Gå till innehåll

Tips på en lättare vardag vad gäller vattenbyten/Osmos hantering


Sebastian87

Rekommenderade inlägg

Hej på er!

 

Jag funderar på att uppgradera till ett större kar (runt 600 liter).  Det som tar emot att uppgradera är vattenbyten av ca 60-80 liter i veckan, dock inte själva bytet, blanda salt och tömma/fylla på är inga bekymmer. Däremot processen att göra osmos/förvara vattnet är mitt bekymmer, att producera 60 liter tar mig ca 5-6h med min nuvarande osmos (Aqua Medic Platinum). Använder folk olika automatiska styrningar/flottörer eller vad gör ni? Inte sitter ni väl och hökar X antal timmar låsta i hemmet för att tappa upp vatten. Kan tilläggas att jag har inget eget rum att pyssla på i, så att förvara stora hinkar/dunkar framme i vardagsrummet är inte jätte populärt. Har inte direkt någonstans att förvara större vattenmängder som vissa här verkar göra för att slippa tappa upp vatten löpande varje vecka.

 

Men hur gör ni andra med kar i den storleken eller större. Inte har väl alla ett fint eget akvarierum där folk kan leka ostört? 

 

Som jag ser det finns egentligen bara ett alternativ, och det är att köpa en osmos som levererar ca 2000L/dygn för att fixa fram vatten på ca en timme. Dock är dessa skapligt dyra med mina mått mätt.

 

Tips och råd mottages gärna för att hitta smarta lösningar (Vill ju trots allt ha större balja :D ) (Gärna bild/länk till potentiella smarta lösningar som finns att tillgå att inhandla för att ha mer kontroll)

 

Och är det någon nitisk rackare som ska klaga på att jag inte har tid för min hobby så kan jag säga att jag är beredd att lägga tid, bara inte i låsta pass om 5-6-7 timmar med risk för översvämning om man blir borta längre än planerat. Frugan mördar mig om varje söndag försvinner till att inte kunna lämna hemmet på grund av att vatten står och fyller på i en dunk :D 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett 1500L system (och förvisso ett stort fint eget akvarierum) och det skulle aldrig falla mig in att behöva komma ihåg att stänga av en osmos när jag ska göra lite vatten. 
Jag har ett par 100L behållare (borde verkligen skaffa större) som jag fyller. Eftersom min osmos trycker ut typ 2000L/24h kör jag både med hängslen och livrem i form av en mekanisk flotör samt en magnetventil med optiskt öga för att säkerställa att flödet bryts.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tackar för tipsen och olika inputs so far. 

 

Vad berör att byta vatten så antar jag att man kanske får vidga vyerna och kanske släppa det som man blivit lärd om att inget slår vattenbyten :D 

 

Någon som kan tipsa om en bra/pålitlig flottör? 

 

@Oscarhaglund Min fru skulle ALDRIG tillåta att jag har en stor tunna i badrummet för min hobby haha (sen vet jag inte om det är så bra för vattnet med alla kemikalier man använder i ett badrum?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minutes ago, Sebastian87 said:

 

@Oscarhaglund Min fru skulle ALDRIG tillåta att jag har en stor tunna i badrummet för min hobby haha (sen vet jag inte om det är så bra för vattnet med alla kemikalier man använder i ett badrum?)

Bättre än översvämning i köket tänker jag. Men jag har kanske tur…

Lock löser ju kemikalieproblemet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 minutes ago, Sebastian87 said:

Jag tackar för tipsen och olika inputs so far. 

 

Vad berör att byta vatten så antar jag att man kanske får vidga vyerna och kanske släppa det som man blivit lärd om att inget slår vattenbyten :D 

 

Någon som kan tipsa om en bra/pålitlig flottör? 

 

@Oscarhaglund Min fru skulle ALDRIG tillåta att jag har en stor tunna i badrummet för min hobby haha (sen vet jag inte om det är så bra för vattnet med alla kemikalier man använder i ett badrum?)

Nja, det är fortfarande så att inget slår vattenbyten men man kan klara en tid utan med rätt mycket ansträngning. 
 

Däremot så blir det nog svårt att undkomma att ha en stor tunna någonstans. Hur annars ska man kunna få tillräckligt med vatten?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, MichaelE said:

Nja, det är fortfarande så att inget slår vattenbyten men man kan klara en tid utan med rätt mycket ansträngning.

Nejdå, det går utmärkt i flera år utan större ansträngning. För näringsexport kan man använda t ex mycket koraller, algreaktor/refugium, kolkälla eller fosfatmedia. Förbrukningen av spårämnen kan man kontrollera med ICP-test.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

29 minutes ago, Christian J said:

Nejdå, det går utmärkt i flera år utan större ansträngning. För näringsexport kan man använda t ex mycket koraller, algreaktor/refugium, kolkälla eller fosfatmedia. Förbrukningen av spårämnen kan man kontrollera med ICP-test.

Nu är detta gravt OT…men det är lite det jag menar med stor möda.

Hålla på att dosera spårämnen och göra täta icp tester för att hålla karet i schack…speciellt att man förlitar sig på en metod som icp-oes vilket sällan är speciellt träffsäker och som alla leverantörerna använder sig av (icp-ms är bra mycket mer träffsäker men dyrare och den mänskliga faktorn är än högre).

ICP mäter också enbart saker som oftast kan påträffas i akvarium, det finns även andra saker som kan anrikas över tid.

 

Utöver det finns det pekar inte den tillgängliga datan på att det fungerar i längden. Det finns ytterst få kar i det övre skicket som har kört den metodiken i, låt säga, 5år+.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är också lite halvt förespråkare att hålla nere vattenbyten. Det kan vara mycket pill men vartefter karet stabiliserar sig blir det lättare. Men jag tror inte vid kommer ifrån att framförallt sumpen behöver sig en slamsugning med jämna mellanrum. Det kan inte vara bra på sikt allt detritus som lägger sig. Sen har vi aspekten med den kemiska sammansättningen som förskjuts vid olika ballingmetoder att ta i beaktning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...