Gå till innehåll

Berghia Nudibranch Stockholm


jacob.forssman

Rekommenderade inlägg

Min odlingen av Berghia sniglar går bra och de börjar föröka sig. 

 

Om du har problem med glasrosor så är detta djuret som ditt akvarium behöver. Jag hinner inte odla upp tillräckligt med glasrosor till dem :) 

 

De äter endast glasrosor så de är helt revsäkra, de är också hermafroditer så två räcker för att de ska kunna föröka sig. De fungerar inte bra med pepparmintsräkor. 

 

Säljs för 400 kr styck, om jag får lite glasrosor emellan så kan jag sälja två för 700 kr :) 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@liveyes Bra fråga, de äter ju uteslutande glasrosor så när de tar slut som kommer de att dö av. Det är det som är det svåra nära man försöker att föda upp dem. Ang vattenkvaliteten har jag tyvärr inte något faktabaserat svar på men de är ju relativt små även om man har många. 

@pepi Jag har inte möjlighet att skicka just nu, har inte något värmepack etc. Jag kollar kan kolla upp om jag får tag på det och återkommer om jag lyckas lösa det. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet fler som kan vara intresserade. 

 

Kan du visa hur odlingen ser ut?

Antar att du har minst två kar. Ett för att odla aiptasia och ett där sniglarna huserar. 

 

Gällande priset... Här handlar det om efterfrågan... :)

 

Har du någon erfarenhet med sniglarna och om de snabbt blir mat till tex wrassrar? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena, 

Jag har postat en del bilder på insta, ostra.revet 

Nja, jag har hört att det finns en risk att wrassarna går på dem men de blir ju nästan en cm efter ett litet tag plus att de är nattaktiva. Jag har aldrig sett dem på dagen. 

 

jag låg nog lite högt initialt, men 200 kr/st tror jag är ok. tror akvariebutiken i södra stockholm tog typ 700 kr/st om han skulle beställa dem. I övrigt så är de ju nästan omöjliga att få tag på. Jag beställde mina på nätet från frankrike men då dog också hälften nästa direkt. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man ser dem ju lite hår å var i butiker för 400 kronor styck. En del butiker tar dessutom från leverantör direkt hem till en själv utan mellanlandning. 

200 kronor är ett riktigt bra pris. Om det löser sig med frakt köper jag gärna några 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lade ned 8 glasrosor i min lilla uppfödningsburk där jag har 5 berghia. de var uppätna efter en natt. Sedan har jag hört att det kan ta några månader för dem att etablera sig i en ny tank. Mitt problem är att jag har för lite glasrosor för att slänga ned typ 100 stycken och se hur snabbt det går men en lite sötrre mängd och jag vill inte införa berghia i huvudkaret för då kommer jag inte ha någonstans att skörda glasrosor längre eftersom de inte riktigt trivs i mitt kar som jag har för att odla glasrosor. 

Långt luddigt svar, jag hoppas att det gav lite info :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg
×
×
  • Skapa Ny...