Gå till innehåll

Aggressiv clarks clown


Garkelly

Rekommenderade inlägg

Jag har ett RSR200xl med 3 fiskar. 2 clowns och en zebrasoma xanthurum. Jag släppte in ett bengai cardinal förra veckan och inom 24 var den döda pga att den hade blivit attackerade så mycket. Jag vill gärna ha ett par fiskar till men vill inte har samma problem igen. 

Jag skulle behöva lite råd på vilka fiskar klara sig bättre? Jag har funderat på en sixline eller royal gamma? Kan det funkar?

Karet har varit igång sen maj...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Både clownfiskar och den kirurgfisk som du har i karet kan vara rätt territoriella vilket kan göra det svårt att släppa i mer fiskar i karet. Du kommer troligen att behöva sätta i fiskar med liknande robusthet för att de ska klara av att hålla emot dessa fiskar. Med det sagt så är det alltid lite stressfullt att släppa i nya fiskar i ett etablerat kar. Jag skulle råda dig till att tänka på storlek och form på fiskarna då detta kan minska stressen för fiskarna. Generellt så har man en bättre chans om den nya fisken är lite större än de existerande, det kan också vara bra att se till att mata en del så att fiskarna känner att de inte behöver försvara maten. En annan metod är att man rör om lite i karet/flyttar om lite stenar så att de behöver hitta nya hem vilket tar bort fokus från den nya. Man kan testa att sätta upp speglar mot karet så att de "krigar" med sina artvänner.

 

Det som jag dock haft bäst framgång med är att använda en acklimatiseringsbox där den nya fisken får gå två-tre veckor. Detta medför att fiskarna får "lära känna varandra" både genom att de ser varandra och känner doften av varandra. Jag brukar också lägga till en extra fodertillfälle per dag (se till att ditt filter klarar av detta utan att NO3 och PO4 ökar allt för mycket). 

 

När det kommer till ditt förslag om en sixline gylta så är dessa rätt robusta. De är dock riktiga r*vhål och de två jag har haft har varit mer problem än de varit värda. Den jag har nu är dock omöjlig att få ur karet och det handlar om att hantera den mer än något annat. Den har t.o.m. dödat en kirurg och en filfisk. Jag skulle därför vänta med denna så att den är den sista fisken du släpper i. Givet hur stort kar du har så skulle jag titta på revabborar https://www.liveaquaria.com/category/38/dottybacks?c=15+38&r= och frökenfiskar https://www.liveaquaria.com/category/28/damselfish?c=15+28&r= lycka till och välkommen till denna underbara hobby!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...