Gå till innehåll

Sjuk anthias


Karin W

Rekommenderade inlägg

Hej, jag har en fisk som har varit sjuk en längre tid. Det är alltid svårt att veta hur jag ska agera. Först låg hon gömd i ett par, tre veckor, men sedan några dagar ligger hon längs framkanten. Hon har varit jättefin ända tills hon började bli sjuk men nu börjar hon se riktigt mager ut.

 

Hur gör ni när en fisk blir sjuk? Jag hade hoppats att hon skulle pigga på sig, men nu har det gått så lång tid att jag börjar ge upp. Jag funderar på om hon har kommit fram för att hon ska få hjälp?

 

Vad göra? Känner mig alltid ledsen när fiskarna blir sjuka... 😥

IMG_2651.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 hours ago, Jois said:

Alltid lurigt. 

 

Att addera Metronidazole i maten är en metod för att ta död på den ev interna parasiten. 

 

Är det intern mask kan Praziquantel fungera. 

 

 

Tack Johan, hur får man tag på dessa läkemedel? I alla fall Metronidazole verkar vara receptbelagt. Kan man få det utskrivet genom att kontakta veterinär, eller hur gör man lättast? Tror de på en om man berättar om en fisk??? 😳

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, Karin W skrev:

Tack Johan, hur får man tag på dessa läkemedel? I alla fall Metronidazole verkar vara receptbelagt. Kan man få det utskrivet genom att kontakta veterinär, eller hur gör man lättast? Tror de på en om man berättar om en fisk??? 😳

 

Shoppar på amazon.com eller eBay. 

Det finns dock alltid en risk att varorna inte kommer fram - tullen. 

 

Hur länge har du haft fisken innan du upptäckte att den inte äter? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 hours ago, Jois said:

Shoppar på amazon.com eller eBay. 

Det finns dock alltid en risk att varorna inte kommer fram - tullen. 

 

Hur länge har du haft fisken innan du upptäckte att den inte äter? 

Runt ett år. Den har mått utmärkt och varit "alfahona" och stått närmast hannen. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , Karin W skrev:

Runt ett år. Den har mått utmärkt och varit "alfahona" och stått närmast hannen. 

 

Ok. Det finns även bakterieinfektioner som kan ge samma typ av symtom som för de andra åkommorna. 

(edit: metronidazolebehandling) 

 

 

 

Ändrat av Jois
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 8/23/2022 at 10:57 AM, Christian J said:

Bara en ren gissning: det skulle inte kunna bero på stress, pga konkurrens med hannen? Går hon fortfarande med de övriga fiskarna?

Hej Christian, förlåt sent svar. Hade missat. Nej hon har varit hannens favorit. Hon dog för ett par dagar sedan. Jag tror hon hade uppnått sin slutålder. De blir tydligen inte så gamla...

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...