Gå till innehåll

Hur använder man slangklämmor av plast?


Christian J

Rekommenderade inlägg

https://www.shop-meeresaquaristik.de/Hoses-and-Accessories/Hose-Accessories/Hose-clamp-made-of-plastic-20-23-mm-for-16er-pipe::18249.html

Finns det något speciellt knep för att använda plastslangkämmor av ovanstående design? Speciellt de mindre är otroligt tröga att klämma ihop, i en del fall går det inte ens med en tving. Och hur gör man för att öppna dem igen? "Can be reopened by sliding sideways" står det på sidan i länken, men det går väl inte om diametern är liten eller om de sitter hårt runt en slang?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Polygrip för att klämma ihop de. Att öppna de kan vara besvärlig, speciellt de små. Jag använder oftast en tång för att få isär de. Man drar de åt sidan. Får man de att börja släppa så brukar det gå använda fingrarna sedan.

 

Desto mer man behöver använda verktyg på de desto kortare livslängd får de. Så de är inga produkter som det går återanvända oändligt antal gånger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, Kjelle said:

Prova med hjälp av en liten skruvmejsel.

Hur då?

 

18 minutes ago, mikoto said:

Att öppna de kan vara besvärlig, speciellt de små. Jag använder oftast en tång för att få isär de. Man drar de åt sidan. Får man de att börja släppa så brukar det gå använda fingrarna sedan.

Det låter inte som något man vill göra i sumpen, om/när man slinter med tången...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det är nog döfött att göra det under vatten. Jag tar alltid upp pumparna om det är små klämmor. Klämmor för 25mm slang och uppåt är lätta dock, de behöver man sällan tång till. 8mm klämmorna kan sitta så tajt att jag övervägt att klippa sönder de...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...