Gå till innehåll

Avmaskning


Rekommenderade inlägg

Jag har precis införskaffat ett par blå leopardwrassar och har läst att det rekomenderas att man avmaskar internt. I usa verkar man använda metroplex men vad finns det man kan använda här i sverige? Jag brukar använda esha gdex (praziquantel) för externa maskar men vet inte hur bra det funkar för interna maskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

26 minuter sedan, Thomas Salt skrev:

Pråte med butikken du har köpt dom, har för mig at visse avmasker och har karantän på alle fisk innan dom kommer til salu. 

Tyvärr så är inte butikernas karantän att likställa med det protokoll som vi använder med koppar, Praziquantel och Metronidazole. 

Och utan att exakt veta hur butikerna gör, så räcker inte tiden om två veckor och ett uv mot tex uronema eller interna parasiter. (inte heller mot Cryptocaryon och Velvet) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har precis införskaffat ett par blå leopardwrassar och har läst att det rekomenderas att man avmaskar internt. I usa verkar man använda metroplex men vad finns det man kan använda här i sverige? Jag brukar använda esha gdex (praziquantel) för externa maskar men vet inte hur bra det funkar för interna maskar

Snälla du, jag tror du dödar mer fisk med dina metoder än utan. Wrassar är hårdföra och drabbas nog mindre än genomsnittet av fisk från åkommor om den var ok när du köpte den.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 minutes ago, Kjelle said:


Snälla du, jag tror du dödar mer fisk med dina metoder än utan. Wrassar är hårdföra och drabbas nog mindre än genomsnittet av fisk från åkommor om den var ok när du köpte den.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Så kan det vara. Jag vet att du nämt det här förut och att du verkar vara emot karantän. Jag vet också att du har mycket mer erfarenhet än mig. Det enda jag kan göra är att försöka se vad som är best practise och det är många andra som jag litar på som just fisksjukdomsexperter som har sagt att för just leopardwrassar så är det mycket vanligt med interna parasiter som gör att de långsamt svälter ihjäl.

Vill du övertyga mig om motsatsen har du lite uppförsbacke.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så kan det vara. Jag vet att du nämt det här förut och att du verkar vara emot karantän.



Jag är inte emot karantän men föredrar en mer naturlig karantän över tid. Detta då fiskar lätt blir mer stressade i tomma akvarier om de går ensamma där. Många gyltor kräver dessutom en sandbotten så de kan gräva ner sig om natten vilket också skyddar dem mot parasiter. Detta kräver då ett tjockare sandlager för deras välbefinnande. Vissa arter kan också kräva en föda som vi inte kan tillgodose dem med i våra akvarier.
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Missade denna tråd helt. vill inte vara en party Popper men...  Skulle absolut undvika metronidazol. Det finns en anledning till att det är olagligt att sälja i eu och att det egentligen inte ska släppas genom tullen. Det är ett antibiotika som dessutom har en del negativa hälsoeffekter på människor. Jag tycker generellt inte att vi ska slaska med detta inom hobbyn, det leder till dåliga effekter precis som all annan överdriven antibiotikaanvändning och riskerar att ge hobbyn dåligt rykte. Helt ok när det behövs men att använda det i karantän där det i de flesta fall är onödigt skulle jag låta bli. Fiskarna är oftast inte sjuka med något som behandlas med detta och de flesta saker som det behandlar är inte lika smittsamt och allvarligt som de yttre parasiter vi behandlar.

 

Är dock helt för karantän. Föredrar personligen tank transfer med väteperoxidbad eller i vissa fall klorokin då många fiskar blir kraftigt påverkade av koppar även i lägsta terapeutiska dos.

 

Praziquantel går bra att behandla med även i foder. 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...