Gå till innehåll

Skummare eller inte Skummare?


111bira

Rekommenderade inlägg

Har bytt ner mig från 600l till 240 l . Skulle det gå att köra utan skummare ? Har säkert 50 kg inkörd sten  annemoner mjukkoraller ska ha max 10 mindre fiskar . Har ett fluval fx6 filter till som jag tänkte köra  6 tim om dygnet .Det är ju ganska  överdimensionerat 

Ändrat av 111bira
Tillägg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt går att göra, har själv ett 54l kar utan skummare. som lever på. Det är dock en hel del mer arbete med detta för att inte skapa ett in tank algae filter (läs allt överväxt med trådalger). Sättet du väljer att exportera näringsämnena spelar mindre roll (kan spela roll vilken typ av näringsämnen som finns i karet beroende av vilken typ av koraller men det är en annan fråga) utan bara att man har en bra plan för detta. Du kan köra med vattenbyten och nå samma resultat, eller sätta dit en chaetoreakor, Purigen i ett filter m.m.. Jag skulle nog dock sätta dit en skummare då det avsevärt minskar behovet av att göra vattenbyten enligt mina erfarenheter. För ett 240l kar finns det ett flertal bra alternativ och om du inte vill ha en sump finns t.ex. Tunze 9012 som ev. skulle funka.  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag misstänker att skummare minskar mängden planktion/bakterier, både foderdjur och primärpolyper som skulle kunnat etablera nya korallkolonier. När jag skaffade en större skummare började många svampkolonier som vuxit upp från levande sten genast tyna bort.

 

Men räcker syret nattetid om man har mycket koraller och anemoner, men ingen skummare eller algreaktor? Kanske en liten skummare skulle räcka, eller en större som bara körs på deltid...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, MichaelE skrev:

Finns väl väldigt liten anledning till att inte köra skummare, iaf om man räknar bort platsen den tar upp samt kostnaden. 

Jag hade absolut inte kört ett ytterfilter på så vis. Det kommer att bli syrebrist i filtret vilket får en massa bakterier att dö.

Pågrundav att det körs några timmar sedan står still ? Vad hade du rekommenderat för filter och skummare,?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 hours ago, 111bira said:

Pågrundav att det körs några timmar sedan står still ?

Vad jag förstår, ja. Kan det även bildas svavelväte, eller krävs det en längre period av syrebrist för det?

 

16 hours ago, 111bira said:

Vad hade du rekommenderat för filter och skummare,?

Jag tycker inte filter behövs alls om man har levande sten. Möjligen för att ta bort partiklar i vattnet, eller att förvara t ex aktivt kol eller fosfatmedia i (jag brukar använda en nylonstrumpa till de senare).

 

Om du inte har någon sump skulle jag föreslå Tunze 9004 eller 9012 som inneskummare. 9004 är kanske lite liten för den akvariestorleken, även om jag själv använde en till mitt 300l-kar i flera år. 9012 är kanske onödigt stark om belastningen är låg, men tar du DC-varianten kan du ju alltid dra ner effekten.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 timmar sedan, Christian J skrev:

Jag misstänker att skummare minskar mängden planktion/bakterier, både foderdjur och primärpolyper som skulle kunnat etablera nya korallkolonier. När jag skaffade en större skummare började många svampkolonier som vuxit upp från levande sten genast tyna bort.

 

Men räcker syret nattetid om man har mycket koraller och anemoner, men ingen skummare eller algreaktor? Kanske en liten skummare skulle räcka, eller en större som bara körs på deltid...

Det finns en intressant, om än gammal, artikel om vad skummaren drar ur som kan vara väl värd att läsa. Det är dock så att de friflytande bakterierna kommer att minska med en stor skummare i karet. Detta är dock inte i samma utsträckning som t.ex. en UV anläggning. (Baserat på samtal med ägaren av Aquabiomics).

 

Länk till artikeln https://reefs.com/magazine/elemental-analysis-of-skimmate-what-does-a-protein-skimmer-actually-remove-from-aquarium-water/

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På grund av platsbrist så kör jag nu enbart rullfilter och refugium med chaeto. Chaeton hjälper ph men största anledningen är att jag vill ha fler pods till mina leoparder.

Än så länge är näringsvärdena bra men det kan vara så att jag behöver byta till en skummare i framtiden 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...