Gå till innehåll

Vanligast förekommande odlade fiskar


kaptenen

Rekommenderade inlägg

Vilka skulle ni påstå är de vanligaste odlade fiskarterna inom salt om man bortser från clownfiskarna och bangaiikardinaler? 

 

Någon som odlar just nu här i Sverige någon art? Fyll gärna på med input då vi håller på med ett odlingsprojekt med SARF där vi fått uppdrag att fylla på listan med saltsidans odling, som givetvis inte går att jämföra i skala som sötvatten men som förekommer.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den odlade fisken jag kommer på som jag faktiskt brukar se i handeln är pseudochromis fridmani. 

 

Ett intryck jag fått med är att de flesta sjöhästar som förekommer är odlade, troligtvis relaterat till att de är ganska hotade och Cites skyddade så handeln med de vilda är nog ytterst begränsad.

 

Jag titta lite för inspiration i några listor hos affärer med odlade fiskar men det var få saker som jag sett i handeln och baserat på priserna för mycket så verkar det inte vara stora volymer. Men utöver frökenfiskar och clowner så verkar kejsare och dvärgkejsare stå för en ganska stor del av utbudet.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man bortser från clownfiskar, bangai cardinaler m.m. så tycker jag till min stora glädje att det är relativt vanligt att se odlade kejsarfiskar i handeln i dagsläget. Har själv en Navarchus som är odlad och sist jag var hos min lokala butik så var det Drömkejsare, Goldflake och någon till art som jag inte kommer ihåg som var odlad. Jätteroligt! Dessa kommer dock från Asien och så vitt jag vet så finns ingen som odlar dessa arter i Sverige. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De har nog inte odlats i Sverige, utan tagits från importörer. Men jag har nog aldrig sett de vildfångade annars vad jag minns i butik. När marinakvariet fanns kvar vet jag att det alltid stod odlad på de när jag titta på de. De odlade brukade ligga på runt 5-600 kr st. De flesta vildfångade pseudochromis arterna brukade ligga på runt hälften. Jag skriver brukade då jag inte tittat så mycket på fiskar längre då jag varit nöjd på den fronten och när jag tittar ser jag oftast bara efter frökenfiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...