Gå till innehåll

2 till 1 avrinning


Krezz

Rekommenderade inlägg

Nån som har erfarenheter av att ansluta ordinarie- och backup-avrinningen till en enda fast grövre dimension?

Typ 2 st 32 mm till en 40 mm (bara ett exempel)

 

Skall ha kar och sump i separata rum därav frågan

Ändrat av Krezz
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, stigigemla skrev:

Ja jag har gjort så. Men eftersom rör växer igen går det att lossa röret i båda ändarna och bära bort det för rengörning eller utbyte.

Blir det inte svårare att ställa in och få flödet ner tyst med ett gemensamt rör? 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ingen flödesexpert men borde det inte vara en funktion av tvärsnittet av de två rören kontra det gemensamma röret?

2st πr2(liten)<1st πr2(stor)

2st 25mm rör => 2x3,14x12,52= 981,25mm2

1st 40mm gemensamt rör=> 1x3,14x202=1256mm2

981,25<1256

Mao så borde två enskilda 25mm rör kunna kombineras in i ett 40mm rör. Eller tänker jag fel här?! Det finns säkert faktorer som intern vattendynamik m.m. samt dragg mot röret som påverkar men jag antar att detta inte påverkar slutsatsen. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, stigigemla skrev:

Ja jag har gjort så. Men eftersom rör växer igen går det att lossa röret i båda ändarna och bära bort det för rengörning eller utbyte.

 

Har du ett eller två hål borrade i akvariet? Gissar på två? Så att du kan ha kranen för det ena röret utanför akvariet. Har du fått avrinningen och röret tyst? Ser lite olika utmaningar när jag vänder på idéerna i huvudet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur många rör har du från början, och vad har du för metod att få flödet tyst? (Är ljudnivå en faktor du bryr dig om eller får lösningen låta som en ständigt spolande toalett?) ...om du bara har 2st och vill köra tyst så har du ju inget backuprör utan bara ett hävert-rör och ett strilrör. (Om man kör bean-animal varianten på sina rör så är ju backup-röret ett tredje rör, de två första används för att få ett tyst flöde). Om du har två rör men kopplar ihop hävert-röret med strilröret, kommer du verkligen kunna justera flödet så att det blir tyst? Jag ser inte hur du skulle kunna göra så utan att det blir en massa bubblor och oljud i det gemensamma röret.

Ändrat av petnym
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , petnym skrev:

Hur många rör har du från början, och vad har du för metod att få flödet tyst? (Är ljudnivå en faktor du bryr dig om eller får lösningen låta som en ständigt spolande toalett?) ...om du bara har 2st och vill köra tyst så har du ju inget backuprör utan bara ett hävert-rör och ett strilrör. (Om man kör bean-animal varianten på sina rör så är ju backup-röret ett tredje rör, de två första används för att få ett tyst flöde). Om du har två rör men kopplar ihop hävert-röret med strilröret, kommer du verkligen kunna justera flödet så att det blir tyst? Jag ser inte hur du skulle kunna göra så utan att det blir en massa bubblor och oljud i det gemensamma röret.

Det är 2 rör och då förmodligen konfigurerat på de sött som du säger (har inte fått hem karet än) och jag kastar nog idén med 2 till 1 överbord och kör med  2 avlopp och 1 retur. Skall ju ta ut rören omedelbart bakom karet och in i ett angränsande rum istället för att använda sump under karet så jag antar att grundsetupen inte blir så värst mycket påverkad så att ljudnivån höjs eller blir störande, vi får se eller snarare höra hur det blir! 🙂

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, MichaelE skrev:

Det är inte en jättebra idé att göra så ur säkerhetsperspektiv. Vitsen med två rör ner är att det ena ska kunna hantera flödet om ett av dem sätter igen. 
Här bygger du mao in en rejäl riskfaktor.

Som Michael skriver så har man två rör för att 1) minska risken för översvämning och 2) för att kunna minska ljudnivån från karet. Är det dock så att du inte vill ha två rör så kan du använda en Y koppling alt kan du ju plugga ett av hålen och inte använda det. Jag skulle dock använda det då det skapar en extra trygghet mot snäckor m.m. och kostnaden för lite extra pvc rör är försumbar i sammanhanget. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är 2 hål borrade i akvariets gavel. Det ena är ljuddämpat ytavlopp med mycket lågt flöde och det andra sitter lite längre ned med kran för att reglera flödet i ytavloppet.

Det är inte så mycket vatten i sumpen att akvariet kan överfyllas och karet överfyller inte heller sumpen vid strömavbrott.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...