Gå till innehåll

Juwel Rio 240l + seachem tidal 75 & 110


SvenReefer

Rekommenderade inlägg

Hej! 

 

Jag har ett tomt juwel rio 240 liters som bara står. Jag tänkte köra med två påhängsfilter (Tidal 110 och en tidal 75) har drösvis filtervadd här hemma till mina sötvatten, som jag tänkte köra med även seachems Purigen. Någon här som har erfarenhet med att köra saltvatten med påhängsfilter? 

 

Har beställt juwels marine led-rör som jag ska byta mot dom nuvarande orginal rören. Jag tänkte köra 20kg arkas reefrock och komplettera med 4-5kg levande sten. Sanden har jag beställt från Drakfisken - Natural White Levande sand 9,07kg x 2. 

 

synpunkter? 😃

 

mvh // Sven - Grön inom saltvatten. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen skummare eller streampumpar?

 

Filtervadd behövs normalt inte till saltvatten, detritusen kan lika gärna sugas upp från botten i samband med vattenbyten (förutsatt att sanden inte är alltför fin kanske, då blir det svårare att separera sand och detritus i hävertslangen). Purigen låter som om det har samma effekt som levande sten och den allmänna bakteriefloran i ett saltvattenskar, så det kanske varken gör skada eller nytta?

 

Hur många watt är Juwels marine LED-rör på sammanlagt? Belysning har främst betydelse för koralldjur; för fiskar, kräftdjur och tagghudingar spelar det inte lika stor roll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Christian J skrev:

Ingen skummare eller streampumpar?

 

Filtervadd behövs normalt inte till saltvatten, detritusen kan lika gärna sugas upp från botten i samband med vattenbyten (förutsatt att sanden inte är alltför fin kanske, då blir det svårare att separera sand och detritus i hävertslangen). Purigen låter som om det har samma effekt som levande sten och den allmänna bakteriefloran i ett saltvattenskar, så det kanske varken gör skada eller nytta?

 

Hur många watt är Juwels marine LED-rör på sammanlagt? Belysning har främst betydelse för koralldjur; för fiskar, kräftdjur och tagghudingar spelar det inte lika stor roll.

 

Jag tänkte vänta med en skummare så länge. Jag har en streampump sen tidigare som jag tänkte använda, möjligt att jag skaffar mig en till. lysrören ligger på  2 x 21w. Jag hade tänkt köra lätta koraller - mjuka osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 hours ago, Oscarhaglund said:

Jag skulle säga att filtervadd är ett bra alternativ till filtersockor vilket är ganska flitigt använt. Klart det inte behövs men det är ju mycket som inte behövs men som ändå är bra

I det här fallet kommer filtret även stå för "surface skimming", så det kan ha flera fördelar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du kvar juwelfiltret? Annars är det i min mening ett fungerande filter även till saltvatten. Jag har kört ett Juwel lido120 i 5år utan skummare och med juwelfiltret.

Förutom det och något som jag absolut tycker du ska skaffa är nån form av streamer. Jag föredrar någon som man kan styra, så du kan få lite olika vågmönster i karet. 

Alternativt två mindre som kan gå mot varandra. Vet inte om påhängsfiltrerna hjälper til tillräckligt med flödet i karet annars.

 

Jag har kört på juwels t5 ramp där jag haft lysrör som jag köpt på akvarielagret. Dyra som stryk, men riktigt bra ljus. glömt vad märket är, men de har 60/40 blått ljus. Så

det är lite som att blanda juwels marina vita med deras blåa rör. 

 

Förutom det så byggde jag en mini blåljusramp av en cpu-kylare och 3st blå 3w led-dioder. Alltid kul att kunna se karet både i vitt dagsljus och riktigt blått ljus till kvällen. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 timmar sedan, Qurex skrev:

Har du kvar juwelfiltret? Annars är det i min mening ett fungerande filter även till saltvatten. Jag har kört ett Juwel lido120 i 5år utan skummare och med juwelfiltret.

Förutom det och något som jag absolut tycker du ska skaffa är nån form av streamer. Jag föredrar någon som man kan styra, så du kan få lite olika vågmönster i karet. 

Alternativt två mindre som kan gå mot varandra. Vet inte om påhängsfiltrerna hjälper til tillräckligt med flödet i karet annars.

 

Jag har kört på juwels t5 ramp där jag haft lysrör som jag köpt på akvarielagret. Dyra som stryk, men riktigt bra ljus. glömt vad märket är, men de har 60/40 blått ljus. Så

det är lite som att blanda juwels marina vita med deras blåa rör. 

 

Förutom det så byggde jag en mini blåljusramp av en cpu-kylare och 3st blå 3w led-dioder. Alltid kul att kunna se karet både i vitt dagsljus och riktigt blått ljus till kvällen. 

 

Nej, jag har kört ett ytterfilter innan när det var ett sötvatten. 

 

Jag har en enkel streampump här hemma liggandes, men ska nog införskaffa en som man kan styra. 

 

Köpte juwels marine vit och blå-rör.  

 

Det ska bli spännande att starta upp allt. Väntar på sanden ska komma hem, så man kan jag påbörja. Men har under tiden fixat RO-vatten i mängder... 

20220928_142128.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-09-27 at 18:54, Qurex skrev:

Har du kvar juwelfiltret? Annars är det i min mening ett fungerande filter även till saltvatten. Jag har kört ett Juwel lido120 i 5år utan skummare och med juwelfiltret.

Förutom det och något som jag absolut tycker du ska skaffa är nån form av streamer. Jag föredrar någon som man kan styra, så du kan få lite olika vågmönster i karet. 

Alternativt två mindre som kan gå mot varandra. Vet inte om påhängsfiltrerna hjälper til tillräckligt med flödet i karet annars.

 

Jag har kört på juwels t5 ramp där jag haft lysrör som jag köpt på akvarielagret. Dyra som stryk, men riktigt bra ljus. glömt vad märket är, men de har 60/40 blått ljus. Så

det är lite som att blanda juwels marina vita med deras blåa rör. 

 

Förutom det så byggde jag en mini blåljusramp av en cpu-kylare och 3st blå 3w led-dioder. Alltid kul att kunna se karet både i vitt dagsljus och riktigt blått ljus till kvällen. 

Hej vad har du för skum filter i juwel filtret?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-09-29 at 14:30, 111bira skrev:

Hej vad har du för skum filter i juwel filtret?

Jag har använt den grova filtermattan som följer med längst ner och i mitten där filtret suger in vatten till pumpen för att inte stenar eller större saker ska hamna i pumpen. Sen har jag fyllt resten av utrymmet med levandesten och eheim plastmakaroner. Sen högst upp har jag en av juwels filterlådor fylld med filtervadd. Det är det enda jag byter. Eller gör rent i samband med vattenbyte eller när det ser skitigt ut. Resten har fått snurra i 5år...ser att det växer en del rörmaskar där inne.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-09-28 at 17:39, SvenReefer skrev:

 

Nej, jag har kört ett ytterfilter innan när det var ett sötvatten. 

 

Jag har en enkel streampump här hemma liggandes, men ska nog införskaffa en som man kan styra. 

 

Köpte juwels marine vit och blå-rör.  

 

Det ska bli spännande att starta upp allt. Väntar på sanden ska komma hem, så man kan jag påbörja. Men har under tiden fixat RO-vatten i mängder... 

20220928_142128.jpg

Är det bara sanden du väntar på kan du starta och lägga i sanden sedan..

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , Qurex skrev:

Jag har använt den grova filtermattan som följer med längst ner och i mitten där filtret suger in vatten till pumpen för att inte stenar eller större saker ska hamna i pumpen. Sen har jag fyllt resten av utrymmet med levandesten och eheim plastmakaroner. Sen högst upp har jag en av juwels filterlådor fylld med filtervadd. Det är det enda jag byter. Eller gör rent i samband med vattenbyte eller när det ser skitigt ut. Resten har fått snurra i 5år...ser att det växer en del rörmaskar där inne.

Ok det är inte så stort utrymme för levandesten !vad är skillnaden på att ha stenen i filtret och akvariet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-10-01 at 18:55, Qurex skrev:

Är det bara sanden du väntar på kan du starta och lägga i sanden sedan..

 

Det är sant. Ska börja bygga ihop allt imorgon och blanda saltvatten ikväll. 

 

 

Så hoppas jag att drakfisken skickar min leverans snart...  Så man kanske hinner få sanden till helgen. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Jag har också kört med det ordinarie Juwelfiltret tidigare (Kört 2 år med både mjuk,lps och enklare sps), körde med grov, medium, och fin filter svampfilter. Sedan körde jag med filtervadd ett lager sedan ordinare kol filtret och sedan 4 st juerl cartridges med biomedia under det (bytte deras biomedia mot biohome ultimate marine), funkade bra och det klarade att hålla näringsvärdena på en ok nivå No3 max 10. Hade 9 fiskar i akvariet inklusive en tominitang (liten). Det jag ändrade från ordinarie Juwel setup var att jag hade 2 extra wave makers (Jebao SlW 20) och belysningenh till 2 AI Prime 16 Hd.

 

Slutade ändå med att jag uppgraderade dels för att få plats för mera, men också för att jag hade svårt att få till dosering av alkalinitet på ett smidigt sätt.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...