Gå till innehåll

Kvalité på levande sten


NovemberRain

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Jag har sökt men inte lyckats finna svar på min fråga.

Idag är det många som startar sina kar med död levande sten eller tex marco rocks pga priserna på LS stigit markant senaste åren, men kanske också för att minska på avtrycket vi gör på reven när vi köper levande sten från jordens hav.

 

Vart ska man idag vända sig för att få tag på "riktig" levande sten som håller bra kvalité? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det borde gå att beställa från svenska butiker, men när jag senast frågade runt (flera år sedan nu) verkade flera ganska oentusiastiska. Till slut köpte jag en låda från Tyskland https://www.whitecorals.com/en/live-rock som fortfarande verkar sälja (kanske inte i lager just nu?). Observera att sidan innehåller både riktig levande sten och imitationer.

 

Av egen erfarenhet kan även nämnas att färsk/nyimporterad sten avger väldigt mycket fosfat i början, så fosfatmedia behövs för att begränsa algexplosion. Butiken ovan verkar även erbjuda "conditioned" ("kurerad") levande sten som gått i deras kar en tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Christian J skrev:

Det borde gå att beställa från svenska butiker, men när jag senast frågade runt (flera år sedan nu) verkade flera ganska oentusiastiska. Till slut köpte jag en låda från Tyskland https://www.whitecorals.com/en/live-rock som fortfarande verkar sälja (kanske inte i lager just nu?). Observera att sidan innehåller både riktig levande sten och imitationer.

 

Av egen erfarenhet kan även nämnas att färsk/nyimporterad sten avger väldigt mycket fosfat i början, så fosfatmedia behövs för att begränsa algexplosion. Butiken ovan verkar även erbjuda "conditioned" ("kurerad") levande sten som gått i deras kar en tid.


Jag har tittat på deras Indian ocean rock men blir osäker på om den verkligen är riktig och inte odlad?

https://www.whitecorals.com/en/live-rock/whitecorals-supra-rocks-handpicked-premium-per-kg-preorder1

 

Att avlägsna fosfat är inga konstigheter utan det är något jag räknat med. 
 

Jag vill helst köpa sten från en fysisk butik, känslan av att välja och vraka bland stenarna är svårslagen :) men, hur ofta köper butikerna in levande sten och inte odlad?

 

5 timmar sedan, Hampus85 skrev:

Är du sugen på att dra igång igen? 🙂

Såg att fa gjorde reklam för levande sten för någon vecka sedan. Annars brukar det ofta säljas från folk som lägger ner, tror att det är några i vårat område som har/nyligen haft till salu.

Det stämmer! Jag behöll all teknik och akvarium, tanken är att starta igen nu när vi flyttar till större i oktober :) 

Okej. Jag får hålla lite utkik i säljdelen. Finns både för och nackdelar med att köpa ”begagnad” sten. Priset är en stor fördel medan nackdelen är att man inte vet exakt vad stenen varit med om. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, NovemberRain said:

Jag har tittat på deras Indian ocean rock men blir osäker på om den verkligen är riktig och inte odlad?

https://www.whitecorals.com/en/live-rock/whitecorals-supra-rocks-handpicked-premium-per-kg-preorder1

Det låter som riktig på beskrivningen tycker jag. Lite förvirrande bara att de skriver "considered fossil" (samtidigt som stenen på https://www.whitecorals.com/en/live-rock/key-west-rocks-liverock-handpicked-per-kg sägs vara riktiga fossil från ett stenbrott som sedan lagts i havet i 20 år), men de kanske bara försöker lugna eventuella dåliga miljösamveten...

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 hours ago, Alexraptor said:

Aquariatech säljer "äkta" levande sten, och av ganska så bra kvalitet. Den sista klumpen jag köpte för ett par månader sedan, visade sig faktist ha en liten leptastrea(troligen) koloni som överlevt resan från havet. :)

Sånt är det roligaste med levande sten tycker jag, köpa koraller är inte riktigt samma sak.

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Instämmer, det är just det som är tjusningen med levande sten, att man inte vet vad man får med sig (på gott och ont såklart) som överlevt den långa resan. 
 

Jag får prata med Amir på Aquariatech för att se vad han har att erbjuda. 
 

Någon som har koll på Triton Akvariums kvalité på sten nu för tiden? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad roligt att höra att det går att få tag i riktig levande sten (färsk). Jag kommer ihåg den sten som kom med flyg på nittiotalet till oss. En av de bitarna som jag köpte hade t.ex. en liten Tridacna mussla på sig. Mycket har definitivt blivit bättre men just sten tror jag nog var bättre på den tiden. Sedan var det betydligt dyrare vill jag minnas än nu så det kanske också förklarade varför vi inte har samma typ av sten.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 hours ago, OR20 said:

Vad roligt att höra att det går att få tag i riktig levande sten (färsk). Jag kommer ihåg den sten som kom med flyg på nittiotalet till oss. En av de bitarna som jag köpte hade t.ex. en liten Tridacna mussla på sig. Mycket har definitivt blivit bättre men just sten tror jag nog var bättre på den tiden. Sedan var det betydligt dyrare vill jag minnas än nu så det kanske också förklarade varför vi inte har samma typ av sten.....

Dyrare tror jag faktiskt inte att det har blivit. Jag vill minnas att jag betalade kring 100kr/kilot för levande Sten runt 2000. 
Det var tider det haha

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minutes ago, nike83 said:

vill slå ett slag på whitecorals "supar-rocks". bästa stenen jag sett. extremt porös.

hade jag startat upp igen, så hade jag kört 100% med supra rocks, alternativt beggad sten från system jag vet funkat ok. 

I agree... I seeded my marco rocks with Whitecorals rocks. lots of good comes with that stone :D 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, nike83 skrev:

vill slå ett slag på whitecorals "supar-rocks". bästa stenen jag sett. extremt porös.

hade jag startat upp igen, så hade jag kört 100% med supra rocks, alternativt beggad sten från system jag vet funkat ok. 

 

Jag har varit i kontakt med Whitecorals och de säger att de förmodligen inte kommer få in Key West eller Aussie live rocks något mer. De talade gott om just "Supra Rocks", vilket är positivt med tanke på er uppfattning.

 

13 timmar sedan, MichaelE skrev:

Dyrare tror jag faktiskt inte att det har blivit. Jag vill minnas att jag betalade kring 100kr/kilot för levande Sten runt 2000. 
Det var tider det haha

 

Så tidigt var aldrig jag med, men minns när stenen kostade runt 160:- per kg iaf :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 timmar sedan, MichaelE skrev:

Dyrare tror jag faktiskt inte att det har blivit. Jag vill minnas att jag betalade kring 100kr/kilot för levande Sten runt 2000. 
Det var tider det haha

100kr det var billigt, jag vill minnas att jag i Småland betalade runt 300kr för levande sten på mitten av 90 talet. Och då kostade en gul kirurgfisk 375kr...... Det har väl gått upp och ner sedan vet jag att levande sten började skeppas med båt runt den tidpunkten och det var inte mycket levande som överlevde det tyckte jag. Jag var med en gång när de öppnade en sådan låda och det luktade rutten fisk i hela butiken. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 9/25/2022 at 11:07 AM, Christian J said:

Sånt är det roligaste med levande sten tycker jag, köpa koraller är inte riktigt samma sak.

 

Håller helt med! Har fått en del rhodactis och en discosoma som friliftare, och ett kluster av blue clove polyps. Tack och lov en snällare variant, som inte verkar skada andra koraller, men växer gärna "överallt". Intressant nog så är de ruskigt effektiva i att suga upp näringsämnen ur vattnet. :)

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
1 timme sedan , nike83 skrev:

hade jag börjat om, så hade jag kört 100% med supra-rocks, istället för en massa marko blandat med supra. klart bästa LS jag sett/haft.

 

Jag är i den sitsen just nu, därför ville jag få tag på så bra sten som möjligt och jag tror också starkt på Supra Rocks. Även om framgångarna med marko rocks varit goda så tror jag ändå att det absolut bästa är LS.

 

1 timme sedan , OR20 skrev:

Ser ju väldigt fin ut tycker jag! Roligt att det går att få tag i så fin LS fortfarande! Hur snabbt fick du dem från Tyskland? 

 

Skickades i måndagskväll och fick det levererat igår onsdag vid lunch.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Jag går i tankarna att beställa Whitecorals Supra Rocks, är det någon som beställt hyffsat nyligt och har någon feedback? Skiljer det sig massor mot att köpa från nån handlare här hemma i Sverige som jag annars hellre gör. Har dessvärre ingen möjlighet att fysiskt handla i butik då jag inte har några i min närhet.

Ändrat av Nordin
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min preferance är at "levande sten" enbart er et ställa at lima fast koraller.

På 80 tallet hadde man 50% sten, hvor i dag 5-10% er det mera "normala", Jag har vel 150 kg och skulla jag scape om i dag hadde det räkt med 75 kg i et 2400 liters system. 

 

Såklart rener stenene vattnet lite, men där fins i dag mycke mera effektiva metoder, än sten i akvariet. 

 

Derfor skulle jag inte lägge mycke peng på handplukkade sten til en mindra formögenhet, men satse på törr och lima sälv, eller coola revpelera. När jag kommar göra om mit karantän til odlingsakvarie blir det med CoraRoc Coralbox och et "floating reef"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 timmar sedan, Nordin skrev:

Jag går i tankarna att beställa Whitecorals Supra Rocks, är det någon som beställt hyffsat nyligt och har någon feedback? Skiljer det sig massor mot att köpa från nån handlare här hemma i Sverige som jag annars hellre gör. Har dessvärre ingen möjlighet att fysiskt handla i butik då jag inte har några i min närhet.

 

 

jag beställde där ifrån för 2,5 år sedan. bästa LS jag sett och haft. hade jag startat upp nytt kar så hade jag utan tvekan lagt de extra pengarna på sten därifrån.

vet att jag tipsade någon om att beställa där ifrån för ca 1 år sedan och det var samma upplevelse. dock brukar de ta slut ibland, så man får vänta några månader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2023-03-29 at 12:37, Nordin skrev:

Jag går i tankarna att beställa Whitecorals Supra Rocks, är det någon som beställt hyffsat nyligt och har någon feedback? Skiljer det sig massor mot att köpa från nån handlare här hemma i Sverige som jag annars hellre gör. Har dessvärre ingen möjlighet att fysiskt handla i butik då jag inte har några i min närhet.

Det ser ut att vara samma sändning som de hade inne när jag beställde i mitten av november. Enda skillnaden är att jag betalade €24,05 per kg, nu är kg-priset €15,65 för beställningar över 40kg.

 

Jag är inte alls bitter.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...