Gå till innehåll

Tyst pumpar, märke?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hallå alla saltisar!

Om jag vill köpa så tysta pumpar som möjligt, vilket märke ska man satsa på då? Akvariet ska stå i ett sovrum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall dom sitta i karet eller vara utanpåliggande?

Efter många år med intresset så kan jag nog bara rekomendera Deltec som utanpåliggande pump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag skulle vilja rekommendera Deltec´s pumpar. Har själv en Deltec, modell 4040 med intervall.Den har varit i gång sedan 1999 och är nästan ljudlös. Pumparna skall placeras utanför akvariet/sumpen. Var har du tänkt att dina pumpar skall placeras?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ojj, jag var visst otydlig där. I akvariet hade jag tänkt mig. Någon sump kommer inte att finnas. En liten tyst cirkulations pump, behöver inte klara mer än 600 l/h.

Sorry att jag var lite otydlig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt tysta vet jag inte om jag kan hålla med om.

När den är ny eller ren så låter maxijeten inte så farligt, men ibland mullrar de faktiskt lite. Tillräckligt mycket så jag måste stänga av den som är närmst sängen under natten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok jag har bara ett par maxijet 1000 dom har jag aldrig hört ett ljud från ,rengör dom kanske varannan mån ! tycker det är väldigt mkt pump för pengarna kostar 270:- här i stan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja inte min Tunze Stream.

Det är ett dovt frekvensljud då den byter flöde iallafall på min.

12000l/h switschar till ca 8000L/h 20sek intervall

Men på natten så är den "tyst" eftersom den går ner i flöde med hjälp utav en fotocell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja,inte heller jag kan hålla med om att Maxijetarna skulle vara speciellt tysta...min klara favorit är faktiskt en av de billigaste som går att hitta,Aqua-el Pat Midi 600 eller något sådant,pumpar 600L/h och kostar 90kr hos min LFS. Ljudjämförelsen är ganska kul,stänger jag av Maxijetarna så tror man hela akvariet är avstängt,Aqua-el'arna är verkligen knäpptysta!

Skulle du välja sådana så har de ju dock en nackdel,sugpropparna är kass,beställ de fästena med sugproppar som sitter på maxijettarna och sätt fast dem på istället...kostade mig en tjuga extra per pump men innan jag gjorde det så trillade de ner titt som tätt.smiley7.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okinte så lätt att tipsa om en tyst pump alltså alla har olika erfarenhet verkar det som ,men powerhead ligger på plus då 2 som säger tyst ingen säger imot ! än

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har faktiskt inte tänkt så mycket på det, men peppar peppar min powerhead 802 märks inte alls, men det kan ju bero på att all den andra utrustningen brummar desto värre...!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ojj, kul att höra så många åsikter! Det var precis det jag ville.

Det blir nog en Maxijet MJ 500 eller en Powerhead 301.

Tack för hjälpen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tycker Powerhead 301 är knäpptyst jag, men det är klart att man kan ha otur, frågan är dock om den personen som tycker det låter använder den lilla slang man kan ha på så att den blåser bubblor?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En viktig detalj är även att se till att det inte blir några resonans ljud, det är lätt att pumpen sitter fast på ett sådant sätt att den skramlar, eller att den går emot en sten eller annan inredning i akvariet, och då låter det oxå såklart.

Har en Aquaclear 5000 (3800L/Tim) som blåser in bakom revet, och ibland så lägger sig en sten så att den går emot pumpen, och då brummar det märkbart.

Sen är även detta med ljud en subjektiv fråga, det jag tycker är ljudlöst i mitt vardagsrum kanske låter som en lastbil bredvid sängen på natten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan bara hålla med Zacke, att det som man inte hör alls under dagen låter mycket på natten då man inte kan sova.

Som "ofrälst" (sötis) så undrar jag om saltvattens pumparna är bättre än sötvattens?

Med bättre menar jag både längre hållbarhet,tryck och ljudmässigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kvalitén är nog avhängig på priset, precis som till sötvatten. Tror inte det är några överdrivna skillnader.

Möjligtvis att saltvattenspumparna har mindre tendens att ärga och rosta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...