Gå till innehåll

Vågar man skaffa Zoanthus i akvariet


wrang

Rekommenderade inlägg

Ok Ted, jag blev lite orolig att det tillkommit nya rön, att skallpell snitt från kirurger är svårläkta har jag upplevt av egen erfarenhet.

Giftighet hos våra kar-innevånare har ju varit uppe tidigare och ska inte nonchaleras, däremot tror jag att giftet hos många avtar med tiden i akvarium, i varje fall gällande dom som får sin giftighet från födan, alger och cyanobakterierer etc.

Men man kanske kan använda det gamla präglings-uttrycket: Tvätta alltid händerna efter toalett&akvariebesök!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite ytterligare info

Palytoxin was first isolated from the soft coral Palythoa toxica. Several species of Palythoa are used in aquariums, but do not produce the toxin. Originally, it was only found in a single tidal pool on the island of Maui in Hawaii and native Hawaiians used to coat spear points with a red seaweed from the pool. Toxin-containing corals appear to be randomly and sparingly distributed throughout the South Pacific and there is now a school of thought that suggests that the coral is simply concentrating the toxin made by a dinoflagellate (a small single-celled organism) called Ostreopis siamensis.

Se denna länk: http://www.cbwinfo.com/Biological/Toxins/Palytoxin.html#0005

Botulinus toxin is the most poisonous substance known and the microorganism that manufactures it is relatively easy to isolate from nature and to culture. The only problem is making sure that oxygen is excluded from cultures. Despite its large size, the toxin molecule is stable enough to be dispersed as an aerosol.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående att jag skrev att Zebrasoma har ett cryptotoxidt gift så kan jag tillägga för den som har för vana att äta sina akvariefiskar att den även på vissa platser har ichthyotoxism alltså gift i sej den och flera andra kirurger har visat sej innehålla Ciguatera. Att tänka på med giftiga djur i kar är att marina djur är väldigt svåra att bestämma hur giftiga de är efter som de är väldigt individuellt hur giftig den är inte bara art från art utan även djur från djur alltså.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...