Gå till innehåll

Tyst och driftsäker returpump


NovemberRain

Rekommenderade inlägg

Tanken är att byta ut en befintlig Jebao DCP 2500 mot något som är tystare och mer driftsäker.

Jag har haft problem med att den varierar i flöde (trots att den är rengjord) samt att den låten en hel del, den är upphängd i en silikonslang för att slippa vibrationerna ut i sumpen.

 

Det kanske är svårt att kombinera lågt pris med ovanstående önskemål. Att lägga mer än 1500:- på en returpump är inget alternativ, men för att få en tyst och driftsäker returpump måste jag kanske tänka om?

Vad som upplevs som tyst eller inte varierar såklart mellan oss som individer, jag vet flera som anser att Jebao är tysta medan jag är av en annan uppfattning :) Kan hända att jag bara fått ett måndagsexemplar?

 

Vilken/vilka returpumpar kan ni rekommendera?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på vad din uppfattning av driftsäker är. Skulle jag personligen tänka det så skulle nog valet hamna på royal exclusive eller abyzz…men så snackar vi 6-15k för en pump. 
Om du kan tänka dig AC så har eheim pumpar som tamigfan är omöjliga att ta kål på. AC är överlag ett säkrare kort om driftsäkerheten är en av de viktigaste parametrarna och budgeten är tight.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft väldigt goda erfarenheter av Tunze 1070.50 men då pratar du 2500kr (dc version) annars så tycker jag att Sicce syncra (ac version) är prisvärda och relativt tysta. Om man är väldigt känsligt för ljud så kan man köpa OXO silikonmatta (https://www.amazon.se/OXO-Good-Grips-Diskhomatta-silikon/dp/B07L52T6F8/ref=asc_df_B07L52T6F8/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=494720827814&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=13747706738043004280&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9062481&hvtargid=pla-803057746925&psc=1) och sno den runt pumpen som sedan fästen med ett eller två buntband (det räcker med ett varm av mattan och man kan på så sätt använda samma matta till flera pumpar om man klipper sönder den). Detta tar då bort vibrationerna som annars kan gå från pumpen ner i sumpen och resonera ut i skåpet. Skulle jag sedan vilja ta bort mer vibrationer så skulle jag ta och sätta dit en bit silikonslang mellan pumpen och röret upp till karet för att isolera överföring av ljud den vägen också. Lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Jois skrev:

Alltid svårt att rekommendera något. Men jag själv har en maxspect dc 6000. Sjukt tyst. Och rätt billig. 

 


Den har jag kikat på faktiskt, men blev lite fundersam eftersom deras Gyre är extremt känsliga för alger och tappar enorm effekt snabbt. 
Hur länge har du kört din?

 

 

2 timmar sedan, MichaelE skrev:

Det beror på vad din uppfattning av driftsäker är. Skulle jag personligen tänka det så skulle nog valet hamna på royal exclusive eller abyzz…men så snackar vi 6-15k för en pump. 
Om du kan tänka dig AC så har eheim pumpar som tamigfan är omöjliga att ta kål på. AC är överlag ett säkrare kort om driftsäkerheten är en av de viktigaste parametrarna och budgeten är tight.

 

Driftsäker i förhållande till priset. En pump för ca 1500-2000:- borde vara något bättre än en pump för ca 500-600:-. 
Så klart, för 6-15k får man en Rolls Roys :) 

Jag skulle nog vilja påstå att ljudnivån är snäppet viktigare än driftsäkerheten. 


 

10 minuter sedan, OR20 skrev:

Jag har haft väldigt goda erfarenheter av Tunze 1070.50 men då pratar du 2500kr (dc version) annars så tycker jag att Sicce syncra (ac version) är prisvärda och relativt tysta. Om man är väldigt känsligt för ljud så kan man köpa OXO silikonmatta (https://www.amazon.se/OXO-Good-Grips-Diskhomatta-silikon/dp/B07L52T6F8/ref=asc_df_B07L52T6F8/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=494720827814&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=13747706738043004280&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9062481&hvtargid=pla-803057746925&psc=1) och sno den runt pumpen som sedan fästen med ett eller två buntband (det räcker med ett varm av mattan och man kan på så sätt använda samma matta till flera pumpar om man klipper sönder den). Detta tar då bort vibrationerna som annars kan gå från pumpen ner i sumpen och resonera ut i skåpet. Skulle jag sedan vilja ta bort mer vibrationer så skulle jag ta och sätta dit en bit silikonslang mellan pumpen och röret upp till karet för att isolera överföring av ljud den vägen också. Lycka till.

 

Sicce Syncra har jag tidigare kört och upplever dem som ”högljudda”, tyvärr. 
Den jag har hänger redan i silikonslang men det blir en del ljud ändå utan att den nuddar sumpen. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 minuter sedan, NovemberRain skrev:


Den har jag kikat på faktiskt, men blev lite fundersam eftersom deras Gyre är extremt känsliga för alger och tappar enorm effekt snabbt. 
Hur länge har du kört din?

Sedan i februari, ungefär. 

Inte rengjort den ännu. 

Har iof rullfilter, och inte så mycket smuts och partiklar i returfacket.

 

Ändrat av Jois
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, NovemberRain skrev:


Den har jag kikat på faktiskt, men blev lite fundersam eftersom deras Gyre är extremt känsliga för alger och tappar enorm effekt snabbt. 
Hur länge har du kört din?

 

 

 

Driftsäker i förhållande till priset. En pump för ca 1500-2000:- borde vara något bättre än en pump för ca 500-600:-. 
Så klart, för 6-15k får man en Rolls Roys :) 

Jag skulle nog vilja påstå att ljudnivån är snäppet viktigare än driftsäkerheten. 


 

 

Sicce Syncra har jag tidigare kört och upplever dem som ”högljudda”, tyvärr. 
Den jag har hänger redan i silikonslang men det blir en del ljud ändå utan att den nuddar sumpen. 

Om du upplever att du med silokon inte kan få bort vibrationerna och ljudet tillräckligt då är det nog en dc pump som ska till. Valet är då om du ska gå på en billigare typ Jebao och ha en i reserv eller om du ska gå på en lite dyrare. Royal Exclusiv (deras tyska pumpar) är helt tysta, abyzz har ju samma rykte men de har jag inte testat. Tunze pumpen jag föreslog har varit bra för mig och jag har bara bytt impeller en gång på den under 8 år. Ett förslag, som jag vara lite lurigt, är ju att titta på begagnad marknaden för en Abyzz eller Royal exclusiv pump?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, nike83 skrev:

en beggad Red Dragon kanske? (royal exclusive).

min har snurrat i ca 10 år nu utan problem. kommer helt klart köpa en ny när denna går sönder. 

Värt att beakta är att det är deras Red Dragon 3 som tillverkas i Tyskland. Den andra ska enligt RE hålla bra kvalitet men de är också ärliga och säger att de inte är lika välgjorda som deras Tyska varianter utan gjorda för att vara mer konkurrenskraftiga sett ur ett prisperspektiv. Jag har fått detta från dem själva när jag träffade dem för något år sedan.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 timmar sedan, OR20 skrev:

Om du upplever att du med silokon inte kan få bort vibrationerna och ljudet tillräckligt då är det nog en dc pump som ska till. Valet är då om du ska gå på en billigare typ Jebao och ha en i reserv eller om du ska gå på en lite dyrare. Royal Exclusiv (deras tyska pumpar) är helt tysta, abyzz har ju samma rykte men de har jag inte testat. Tunze pumpen jag föreslog har varit bra för mig och jag har bara bytt impeller en gång på den under 8 år. Ett förslag, som jag vara lite lurigt, är ju att titta på begagnad marknaden för en Abyzz eller Royal exclusiv pump?!

Jag har idag en Jebao DC-pump, jag antar att jag fått tag i en returpump som har kvalitetsbrister eftersom min låter en del, eller framför allt, varierar i flöde. Att köpa nytt medför garantier och reklamationsrätt, vilket förfaller om jag köper privat. Men, i sådant här läge när pumparna är riktigt kostsamma kan jag överväga begagnat.

 

22 timmar sedan, nike83 skrev:

en beggad Red Dragon kanske? (royal exclusive).

min har snurrat i ca 10 år nu utan problem. kommer helt klart köpa en ny när denna går sönder. 

Absolut, det är ett alternativ. Hur anser du ljudvolymen är på den?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, NovemberRain skrev:

Jag har idag en Jebao DC-pump, jag antar att jag fått tag i en returpump som har kvalitetsbrister eftersom min låter en del, eller framför allt, varierar i flöde. Att köpa nytt medför garantier och reklamationsrätt, vilket förfaller om jag köper privat. Men, i sådant här läge när pumparna är riktigt kostsamma kan jag överväga begagnat.

 

Absolut, det är ett alternativ. Hur anser du ljudvolymen är på den?

 

Min RE Red dragon 3 mini 50w är helt tyst och jag hör den inte ens om skummaren är av och jag har huvudet inne i skåpet. Jag kan verkligen rekommendera denna pump! Sedan är det som med alla pumpar man måste rengöra dem för att få den bästa effekten. Ett tips är också att om du verkligen vill ha det tyst är att det värt att överdimensionera pumpen och köra den på lägre effekt. En pump som går går på 50% är betydligt tystare enligt mig är en som går 100%. Kostnadsskillnaden är heller inte så jättestor när man ändå är uppe på de priset som vi pratar om. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

45 minuter sedan, OR20 skrev:

Min RE Red dragon 3 mini 50w är helt tyst och jag hör den inte ens om skummaren är av och jag har huvudet inne i skåpet. Jag kan verkligen rekommendera denna pump! Sedan är det som med alla pumpar man måste rengöra dem för att få den bästa effekten. Ett tips är också att om du verkligen vill ha det tyst är att det värt att överdimensionera pumpen och köra den på lägre effekt. En pump som går går på 50% är betydligt tystare enligt mig är en som går 100%. Kostnadsskillnaden är heller inte så jättestor när man ändå är uppe på de priset som vi pratar om. 

Absolut, dessa faktorer är jag medveten om, gör så redan idag :) ska titta på RE Red Dragon 3 mini.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , nike83 skrev:

min speedy är helt tyst.

du ska ha dem med styrning som heter Speedy, ej mini red dragon (AC-pump).

Den var långt över budget :(

Hur är denna i förhållande till Speedy? Royal Exclusiv Red Dragon® X 40 Watt / 3m³ (730/2) - Mrutzek Meeresaquaristik GmbH (shop-meeresaquaristik.de)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är nöjd med min budgetpump från Blau Aquaristik. Köpte en 12000l/h på Amazon på rea för 1300kr.

Vill ha en med mkt flås då jag har mitt UVC på returlinan, och vill ha möjlighet att lägga till andra grejer på returen. 

Tillräckligt tyst i min smak, och funkar som den ska. :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 minuter sedan, Jojo skrev:

Jag är nöjd med min budgetpump från Blau Aquaristik. Köpte en 12000l/h på Amazon på rea för 1300kr.

Vill ha en med mkt flås då jag har mitt UVC på returlinan, och vill ha möjlighet att lägga till andra grejer på returen. 

Tillräckligt tyst i min smak, och funkar som den ska. :) 

Det ligger verkligen i betraktaren öron om vad som är tyst eller inte :) Även om min "gamla" Jebao är "hyfsat tyst" har den varit oberäknelig då effekten gått upp och ner flera gånger på ett dygn (trots att den är nyligen rengjord). 

Har två mindre Blau till UVC och mediareaktor, där har pumparna fungerar felfritt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, NovemberRain skrev:

Den var långt över budget :(

Hur är denna i förhållande till Speedy? Royal Exclusiv Red Dragon® X 40 Watt / 3m³ (730/2) - Mrutzek Meeresaquaristik GmbH (shop-meeresaquaristik.de)

Detta är en av de som tillverkas i asien. 

 

@nike83 Fredrik har helt rätt i att feederpumpen heter bara speedy, det var skummarpumpen som heter något med en 3 också. Dock är båda dc versioner. 

 

Det är denna som jag tror både Fredrik och jag pratar om. Sedan finns ju ännu större som man ev. skulle kunna ha och köra på lägre rpm

https://www.shop-meeresaquaristik.de/Pumpen-und-Pumpenzubehoer/Royal-Exclusiv/Red-Dragon-RD-3-Speedy/Royal-Exclusiv-Mini-Speedy-60-Watt-5-5m-10V-Regeleingang-601::12147.html

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, Jojo said:

Jag är nöjd med min budgetpump från Blau Aquaristik. Köpte en 12000l/h på Amazon på rea för 1300kr.

Vill ha en med mkt flås då jag har mitt UVC på returlinan, och vill ha möjlighet att lägga till andra grejer på returen. 

Tillräckligt tyst i min smak, och funkar som den ska. :) 

OT men vad har du för monster till UV som du blåser på med 12.000L/h genom? Låter ofantligt högt om, iaf om syftet är att kontrollera parasiter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

47 minuter sedan, OR20 skrev:

Detta är en av de som tillverkas i asien. 

 

@nike83 Fredrik har helt rätt i att feederpumpen heter bara speedy, det var skummarpumpen som heter något med en 3 också. Dock är båda dc versioner. 

 

Det är denna som jag tror både Fredrik och jag pratar om. Sedan finns ju ännu större som man ev. skulle kunna ha och köra på lägre rpm

https://www.shop-meeresaquaristik.de/Pumpen-und-Pumpenzubehoer/Royal-Exclusiv/Red-Dragon-RD-3-Speedy/Royal-Exclusiv-Mini-Speedy-60-Watt-5-5m-10V-Regeleingang-601::12147.html

Okej! Tyvärr långt över min prisklass. Trots att den jag länkar till är tillverkad i Kina bör den hålla bättre kvalité än min tidigare Jebao?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

49 minuter sedan, NovemberRain skrev:

Okej! Tyvärr långt över min prisklass. Trots att den jag länkar till är tillverkad i Kina bör den hålla bättre kvalité än min tidigare Jebao?

Vågar inte uttala mig om det utan att ha testat eller ens sett den. Jag får dock lite Reef Octopus VarioS vibbar av den. Men det är som sagt bara utifrån formen på själva pumpen och jag har inget belägg för att det skulle vara en ombrandad sådan. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, MichaelE skrev:

OT men vad har du för monster till UV som du blåser på med 12.000L/h genom? Låter ofantligt högt om, iaf om syftet är att kontrollera parasiter.

Hehe jag har ett på 55w men kör pumpen på 60%. Planen med pumpen var att kunna lägga till ngn reaktor också. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag har nu testat flertalet olika returpumpar men när det kommer till hur nivån i överrinningsboxen är så varirerar flödet upp till 20ggr om dagen. Antingen för högt eller för lågt så att det gurglar eller för lågt att den suger luft i röret för returen ner.

 

Har börjat lura på om det är ventilen? När jag tog isär den för rengöring fick jag känslan av att den kan skapa obalans i flödet. Näta steg blir att byta ut den.

Hittade en tråd på reef2reef där en akvarist bytt ut ventilen till membranventil istället. 

Fix that crappy valve on the Red Sea tanks! | REEF2REEF Saltwater and Reef Aquarium Forum

 

Ändrat av NovemberRain
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...