna snabbare än alk (och hur går det isf till?), eller bara att alk-testerna inte visar verklig alk i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, jonasroman skrev:

Det är omöjligt att tillverka en lösningen som innehåller både Ca och karbonater i samma. Det blir en fällning med CaCO3. Det är därför alla  doseringsrecept innehåller MINST 2 flaskor, en med Kalciumklorid, och en med karbonater.

 

SÅ, hur fungerar då tex Saliferts All in ONE, och andra sådana prep med Ca o ”KH” i samma flaska. JO, dom använder sig av Calciumacetat. 

Acetat är en organisk kolkälla och så länge den är bunden till Calcium i form av saltet Calciumacetat, så finns där ingen ”KH” del eller ”karbonat” del, så därför löser sig saltet i vattnet utan att det blir en fällning. 

Men det finns en baksida, det bildas på köpet en kolkälla, nämligen ättika. Den maximala koncentration som går att göra en sk All in one lösning är cirka 3 ggr en vanlig Balling,

 
Jag tror även att AF essentials PRO innehåller i alla fall delvis calciumacetat. 
 
 
 
 

 

 

 

AF essentials PRO = ATI ?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Christian J skrev:

Jag har använt Carbo-Calcium sedan oktober 2020. Det är fruktansvärt bekvämt, jag behöver bara blanda en stamlösning varannan månad och sedan hälla i lite av denna i ATO-behållaren varje gång jag fyller på med sötvatten. Utan att ha gjort några exakta mätningar så verkar det även betydligt mer effektivt än kalkvatten+ättika, iofs i ett kar utan stenkoraller. När jag tidigare doserade kalkvatten+ättika hade jag dessutom ofta olika konstiga algproblem, t ex trådalger på bottensanden, vilka försvann kort efter att jag gick över till Carbo-Calcium.

Däremot brukade jag av lathet basera doseringen enbart på akvarievattnets alkalinitet, men det verkar inte vara en god idé med Carbo-Calcium: när jag för ett par månader sedan testade Ca såg jag att kalkhalten stigit till över 580ppm Ca (med 9,3 dKH alk)! Efter det har jag gjort ett uppehåll i doseringen, och Ca har långsamt sjunkit (uppmätt alk har samtidigt sjunkit snabbare). Kanske Randy Holmes-Farley har förklaringen här:

"If the conversion is slow then acetate can build up in the tank (not itself a significant concern except perhaps at very high levels where it might confound an alkalinity test).

Overdosing is not expected to be an unusual problem, but if one makes significant additions in this fashion, the alkalinity will take time to show up completely in the tank because the acetate takes time to be metabolized. Consequently, I’d wait a day after adding it to measure alkalinity. Calcium measurement won’t be similarly impacted."

https://www.reef2reef.com/threads/carbocalcium-question.188449/

--Menar Randy att Ca blir tillgänglig för korallerna snabbare än alk (och hur går det isf till?), eller bara att alk-testerna inte visar verklig alk i karet?

Jag förstår inte vad han menar. Ca acetat ger vid upplösning o vatten direkt ifrån sig Ca jonen samt bildar 2 OH joner dvs man borde får en motsvarande alkalinitet direkt. 
 

Kolkälla är en bieffekt o står inte för denna alk höjning. 
 

Däremot så kommer eventuellt kolkällan dvs den bildade ättiksyran, på lång sikt höja kh lite då kolkälla överhuvudtaget kan göra det genom att befrämja denitrifikation. 
 

ett problem till med all in one är det du beskriver. Får du obalans mellan kh o Ca kan du ej lösa det då allt går på samma pump o är balanserat. 
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Alexraptor said:

Finns ju också Tropic Marin All-For-Reef, vilket kör Kalciumformiat istället för acetat, dock har jag inte riktigt koll på de resulterande kemiska föreningarna där.

Det verkar stämma. Ur hästens egen mun:

"All-For-Reef is NOT calcium acetate! And it should NOT be confused with it. The oxygen consumption related to calcium acetate usage, can prove to be problematic under many dosing conditions. All-For-Reef is based in calcium formate which does NOT have that issue."
https://www.reef2reef.com/threads/using-all-for-reef-all-in-one.783569/#post-8401105 

Undras om Carbo-Calcium också är formiat-baserad? Den här trådtiteln påstår det: Carbocalcium (calcium formate) and oxygen

 

 

12 minutes ago, jonasroman said:

Kalciumformiat?

Svenska för calcium formate tror jag: https://sv.wikipedia.org/wiki/Formiat

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...