Gå till innehåll

UB 144 liter


ubjs

Rekommenderade inlägg

Gör ett försök att få ¨igång¨ mitt saltkar som minst sagt gått på sparlåga i ett par år.

Startade upp detta i december 2015 och försökte följa råden från Lasse.

Tyckte att allt rullade på hyfsat i några år men dom två senaste åren med Corona fick mig att tappa intresset en hel del.

 

Så nu behövs en uppryckning. För några veckor sedan fanns det tre fiskar i akvariet, två clowner och någon blennie, en eldräka och en del skivkoraller som överlevt.

Sedan dess har jag skaffat:

En ny sjöborre

2 pepparmintsräkor

15 eremiter/sniglar blandat.

4 koraller

Satt igång skummaren, Tunze 9004, som inte varit använd på några år!

Innerfilter har jag också och det har jag gjort rent ca en gång per vecka.

Jag tror att akvariet innerhåller ca 10 kg levande sten och dito sand.

 

Akvariet är också rikt på glasrosor och någon rödaktig beläggning på sand och rutor som snabbt växer till efter att jag tagit bort den.

Köpte något medel mot red cyano som kanske påverkade det hela något men det är långt ifrån borta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar nu på om jag ska fortsätta med uppryckningen i befintligt akvarium eller köpa ett nytt akvarium och starta om?

(limmet är lite skadat på några ställen, borde inte vara något stort problem, men ska jag starta om är priset lågt för ett så här litet akvarium jmf allt man stoppar i det).

 

Funderar på om det är ¨mission impossible¨ att få igång ett akvarium som gått ner sig?

 

Tacksam för råd från erfarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, där är ett problem som jag hoppas lösa idag, tänkte köpa nya test.

Mina tester är gamla, jag har testat med en fräsch sötvattensticka och fick 0, men jag vet inte om den stickan funkar i saltvatten?

 

Kan tillägga att senaste veckorna har jag bytt ca 8 liter med 2-3 dagars mellanrum, så jag vet inte hur mycket testerna ger. Borde väl lämna det utan vattenbyte i 7 dagar för att se om något ökar.

 

 

Ändrat av ubjs
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...