Gå till innehåll

Blekt korall


Karin W

Rekommenderade inlägg

Hej,

 

I går morse när jag tittade till mitt akvarium i samband med matning såg jag att en korall hade börjat vitna. Var helt normalt söndag kväll. Jag kollade direkt temperaturen och den var normal -  26 grader, men jag sänkte ändå något.

Jag har mätt allt och inga större avvikelser förutom NO3 som låg högt. Har doserat Nopox (brukar jag inte göra) men ville försöka göra något så fort som möjligt. Salt låg också lite lågt och har påbörjat höjning.

Några av de andra korallerna ser också lite påverkade ut, men inte som denna.

 

Några hjälpsamma tips och idéer om hur jag ställer detta till rätta igen?

Tack Karin

 

 

Vit korall.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, nike83 said:

skriv gärna vad du gjort för förändringar den senaste tiden.

 

är det en stenkorall? dessa brukar vara känsliga för förändringar eller en omgivning som den inte uppskattar.

har den haft tillväxt tidigare?

Hej Fredrik, tack! Jag har inte gjort någonting i akvariet mer än normal skötsel. Inte satt in något nytt på länge och ingen annan förändring. Saltet hade gått ner lite, men inte mer än vad som har hänt vid något tidigare tillfälle. 1,022 ca.

 

Det är en stenkorall och den har haft sakta och liten tillväxt ända sedan den flyttade in. Detta med blekningen hände helt oväntat.

 

Igår bytte jag kol, det borde jag ha gjort för en vecka sedan.

 

Karin

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad brukar saltet ligga på? Koraller brukar trivas bäst med lite högre salthalt, 1.024 och uppåt. 

 

Hur är ditt fosfat? Har man krypande fosfathöjning så kan blekningar likt denna ske över en natt. 

 

Om du har mätt andra viktiga element (Kalcium, magnesium, etc) så kan du fylla på med de också :)

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 hours ago, kaptenen said:

Vad brukar saltet ligga på? Koraller brukar trivas bäst med lite högre salthalt, 1.024 och uppåt. 

 

Hur är ditt fosfat? Har man krypande fosfathöjning så kan blekningar likt denna ske över en natt. 

 

Om du har mätt andra viktiga element (Kalcium, magnesium, etc) så kan du fylla på med de också :)

 

 

 

Hej Robin, Tack!

 

Jo, saltet var för lågt. Jag håller på och höjer lite sakta men säkert. Jag brukar ligga lite lågt på saltet. Jag vet inte varför, men det brukar alltid gå ner lite med tiden...

 

Mätningar från i tisdags:

dKH    7,9

Mg   1360

Ca   410

PO4   0,08 ppm = 0,026 (om jag förstår rätt)

NO3   brukar alltid ligga högt, men verkade vara väldigt högt nu, typ 40

NO2   0,04

 

Korallen har inte blekts mer, men har inte heller tagit sig. Det är något som inte är helt bra i akvariet, men är osäker på vad. allt känns "nästan bra" men det saknas något som skulle kunna lyfta det.

 

Tack Karin

 

 

 

 

 

Ändrat av Karin W
Fel mätdag anviven.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget spontant av de värdena är i sig dåligt sålänge de hålls stabilt. Möjligen är nitrat (NO3) högt men där ser jag att du får utslag för nitrit (NO2) vilket kan ge en något missvisande nitrattest (finns dock en tråd här som nämner att höjningen kanske inte alltid är lika hög som många trott, iaf inte jag). 

 

Att salthalten tycks sjunka med tiden kan vara att det tillsätts för mkt sötvatten vid avdunstning eller fel på mätverktyget som ger fel resultat och kan göra att du blandar för lågt vid vattenbyten (om du gör vattenbyten). Hur doserar du avdunstat vatten?

 

För stenkoraller är det a och o med stabilitet. Hur doserar du det som förbrukas av korallerna? Kör du balling? Doserar du manuellt eller via doserpump?

 

Har du någon gång gjort ICP test under senaste månaden?

 

Många frågor men det kan också var mycket som spelar in.

 

Vänligen,

Robin

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Karin, 

 

Skal blot kolla om dette er en Montipora eller möjligvis en Chalice? 

 

Ser ut som Monti, och jag har aldrig set en "dö" som på bildet, dom bryr sig inte om NO3 på 50, låg salinitet. Eneste jag kan komme på er at visse mjykkoraller kan slippe ut enorme mängder skit i vattnet i blant, eller at dom bliver attakteret. 

 

Börja med at flytte den, dom skal inte kunne dö med dom värden du har. 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, kaptenen said:

Att salthalten tycks sjunka med tiden kan vara att det tillsätts för mkt sötvatten vid avdunstning eller fel på mätverktyget som ger fel resultat och kan göra att du blandar för lågt vid vattenbyten (om du gör vattenbyten). Hur doserar du avdunstat vatten?

Salthalten kan väl inte sjunka med tiden för att man fyller på sötvatten vid avdunstning? Saltet avdunstar ju inte. Mätfel tror jag mer på; jag hade sjunkande salthalt tills jag köpte ny kalibreringsvätska till min refraktometer, då visade det sig att den gamla kalibreringsvätskan hade för hög salthalt (pga avdunstning?).

 

Skummaren minskar väl också salthalten, speciellt om man skummar blött?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 10/20/2022 at 10:14 PM, kaptenen said:

Inget spontant av de värdena är i sig dåligt sålänge de hålls stabilt. Möjligen är nitrat (NO3) högt men där ser jag att du får utslag för nitrit (NO2) vilket kan ge en något missvisande nitrattest (finns dock en tråd här som nämner att höjningen kanske inte alltid är lika hög som många trott, iaf inte jag). 

 

Att salthalten tycks sjunka med tiden kan vara att det tillsätts för mkt sötvatten vid avdunstning eller fel på mätverktyget som ger fel resultat och kan göra att du blandar för lågt vid vattenbyten (om du gör vattenbyten). Hur doserar du avdunstat vatten?

 

För stenkoraller är det a och o med stabilitet. Hur doserar du det som förbrukas av korallerna? Kör du balling? Doserar du manuellt eller via doserpump?

 

Har du någon gång gjort ICP test under senaste månaden?

 

Många frågor men det kan också var mycket som spelar in.

 

Vänligen,

Robin

 

 

Hej Robin,

 

Stort tack för ditt svar.

 

Det brukar vara ganska stabila värden, men jag är inte helt perfekt i att hålla det alldeles exakt, men inga jättedippar. Jag trodde mig ha problem med KH för några månader sedan, (se annan tråd) men det var testet som visade fel. Jag misstänker att NO3- och NO2-testerna kan vara felaktiga. De har visat samma värden vid alla tillfällen jag har mätt (sedan jag skaffade akvariet för ca 1 ½ år sedan) så...

 

Saltet minskar troligen lite för att jag städar skummare, koppar in nya djur och så vidare. Jag försöker hålla koll så att det inte ska dippa för mycket. Avdunstat vatten har jag ATO för. Har inte gjort vattenbyte på ett par månader - brukade göra varannan vecka ca 20% men blev varnad att det kan försvinna näring ut om jag byter vatten för ofta.

 

Denna stenkorall har bott hos mig i över ett år och mått fint, men nu ser den lite ledsen ut. Jag doserar manuellt (Red Sea). Jag har en dosermackapär - helt ny - som har stått sen jag köpte den. Blir inte riktigt klok på förbrukningen, som jag tycker att jag inte riktigt får koll på, så jag har valt att fortsätta manuellt.

 

Har inte gjort något ICP-test på länge. Har funderat på om det är dags så kanske ska ta tag i det.

 

Ja, det här med saltvattenakvarium är verkligen inte lätt och det är så svårt att förstå vad som händer ibland. Ena dagen tuffar det på och allt verkar trivas skapligt, men sen så händer något som jag inte riktigt får grepp om. Men jag kan se att något inte är helt perfekt i akvariet, men vet inte riktigt var jag ska börja felsöka.

 

Stort tack igen!
Karin

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 10/20/2022 at 10:39 PM, Thomas Salt said:

Hej Karin, 

 

Skal blot kolla om dette er en Montipora eller möjligvis en Chalice? 

 

Ser ut som Monti, och jag har aldrig set en "dö" som på bildet, dom bryr sig inte om NO3 på 50, låg salinitet. Eneste jag kan komme på er at visse mjykkoraller kan slippe ut enorme mängder skit i vattnet i blant, eller at dom bliver attakteret. 

 

Börja med at flytte den, dom skal inte kunne dö med dom värden du har. 

Hej Thomas,

 

Tack för svar! Ja, det är en montipora av något slag. Den har bott på samma plats i över ett år och så plötsligt en dag... Hur flyttar jag? Bryter bort den? Den har växt ut på stenen och sitter nu fast i stenen.

Jag har en mjukis som har krupit lite närmre, men jag trodde det var en relativt snäll mjukis, men kanske ska börja ta bort lite av den. Den har spritt sig mer än jag tänkt mig på sistone.

 

Tack igen!
Karin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 10/21/2022 at 12:38 AM, PerS said:

Salthalten kan väl inte sjunka med tiden för att man fyller på sötvatten vid avdunstning? Saltet avdunstar ju inte. Mätfel tror jag mer på; jag hade sjunkande salthalt tills jag köpte ny kalibreringsvätska till min refraktometer, då visade det sig att den gamla kalibreringsvätskan hade för hög salthalt (pga avdunstning?).

 

Skummaren minskar väl också salthalten, speciellt om man skummar blött?

Hej Per,

 

Jag kalibrerar alltid refraktometern innan användning - faktiskt med två olika vätskor. Tror att det här med att salthalten sjunker lite har att göra med rengöring av skummare t ex. Ibland drar den igång extra och då fyller den sig själv på ett kort tag och börjar bubbla över.

 

Stort tack!
Karin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 10/21/2022 at 12:45 AM, Christian J said:

Kan det vara brännskador från någon annan koralls nässelcellstrådar? En del arter kan släppa ut trådar kanske en decimeter i vattenströmmen (om jag minns rätt), men jag vet inte hur eventuella skador visar sig.

Hej Christian,

 

Jag har ingen korall i närheten som kan skicka ut sina "tentakler", de står alla en bit därifrån. Den här har haft en egen, fredad, plats för att jag var lite rädd om den...

 

Tack Karin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen, har lagt in en bild på mjukisen som har växt och kommit närmare min skadade montipora. Mjukisen skuggar den lite mer än vad den varit skuggad tidigare. Kan det spela in? Tidigare har den haft fullt lampljus på sig. Hur tar jag bort en del av mjukisen? Skär jag av den? 😱 Känns urläskigt! Och sedan lossar jag den försiktigt från stenen?

 

Tack Karin

Vit korall_1.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan troligtvis dra bort mjukkorallen från stenen, ta ett grepp nära stenen och dra lite försiktigt och känn om den släpper något. Börjar den släppa någonstans kan du ta fingret eller något att bända lite försiktigt underifrån med för att hjälpa till. Ofta så lossnar de utan för mycket motstånd men har man inte gjort det innan kan det vara lurigt att känna vad som känns rätt.

 

Du kan skära bort den med en vass kniv med. Försök undvika att "såga" loss den med kniven utan gör snittet i en rörelse. Annars får du ett fult sår på korallen som är svårare för den att läka.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mjukkoraller är det lättast att klippa av med sax. Annars kan du använda ett rakblad men det brukar bli lite fumligt under vattnet tycker jag. Man klipper av fingrarna för att trimma ner korallen. Vill du så kan du ta dessa små bitar och lägga dem i en matlåda med lite korallkross och en plastnät över så kommer de att fästa där och bli nya koraller. Vill du få bort en av armarna så får du nog slå sönder stenen lite för att få loss den. Om du vill döda korallen så kan kan klippa av den och sedan skrapa bort det som är kvar. Det är dock lite synd kan jag tycka. Jag skulle ansa korallen och sedan göra fraggar av dem. Kanske kan du byta dem mot något nytt till ditt kar.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, OR20 said:

Mjukkoraller är det lättast att klippa av med sax. Annars kan du använda ett rakblad men det brukar bli lite fumligt under vattnet tycker jag. Man klipper av fingrarna för att trimma ner korallen. Vill du så kan du ta dessa små bitar och lägga dem i en matlåda med lite korallkross och en plastnät över så kommer de att fästa där och bli nya koraller. Vill du få bort en av armarna så får du nog slå sönder stenen lite för att få loss den. Om du vill döda korallen så kan kan klippa av den och sedan skrapa bort det som är kvar. Det är dock lite synd kan jag tycka. Jag skulle ansa korallen och sedan göra fraggar av dem. Kanske kan du byta dem mot något nytt till ditt kar.

OK, tack Sven! Jag försöker lossa den och sedan klippa bort den delen, men det kommer bli ända nere på "stammen". Hoppas det inte blir för stort "sår". Jag vill inte döda den, bara minska ner den lite. Jag får se om jag kan fixa till ny/a fragg/ar. Den fäste lätt när jag köpte den så det var väldigt enkelt.

 

Karin 🙂 

Ändrat av Karin W
Tillägg
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, mikoto said:

Du kan troligtvis dra bort mjukkorallen från stenen, ta ett grepp nära stenen och dra lite försiktigt och känn om den släpper något. Börjar den släppa någonstans kan du ta fingret eller något att bända lite försiktigt underifrån med för att hjälpa till. Ofta så lossnar de utan för mycket motstånd men har man inte gjort det innan kan det vara lurigt att känna vad som känns rätt.

 

Du kan skära bort den med en vass kniv med. Försök undvika att "såga" loss den med kniven utan gör snittet i en rörelse. Annars får du ett fult sår på korallen som är svårare för den att läka.

Tack Daniel! Jag tror jag vet hur det känns när man lossar. Jag tar bort kenyaträd som har hamnat lite här och där ibland. Jag ska sedan försöka klippa, eller ska se om jag hittar en skalpell, bort den lossade delen, men det kommer bli ända nere på den tjocka "stammen" så det kommer kanske bli ett stort "sår". Hoppas den inte mår allt för dåligt då. Jag vill inte döda den, bara minska ner den lite...

 

Tack Karin 🙂 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 timmar sedan, Karin W skrev:

OK, tack Sven! Jag försöker lossa den och sedan klippa bort den delen, men det kommer bli ända nere på "stammen". Hoppas det inte blir för stort "sår". Jag vill inte döda den, bara minska ner den lite. Jag får se om jag kan fixa till ny/a fragg/ar. Den fäste lätt när jag köpte den så det var väldigt enkelt.

 

Karin 🙂 

De brukar vara rätt enkla att fästa tycker jag. Om det blir några infektioner så kan man ofta hantera det med ett dopp i Logols lösning. Ett par droppar i en liter akvarium vatten och sedan ett par minuter innan man lägger tillbaka korallen i karet igen.

 

Lycka till,

Sven

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-10-21 at 00:38, PerS skrev:

Salthalten kan väl inte sjunka med tiden för att man fyller på sötvatten vid avdunstning? Saltet avdunstar ju inte. Mätfel tror jag mer på; jag hade sjunkande salthalt tills jag köpte ny kalibreringsvätska till min refraktometer, då visade det sig att den gamla kalibreringsvätskan hade för hög salthalt (pga avdunstning?).

 

Skummaren minskar väl också salthalten, speciellt om man skummar blött?

Jag har upplevt det med tunzes ATO när jag haft mindre kar då den är bunden att köra i visst antal sekunder när sensor väl reagerar på att det behövs fyllas vatten. När jag justerade att den fick gå på en timer 2 ggr om dagen så slutade problemet med sjunkande salthalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, kaptenen said:

Jag har upplevt det med tunzes ATO när jag haft mindre kar då den är bunden att köra i visst antal sekunder när sensor väl reagerar på att det behövs fyllas vatten. När jag justerade att den fick gå på en timer 2 ggr om dagen så slutade problemet med sjunkande salthalt.

Men det kan ju bara ge en tillfällig effekt vid överfyllning, över tid kan inte salthalten minska pga ATOn utan att karet svämmar över.

 

Och ett tips för de som använder Tunzes ATO i små kar: Man kan öppna kontrollenheten och minska effekten till pumpen. Skalan går från "nano" till "max" :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 hours ago, kaptenen said:

Jag har upplevt det med tunzes ATO när jag haft mindre kar då den är bunden att köra i visst antal sekunder när sensor väl reagerar på att det behövs fyllas vatten. När jag justerade att den fick gå på en timer 2 ggr om dagen så slutade problemet med sjunkande salthalt.

Min ATO kan dra igång en sekund och stänga av igen, så jag tror inte att den fyller för mycket.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...