Gå till innehåll

Större fiskar, snappers, groupers osv


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Är på g att byta inriktning, tänker mer fokus på fisk än koraller. Är lite sugen på att prova nån lite större firre som jag aldrig haft, finns ju ett gäng snappers, groupers osv, nån som har erfarenhet av dessa? 

Tänker på ex

Sailfin snapper(Symphorichthys spilurus),

Paddelabborre (Chromileptes altivelis) 

Kejsarsnapper (Lutjanus Sebae) 

Osv finns ju massvis olika :)

Paddelabborre har jag sett som små i butik ibland men annars är de inte så vanligt att ae dem, eller så har jag helt enkelt inte  tittat innan :)

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Har haft paddelabbore hemma och på jobbet tidigare. Ganska roliga, den på jobbet hoppade ca10 cm över vatten ytan för att få mat. Blev som en liten uppvisning.

Tycke de var ganska nyfikna, enkla. Hemma gick den med kirurger och andra ”vanliga” fiskar. Hade hoppats att den skulle äta upp mina två vitprickiga frökenfiskar men inte en chans. Hade också pusarräkor och det fungerade.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förutom de där kejsarna/fjärilsfiskarna  som man inte ens vågar ha i ett sps kar  så har jag alltid drömt om att ha två bandmuränor (Rhinomuraena quaesita). Det är något med dessa fiskar som jag finner oerhört intressant aedan jag såg ett kar i Monterey bay med en hel drös av dem. Jag vet inte om det är något sådant du tänker dig men det är vad jag skulle titta på om det blev ett fowlr kar hemma hos mig. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 2022-11-17 at 09:52, OR20 skrev:

Förutom de där kejsarna/fjärilsfiskarna  som man inte ens vågar ha i ett sps kar  så har jag alltid drömt om att ha två bandmuränor (Rhinomuraena quaesita). Det är något med dessa fiskar som jag finner oerhört intressant aedan jag såg ett kar i Monterey bay med en hel drös av dem. Jag vet inte om det är något sådant du tänker dig men det är vad jag skulle titta på om det blev ett fowlr kar hemma hos mig. 

Hm, har väldigt svårt för de flesta muräner, de påminner för mycket om ormar! Men, Bandmuränan är riktigt häftig, lutar faktiskt åt att jag ska försöka få tag på en(eller två)!

 

Som sällskap kanske nån drakfisk, Highfin snapper och Emperorsnapper. Fördelen med dessa är väl att snäckor och förhoppningsvis sjöborrar får vara ifred så alger kan hållas i schack. 

Dock sugen på Picassotryckare oxå, den jag haft lämnade snäckor ifred men har för mig att den gav sig på en sjöborre....

Tillägg: ja nån fjärill och nån inte helt revsäker kejsare, som P Paru, lockar ju oxå :) 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

P.Paru är helt klart snygg och lite rolig i formen. Sedan hade jag för många år sedan en P.Anularis som var väldigt trevlig och som när den blev stor var oerhört vacker. Att den sedan ville bli handmatad av bara mig kanske gör att jag kommer ihåg den med lite extra känslor.

 

bandmuränor är väl fiskätare så sjöborrar mm borde vara säkra. Räkor däremot skulle jag nog inte lita på att den lät bli.

 

jättekul att någon kör denna väg (fowlr)!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...