Gå till innehåll

Dålig tillväxt på Cheato


nike83

Rekommenderade inlägg

Jag har kört med cheto-alger i mitt refugium i minst ett år och har haft en god tillväxt och har skördat med jämna mellanrum (typ varannan vecka).

Det jag har märkt de senaste månaderna är att tillväxten inte är lika hög längre. Något verkar begränsa tillväxten av algerna.

 

Belysningen har varit konstant det sista ½-1år och jag kör med 2st Tunze Eco på 9w styck som är i drift i 16h per dygn (uppehåll mitt på dagen).

Idag ligger mitt Nitrat på 15ppm och fosfat på 0,08. Jag har kört lite (1.5 dl på mina 750 liter system) fosfatremover för att hålla fosfaten under 0.1.

 

Bifogar mitt senaste ICP-test (dags att skicka ett nytt).

 

Någon som har en tanke om vad som kan begränsa min tillväxt? 

Jag vet att något spårämne var viktigt för tillväxten, men jag har glömt bort vilket :) 

2022-09-25.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att PaxBellum anger att Fe och Mn är begränsande faktorer ihop med för högt I2 (du ligger ju dock lite lågt). Frågan är dock om våra ICP kan mäta så lågt som att det är uttömt på Fe och Mn?! Kanske värt att testa att tillsätta?! Om du är i närheten av Norrköping kan du få några cl Fe/Mn lösning och testa (man tillsätter bara 1 droppe/100l och dag). 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, OR20 skrev:

Jag vet att PaxBellum anger att Fe och Mn är begränsande faktorer ihop med för högt I2 (du ligger ju dock lite lågt). Frågan är dock om våra ICP kan mäta så lågt som att det är uttömt på Fe och Mn?! Kanske värt att testa att tillsätta?! Om du är i närheten av Norrköping kan du få några cl Fe/Mn lösning och testa (man tillsätter bara 1 droppe/100l och dag). 

 

 

nej, jag tror inte ICP-maskinerna som används klarar av att mäta Fe. @jonasroman du hade väl ett svar på detta? 

 

Jag har nu satt Järn på dosering enligt engångs-doseringen i veckan. aldrig fått något utslag på ICP från Fauna Marin på Fe. Dock fick jag blanda ut den 5:1 med osmosvatten, då den var för koncentrerad för att dosera via doseringspump.

 

Det tar emot att köpa en flaska Mn för 216kr och dosera 0,33ml :)  

Tyvärr är jag sällan i Norrköping. Vart köper du ditt Mn ifrån? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte paxbellum varianten from salt i väst om jag inte minns fel. Sedan vet jag inte om det behövs för mig då jag kör Balling lite trace 1,2&3 och där tillsätts det också. Däremot så behövdes det extrs järnet i mitt kar vilket jag direkt ser på algtillväxten när jag glömt fylla på i doserbehållaren.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, OR20 skrev:

Köpte paxbellum varianten from salt i väst om jag inte minns fel. Sedan vet jag inte om det behövs för mig då jag kör Balling lite trace 1,2&3 och där tillsätts det också. Däremot så behövdes det extrs järnet i mitt kar vilket jag direkt ser på algtillväxten när jag glömt fylla på i doserbehållaren.

 

Gissar på att det är extremt lite Mn i dessa. Men vore skönt att få det färdigblandat. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 11/7/2022 at 8:46 PM, nike83 said:

 

 

nej, jag tror inte ICP-maskinerna som används klarar av att mäta Fe. @jonasroman du hade väl ett svar på detta? 

 

Jag har nu satt Järn på dosering enligt engångs-doseringen i veckan. aldrig fått något utslag på ICP från Fauna Marin på Fe. Dock fick jag blanda ut den 5:1 med osmosvatten, då den var för koncentrerad för att dosera via doseringspump.

 

Det tar emot att köpa en flaska Mn för 216kr och dosera 0,33ml :)  

Tyvärr är jag sällan i Norrköping. Vart köper du ditt Mn ifrån? 

Hmm, efter att jag doserade chaeto gro så hade jag 1500% för högt Fe enligt fauna marin så nog kan det upptäckas alltid!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Järn är så gott som olösligt i saltvatten. För att försörja ett akvarium med tillräckligt med järn chelaterar vid det. Chelatet är en stor molekyl med ett utrymme inuti där en metallatom passar in. På så sätt blir den oåtkomlig för andra atomer den skulle kunna förena sig med och bilda en fällning. Men alger med mer har förmågan att "ta ut" chelaterat järn.

Chelaten är mer eller mindre biologiskt nedbrytbara (olika) vilket innebär att chelaterat järn försvinner ur vattnet. Det kan ta en vecka (citronsyra) eller kanske flera månader (EDTA)

Använder man järn chelaterat med citronsyra behöver man tillsätta flera gånger i veckan så att inte värdet flaxar upp och ned.

I Chaeto gro är det antagligen ett långlivat chelateringsmedel efter som det kunde bygga upp ett högt värde hos Oscar.

 

ICP- tester tar chelaterat järn men jag är tveksam om en dropptest gör det. Det kan också vara olika beroende på vilket chelateringsmedel som används.

Det verkar inte som om alger förgiftas av chelaterat järn i hög dos.

Chaeto Grow innehåller också andra nödvändiga spårämnen som är giftigare i för hög dos.

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • nike83 changed the title to Dålig tillväxt på Cheato

återupptar denna tråd igen.

under ett år har min cheato inte haft någon tillväxt alls, dock har den inte dött heller. nu när jag börjar kolla närmare på det så ser jag att denna tråd tyvärr korrelerar med min STN på samtliga Acro. Igår så testade jag cheato Gro

 

jag har hört från flera håll att de deoserar cheato Gro ibland och har framgång med det. även sett ett youtube-klipp på en kille som odlar och han doserar detta preparat ibland. Frågan är om det finns något enkelt recept som ersätter dessa dyra flaskor? kostar närmare 500kr för 500ml.

 

antingen förgiftning eller brist. hoppas på brist :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

cheato Gro är en riktig skitprodukt för övrigt.

När man läser den faktiska innehållsförteckningen så innehåller den jod. Den verkar vara gravt obalanserad i vad den tillsätter då järn, kalium osv var alla låga eller obefintliga i karet efter två månaders användning men jod var ca 25gg högre än referensvärdet. 
Nu minns jag inte exakt i vilken form joddet finns i men när jag gjorde lite efterforskningar så kunde även ozon bidra till att göra än mer av jod i den formen tillgängligt.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, MichaelE skrev:

cheato Gro är en riktig skitprodukt för övrigt.

När man läser den faktiska innehållsförteckningen så innehåller den jod. Den verkar vara gravt obalanserad i vad den tillsätter då järn, kalium osv var alla låga eller obefintliga i karet efter två månaders användning men jod var ca 25gg högre än referensvärdet. 
Nu minns jag inte exakt i vilken form joddet finns i men när jag gjorde lite efterforskningar så kunde även ozon bidra till att göra än mer av jod i den formen tillgängligt.

 

bra "heads up" ! 

jag stänger av min automatiska dosering av jod.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, MichaelE said:

cheato Gro är en riktig skitprodukt för övrigt.

När man läser den faktiska innehållsförteckningen så innehåller den jod. Den verkar vara gravt obalanserad i vad den tillsätter då järn, kalium osv var alla låga eller obefintliga i karet efter två månaders användning men jod var ca 25gg högre än referensvärdet.

Enligt mitt Triton-test var järn, nickel och molybdenum höga (samtliga ingår i Chaeto Gro, som jag doserat några månader) men jod var för lågt. Kanske beror det på vad andra organismer tar upp? Läste även här på forumet att chelaterat järn snabbt omvandlas till en form alger inte kan tillgodogöra sig, syns även den senare (oanvändbara) järnformen i ICP-tester?

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
On 2023-11-30 at 07:31, MichaelE skrev:

cheato Gro är en riktig skitprodukt för övrigt.

När man läser den faktiska innehållsförteckningen så innehåller den jod. Den verkar vara gravt obalanserad i vad den tillsätter då järn, kalium osv var alla låga eller obefintliga i karet efter två månaders användning men jod var ca 25gg högre än referensvärdet. 
Nu minns jag inte exakt i vilken form joddet finns i men när jag gjorde lite efterforskningar så kunde även ozon bidra till att göra än mer av jod i den formen tillgängligt.

 

 

verkar som att jag måste ge dig rätt @MichaelE

Mitt Jod och framförallt Zink har ökat (kraftigt) sedan jag började dosera. Då har jag stängt av dosering av jod. dock doserade jag zink enligt anvisning efterförra testet, men jag misstänker ändå att Cheat gro är orsaken... ogillar att dosera i blindo!

2023-11-05.pdf2023-12-16.pdf

 

(ps, jag glömde att fylla på Mg och Ca, därav låga värden)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 hours ago, nike83 said:

 

 

verkar som att jag måste ge dig rätt @MichaelE

Mitt Jod och framförallt Zink har ökat (kraftigt) sedan jag började dosera. Då har jag stängt av dosering av jod. dock doserade jag zink enligt anvisning efterförra testet, men jag misstänker ändå att Cheat gro är orsaken... ogillar att dosera i blindo!

2023-11-05.pdf 130.25 kB · 4 downloads 2023-12-16.pdf 130.22 kB · 7 downloads

 

(ps, jag glömde att fylla på Mg och Ca, därav låga värden)

Ja, som sagt så verkar det vara en riktig skitprodukt. 
Däremot vetitusan om jag skulle säga att det var en kraftig ökning, JAG hade en kraftig ökning hahaha: 

image.jpeg.fdb1f5ca93918f20e4cad6f3e4eecc1a.jpeg

  • Förvirrad 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, MichaelE skrev:

Ja, som sagt så verkar det vara en riktig skitprodukt. 
Däremot vetitusan om jag skulle säga att det var en kraftig ökning, JAG hade en kraftig ökning hahaha: 

image.jpeg.fdb1f5ca93918f20e4cad6f3e4eecc1a.jpeg

 

 

min zink ökade, men det går inte att jämföra med ditt jod-reslutat :D  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även jag har provat chaetogrow senaste veckorna, märker ingen skillnad på chaeton eller näringsvärden men däremot har cyanon som jag dragits med i många månader försvunnit senaste dagarna! Även algtillväxten på framrutan har i stort sett upphört.... 

Ska skicka icp men det blir inte fören efter helgerna eftersom Fauna Marin stänger labbet en period nu kring jul o nyår....

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2023-12-16 har du ju mangan som är mätbart i ICPn. Har svårt att tro att det skulle vara begränsande om det går att mäta. Generellt är järn och mangan dåligt tillgängliga ämnen i havsvatten så organismerna som lever där har bra metoder för att ta upp dessa joner.

 

Hur är det med kväve, t ex nitrat? Du har ju fosfat i karet alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...