Gå till innehåll

OR20

Rekommenderade inlägg

31 minuter sedan, Christian J skrev:

Spelar livslängden roll om man bara tänkt koppla in batteriet inför (förhoppningsvis kortare) perioder med planerade strömavbrott, eller behöver batterierna vara konstant anslutna oavsett för att må bra?

 

Det låter rimligt.
 

Så pumpen skulle börja gå konstant, med en styrka motsvarande lite under 12V. Kan vara värt att testa i karet, så inte den konstanta vattenströmmen skadar något djur.
 

Jag är inte så insatt i batterier, de kan alltså leverera större delen av sin kapacitet med konstant spänning? Isf är det ju inget problem.

Vad gäller 12V vs 24V batterier, med samma VA-kapacitet borde kanske ett 12V räcka ungefär dubbelt så länge som ett 24V, eftersom pumpen går långsammare? Isf låter 12V som ett bättre val, vid ett strömavbrott vill man väl helst att pumpen kan fortsätta gå länge.

Man behöver inte ha det anslutet utan det är som vilket batteri som helst som kan ligga och vara oanslutet till laddaren. Min tanke är dock att man vet inte om det blir strömavbrott när man är på jobbet eller bara iväg några timmar och gör något så det är lika bra att ha den ansluten hela tiden. 

 

Din anke om att testa så att pumpen vid "basinställningen" inte sprutar för mycket kan vara klokt. Det är ju som sagt inte bra om en pump skjuter vatten på en korall för hårt i 4-8h. Om man har Tunze pumpar så kan man genom att byta fronten skapa ett bredare flöde som också är lite mjukare. T.ex. 6095 wide fronten passar på 6055 kroppen och 6255 fronten passar på 6105 kroppen. Ett litet diy tips ;)

 

Batteriet med en BMS körs så att man använder spänningen rätt och inte går under vad som skadar batteriet. Jag är inte helt med på din fråga men jag valte 12V då jag tänker att ha lite lägre flöde är ok undeer en period och det viktiga är att det rörs om lite inte att man vidmakthåller samma flöde som när man har ström i huset. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

39 minuter sedan, Christian J skrev:

Jag hade inte hört talas om LifePO4 förut, utan funderade på ett gelbatteri i stil med dessa: https://www.biltema.se/bil---mc/fordonsbatterier/mc-batterier/gel-batterier/ frågan är om gel är så säkra som utlovas vad gäller t ex syraläckage eller gasångor?

Som jag uppfattade det så hade dessa risken att om de blir punkterade så utvecklas det värme och de kan börja brinna. Detta var baserat på tester jag sett på youtube där man stuckit hål på dem. Sedan tror jag inte att Li GEL batterierna har ett BMS vilket gör att man måste köpa till det för att inte komma under min laddningen. Som sagt bara vad jag hört så ta det för vad det är värt. Man kan säkert kolla med Biltema vad de säger. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stort tack till alla som ställer frågor och kommer med inspel! Det är så mycket roligare att skriva ner analyserna, tankarna och produktutvärderingarna om man ser att någon faktiskt läser dem och kanske till och med bidrar med lite andra tankar och förslag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 hours ago, OR20 said:

Sedan tror jag inte att Li GEL batterierna har ett BMS vilket gör att man måste köpa till det för att inte komma under min laddningen. Som sagt bara vad jag hört så ta det för vad det är värt. Man kan säkert kolla med Biltema vad de säger. 

De jag länkade till verkar vara bly gel enligt databladen. Är dessa laddare samma som  BMS, eller är det senare något mer avancerat? https://www.biltema.se/bil---mc/fordonsbatterier/batteriladdare/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Christian J skrev:

De jag länkade till verkar vara bly gel enligt databladen. Är dessa laddare samma som  BMS, eller är det senare något mer avancerat? https://www.biltema.se/bil---mc/fordonsbatterier/batteriladdare/

Nej BMS är ett batteri styrsystem som håller koll på att batteriet inte laddas ut för lång så att det inte går att ladda upp igen alt att man tappar spänning vid ändarna. Det du länkat till tror jag är laddare och om du tänker dig att använda en tunze safety connector så behövs inte en sådan. Laddningen sker genom det vanliga nätaggregatet som du fick med pumpen. Mao tunze SC är bara en sak du sätter i mellan nätaggregatet och pumpen så att du automatiskt kan ladda och dra ström från ett batteri. Så länge som det är ett 12v batteri så funkar det och jag tror nog att det går att använda ett icke uppladdningsbart batteri också om man vill. Det borde gå kan jag tycka. Jag ska fråga Tunze!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 timmar sedan, Christian J skrev:

De jag länkade till verkar vara bly gel enligt databladen. Är dessa laddare samma som  BMS, eller är det senare något mer avancerat? https://www.biltema.se/bil---mc/fordonsbatterier/batteriladdare/

Hej @Christian J, jag fått erkänna att jag hade fel här. Efter att ha pratat med Tunze idag så visade det sig att deras Safety Connector inte laddar batteriet automatiskt utan man måste ha en "trickel" laddare kopplad. Detta borde dock inte bara  något problem då man säkert kan ta t.ex. en av de som du länkade till och kapa kablarna så att man kan stoppa in dem i den kabelbox (ild 3 i en av mina tidigare posts) som Tunze safety connector kommer med. Vill man vara äventyrlig så kan man till och med sätta dit en solcell som laddar batteriet. Jag får se vad jag gör men det blir nog en billig laddare som den du hittade på Biltema som jag använder. Tack för att du ställde frågan annars hade jag missat att rätta till detta!

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

11 hours ago, OR20 said:

Nej BMS är ett batteri styrsystem som håller koll på att batteriet inte laddas ut för lång så att det inte går att ladda upp igen alt att man tappar spänning vid ändarna.

Isf behövs väl inte BMS till blybatterier, som väl tål att laddas ur (t ex vid längre strömavbrott)? Och så länge elnätet fortfarande fungerar räcker väl en vanlig laddare för att hålla blybatteriet uppladdat (utan att överladdas)?

 

30 minutes ago, OR20 said:

Jag får se vad jag gör men det blir nog en billig laddare som den du hittade på Biltema som jag använder. Tack för att du ställde frågan annars hade jag missat att rätta till detta!

Menar du i tillägg till BMS:et? Kan inte ett BMS ladda upp LifePO4-batteriet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

46 minuter sedan, Christian J skrev:

 

Isf behövs väl inte BMS till blybatterier, som väl tål att laddas ur (t ex vid längre strömavbrott)? Och så länge elnätet fortfarande fungerar räcker väl en vanlig laddare för att hålla blybatteriet uppladdat (utan att överladdas)?

 

Menar du i tillägg till BMS:et? Kan inte ett BMS ladda upp LifePO4-batteriet?

Det borde fungera med ett blybatteri med en vanlig laddare precis som du skrev. Den bms som sitter i mina LiFePO4 batterier fungerar även med den laddare du länkade till. Den skyddar bara mot överladdning/urladdning och man måste sätta till en separat laddare.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 minuter sedan, stigigemla skrev:

Med tanke på hemförsäkringen bör du inte förvara bilbatteri i lägenheten.

Ett fritidsbatteri kanske är tillåtet  i och med att det är läcksäkert.

Bra poäng @stigigemla! Det är väl ytterligare en anledning att ha ett LiFePO4 batteri då dess risker är mycket mindre. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 hours ago, stigigemla said:

Med tanke på hemförsäkringen bör du inte förvara bilbatteri i lägenheten.

Ett fritidsbatteri kanske är tillåtet  i och med att det är läcksäkert.

Gjorde en snabbsökning men hittar inget om försäkringar och bilbatterier i hemmet. 😕  Biltemas gel-baserade batterier sägs iofs vara läcksäkra och kan monteras i 90 graders vinkel, medan deras kalcium/kalcium-baserade fritidsbatterier bara kan monteras i 45 graders vinkel.

 

Biltema har också ett LifePO4-batteri med Kapacitet 3,5 (20) Ah. Manualen skriver att "Ett litiumbatteri ger samma effekt som ett blybatteri med högre Ah eftersom energitätheten är högre. Siffran inom parentes anger Ah för motsvarande blybatteri." --siffran 20Ah låter iofs lite hög jämfört med deras övriga LifePO4-batterier, t ex detta med kapacitet 4,8 (10,0) Ah.

Ändrat av Christian J
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blev ett par A.Akallopisos från Kenya, en C.Acanthops också från Kenya, en A, Tomentosus och en liten sjöborre. Det följde med lite gröna Rhodactis på en av stenarna (kör bara levande) men jag väntar nog någon veckan innan jag stoppar i lite mer koraller. Det enda jag funderar på är några snäckor och en putsarräka förutom lite mer mjukkoraller.

 

Min Noopsyche ger et otroligt trevligt skimmer i karet och känns rätt dimensionerad för detta kar. Man kanske kunde fått på ett 60x60 kar men jag upplever inte att ”spillet över kanten” tyder på att man ska gå så mycket mer än 50x50 som yta. Bara en initial observation. Det skulle gå att lösa (då lampan har mer effekt) om  man fixa upp den högre men monteringsarmen som lampan kommer med har ingen mer höjd att gez

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nyare Tunze pumpar har en inbyggd kontrollenhet (7090.xxx) varit ifrån man kan styra frekvens, hastighet m.m. På cirkulationspumparna sitter en 7090.500 som kommer med tre vred "main power/pulse/pulse power) och där man genom en separat knapp kan väla pulse 2-10s, auto adj, wave ok samt external control. Utöver detta finns även en röd feed pause knapp. Det finns en sladd som går till själva pumpen, en som går till strömkällan och en öppning för extern anslutning. På de pumpar som går till skummare, alg reaktorer m.m. så är kontrollenheten lite enklare och det finns bara ett vred för kraft och en feed paus knapp.

 

Jag har alltid trott att man på samma sätt som med 7090.500 enheterna kunde ansluta de dc pumpar som går till skummare m.m. till en extern 0-10v styrenhet. Det gick dock upp för mig idag efter att ha skruvat isär kontrollenheten för min skummare att så inte är fallet. Jag hade nämligen tänkt styra min Tunze 9004 dc via min GHL profilux 3,1 och på så sätt gå ner lite i effekt och ljudnivå under natten. Bara som en lite headsup om någon annan tänkte styra en sådan skummare via en dator. Nu tror jag att lösningen blir att låta datorn stänga av den helt genom att slå av strömmen till det uttaget mellan 22-08. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag har precis kommit hem från en semester nere i Västafrika. Tyvärr blev det ingen dykning men trevligt morgondopp och frukost utomhus. Jag passade dock på att bryta mina egna regler innan jag åkte iväg då jag gjorde en storrengöring kvällen innan. Detta ledde till att jag kl3 på morgonen behövde stå och rengöra skummaren vars pump fått ett stopp mewd alger. Mao regler finns av en anledning.......

 

Men nu är vi tillbaka i Sverige och karen verkar ha klarat sig väldigt bra. Det är ju alltid lika spännande att lämna dem tycker jag. Det enda som dött var min filfisk som var i 140l karet. Vi får se om jag ersätter honom eller inte. Det känns alltid så fel att bara åka och köpa en ny fisk när en dör bara efter en kort period. Hur so mhelst så var det lite mindre saker som jag passade på att göra idag. Jag hade satt dit två nivå sensorer i karet för att kunna styara min ATO pump. Den ena var en optisk och den andra en mekanisk. Det visade sig dock att det inte gick att kombinera dessa via en splitter kabel till min GHL och jag har därför tagit bort den mekaniska för att ge den andra mer utrymme i sumpen. Är det någon som kunnat använda två olika typer av nivåsensorer som ansutits till samma ingång på en GHL Profikux? Mao en optisk och en mekanisk till t.ex. nivå port 1/2?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Då var det dags för det första riktiga steget bakåt i karet. Som en del av gruppen med fiskar så köpte jag för ett tag sedan två stycken skunk clownfiskar. Dessa var vildfångade och kom från Kenya. Hanen av dessa har dock under en tid varit lite konstig och vilat sig lite på dagarna. Han har dock ätit rejält och bråkat med honan som clownfiskar gör. I mitt jobb så är jag borta i veckorna och nu när jag kom tillbaka så hade båda clownfiskarna gått bort. Det måste ha skett i dag då de var intakta och fasta i kroppen. Dvärgkejsaren verkar må bra likväl som räkan och sjöborren. Jag valde dock att ta det säkra före det osäkra och gjorde ett 50% vattenbyte samt la i en påse med akut kol (inköpt på Ocean akvarium för just denna typ av händelse). i karet. Vi får se hur värdena ser ut imorgon annars så får det bli ett vattenbyte till. 

 

Ett tips som jag använde mig av för att få ner DkH i det nyblandade vattnet på samma nivå som i karet är att man kan använda saltsyra som tillsats. Själv använder jag Reef Crystals (12 DkH) som salt vilket funkar väl om man bara gör mindre byten men vid större så kan skillnaderna bli för stora. Då kan detta vara ett bra sätt att få värdena mer jämförbara.

 

Det är alltid tråkigt när fiskar eller djur dör och man undrar alltid vad man gjort för fel men det enda man kan göra är att förhoppningsvis analysera, lära av det och gå vidare. Jag får se vad det blir istället för dessa trevliga små clownfiskar i framtiden men det får nog vänta tills efter nyår så jag hinner tänka igenom detta. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon dag efter att clownfiskarna gick bort började dvärgkejsaren också bete sig konstigt och var mer uppe vid ytan och simmade i flödet när han inte var nere och gömde sig eller ville bli putsad av räkan. Då föll polletten ner att det troligen var flukes som var problemet….. jag försökte med medicinering och sötvattensdopp men tyvärr så gick även denna fisk bort. Jag får erkänna att det tog mig lite hårt då det är länge sedan  jag haft så många fiskar dö på kort tid, så jag körde ner mig i jobbet istället och försöker få igång intresset genom att fokusera på det stora karet där allt, ta i trä, ser bra ut. Jag tror att det får bli 4 veckor fisklöst i karet för att sedan se hur jag gör. Mao det kommer inte hända något med tråden tills dess.

  • Ledsen 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Uppdatering kring Noopsyche K7 v3 wifi

Lampan har nu varit igång i fyra månader och jag känner att det är dags att ge en första uppdatering kring hur den fungerat. Egentligen bör man vänta ca sex månader innan man utvärderar förändringar i ljus men givet att detta var ett nystartat kar så väljer jag att göra en första utvärdering lite tidigare. Lampan sitter kvar över karet jag har inte haft några tekniska problem med varken lampan eller nätaggregatet trots att det ligger inne i akvarieskåpet. Efter en kort inkörningsperiod på ca en månad valde jag att justera det spektrum jag hade och har sedan ca tre månader kört ett spektrum som är lite vitare med en mer violett upp- och nedtrappning enligt tabell 1 nedan.

 

Tabell 1 – Förändring av ljuskanalerna över dygnets timmar

image.png.f87d5db44007f1a25b357c82124282d8.png

 

Graf 1 - Graf av data i tabell 1

image.png.0a64d30601a150676352b83a6dd3f13f.png

 

Detta schema skapar ett spektrum som under middagstimmarna ligger mer i det kalla vita spektrumet med ett underliggande blått sken som bibehåller korallernas fluorescerande färger. En illustration av lampans spektrum finns nedan i graf 1. Denna är en simulering baserad på data från SPECTRA och utgår från inställningarna enligt tabell 1 och lampans LED sammansättning.

 

Graf 2 – Spektrum vid middag

image.png.b1de556ba758f1e1c4bdcc123eae90b8.png

 

Trots att spektrumgrafen visar ett högt fokus på ljus inom 400-500nm bandet så uppfattas ljuset inte som överhängande blått. Detta beror framförallt på att de violetta och blå kanalerna kompletterats med de vita samt till viss del röda och gröna kanalerna. Att Detta inte får ett större genomslag i grafens 500-650nm band beror till stor del på att de kalla vita LED:erna egentligen är blå LED som täkts med fosfor för att ge ett vitt ljus. De bibehåller dock en stark topp inom 450-470nm bandet. Detta skapar en missmatchning mellan vad vi ser och vad som faktiskt avges av LED:erna. När jag tittar på grafen nu ser jag att man eventuellt skulle kunna dra ner ytterligare på 450 och 470nm kanalerna för att på så sätt skapa en jämnare platå inom 400-500nm bandet. Jag får se om jag gör en sådan förändring om ett par månader. Jag vill dock ge korallerna tid att anpassa sig till detta spektrum och se hur de färgar ut. I dagsläget upplever jag att både de gröna , blå och orange fluorescerande färgerna kommer fram. 

 

Som tidigare nämnts så har Noopsyche lampan en stor ppfd potential och bör klara av att bibehålla tillväxten och färgen på vilka koraller som helst. Med de inställningar som jag valt uppnås en ppfd nivå som jag anser passar väl med de mjukkoraller som jag håller. Enligt bilden nedan har jag ca 200-250ppfd 30 cm ner i karet och ca 80-100ppfd på botten. En sak som förvånade mig när jag tog dessa mätningar var hur jämt ljuset när man höll sig på samma djup. I höjd med toppen av stenarna så fick jag ett värde på de tidigare nämnda 200-250ppfd oavsett om det var direkt under lampan eller mer ut mot glaset. Detta förvånade mig givet att lampan använder 90 graders linser vilket borde skapa en kon effekt. Min hypotes är att jag genom att montera lampan så högt som  möjligt, att karets ”yta” är lite mindre än vad lampan klarar och att ljuset speglar sig lite i glasrutorna och att lampan har två LED puckar/linser var ljus korsar varandra skapar en situation där ljuset spridits tillräckligt.

 

Jag passade också på att ta ett ”maxvärde” med den vita kanalen samt de i 400-500nm spannet satta till 100% medan den röda och gröna sattes till 10%. Detta resulterade i PAR värden på 500-550ppfd vid toppen av stenarna och 250-300ppfd nere på botten. Ljuset uppfattade jag som vitt/naturligt men med en bibehållen fluorescerande komponent. Om man kan leva med ett icke ”blått” ljus så borde man med detta kunna hålla vilka SPS:er som helst.

 

Bild 1 – PAR värden i karet

image.jpeg.e496a3070df59b8caad17d20744348d9.jpeg

 

En längtidsuppdatering kommer när jag kört lampan en längre tid men om någon skulle vilja testa ovan angivna inställningar så går detta enkelt att göra genom att använda denna QR kod.

image.jpeg.c99d01f55146a7966e9c1e8c2dc19a21.jpeg

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du är nöjd och att lamporna funkar bra, mina tuffar också på och jag är helnöjd än så länge, det enda som stör lite är att jag tycker dom låter väl mycket. Funderar på att öppna en och se om det går att montera en tystare fläkt. Jag fick också väldigt jämna mätningar över nästan hela botten. Ska testa lägga in dina värden och jämföra med min Seneye. Fick den nyss uppdaterad till V. 4.0.8 så nu ska den visa hyfsat rätt hoppas jag. V. 4.0.4 ger tydligen 1,9 gånger för höga mätvärden. 

Vad har du lampan på för höjd över vattenytan och hur djupt är akvariet?

Ändrat av Drake
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, Drake skrev:

Kul att du är nöjd och att lamporna funkar bra, mina tuffar också på och jag är helnöjd än så länge, det enda som stör lite är att jag tycker dom låter väl mycket. Funderar på att öppna en och se om det går att montera en tystare fläkt. Jag fick också väldigt jämna mätningar över nästan hela botten. Ska testa lägga in dina värden och jämföra med min Seneye. Fick den nyss uppdaterad till V. 4.0.8 så nu ska den visa hyfsat rätt hoppas jag. V. 4.0.4 ger tydligen 1,9 gånger för höga mätvärden. 

Vad har du lampan på för höjd över vattenytan och hur djupt är akvariet?

Hej, lamporna är 23cm över vattennivån i karet och jag har försökt att montera lampan direkt över mitten av visningsdelen. Visningsdelen av karet är en 50cm kub och stenarna går upp ca 20cm från botten.

 

Det var väldigt intressant att höra att Seneye har haft ett sådant stort fel inbyggt i sina värden! Jag finner dock detta lite konstigt då jag för ett par år sedan testade en Seneye mot en MQ510 och fick ungefär samma värden. Var det bara den firmware uppdateringen som skapade problem? Jag tänker att ett nästan dubbelt så högt värde borde vara anledning för att skicka tillbaka den om FW uppdateringen inre avhjälper detta. Värdena som jag angav var faktiskt tagna med en Seneye då min Apogee badade för något åt sedan. Fråga mig dock inte om fw eller version då jag bara använt den sedan inköp och inte gjort några uppgraderingar. Den är 2-3 år gammal om jag minns rätt. Ville testa NH4 testningen som den kan göra men det var händelselöst……mao väldigt svårt att få något värde alls i ett vanligt kar. Det kanske fungerar bättre i ett qt akvarium?!

 

Du nämnde fläktens ljudnivå. Jag kan hålla med om att den har en pitch som är lite annorlunda mot andra datorfläktar. Jag upplever den också som högre än t.ex. mina Mitras LX7206:or så det kanske inte är så dumt att byta ut den och se om det blir bättre. Jag störs dock inte av ljudet trots att den är i köket. Det kanske har att göra med att vid 50% så behövs inte en aktiv kylning i så stor utsträckning?! Om du gör en modifiering så vore det jätteintressant om du kunde ta decibel och temperatur värden på lampan innan och efter.  

Ändrat av OR20
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt uppgifter på r2r (tror jag det var) så är det främst 4.0.4 som har problem. 
Jag mailade supporten och sa att jag hade för höga värden och då erbjöd dom sig direkt att uppgradera den. Men vad vad vet har Seneye aldrig gått ut officiellt och erkänt att den versionen av fw är felaktig. Går inte att ladda ner 4.0.8 utan supporten måste göra den uppgraderingen. 

 

Sett den här förresten? https://beananimal.com/tools/noo-psyche-k7-profile-generator/

Ändrat av Drake
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 minuter sedan, Drake skrev:

Enligt uppgifter på r2r (tror jag det var) så är det främst 4.0.4 som har problem. 
Jag mailade supporten och sa att jag hade för höga värden och då erbjöd dom sig direkt att uppgradera den. Men vad vad vet har Seneye aldrig gått ut officiellt och erkänt att den versionen av fw är felaktig. Går inte att ladda ner 4.0.8 utan supporten måste göra den uppgraderingen. 

 

Sett den här förresten? https://beananimal.com/tools/noo-psyche-k7-profile-generator/

Intressant med en förenkling av ljusinställningarna. Det är för mig det enda som jag stör mig på med lampan (man måste ställa in kanalerna för varje timme). Det är i och för sig mycket bättre än med den gamla fjärrkontrollen men fortfarande ålderdomligt. Tack, det ska jag resta när jag ska göra om spektrumet om tre månader. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...