Gå till innehåll

Tunze osmolator - sensor tar kvällen? Vad gör man?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Kör systemet med 2 osmolatorer för att hålla salthalten på riktig nivå samtidigt som jag alltid har en "back up" ifall det skulle ske att en av dem slutar fungera. 

 

I går eller i dag gav sig en utav dem och vill inte längre ge signal till pumpen. 

 

Pumpen fungerar på norsk start så det är inget stop i slangen eller pump med luft i utan det är något med sensorn som gör att den inte sänder start signal, tänkte jag.

 

Så koppla ur den och undersöker den. Ser ut som att den har fått ett belägg som sitter väldigt hårt på den. 
 

Nu till frågan:

Kan man / bör man rengöra den med sicce pump clean (i huvudsak eller enbart citronsyra skulle jag tro) eller skall man köpa sig en ny kontroller och ersätta den enheten som gav sig?

 

Vill sensorn fungera efter rengöring med syra? 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack.

 

Ja jag förstod det på funktionen men var mest om citronsyra var ok på en sådan typ av sensor. Ser att de flesta amerikanska forum rekommenderar ättika men har köpt på mig mycket citronsyra till pumparna så ville helst använda den. 

Nu ligger den där den ligger så får vi se vad den gör framöver.


Tack för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder citronsyra för att tvätta mina sensorer och det fungerar jättebra! De optiska sensorerna kan behöva putsas lite med en tandborste om det blivit väldigt skitigt men en svag citronsyralösning brukar ta bort det mesta av avlagringarna. Det är svårare om det blir bakteriebeläggningar t.ex. via koldosering. Dessa kan man dock ta bort med tidigare nämnd tandborste (mjuk och inte din frus).

  • Haha 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...